۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴

خان احمدلو تأکید کرد:

ساختمان باید توسط افراد متخصص، دارای صلاحیت و پاسخگو ساخته شود/ تعارض مقررات ملی ساختمان با اقتصاد جامعه

ساختمان باید توسط  افراد متخصص، دارای صلاحیت و پاسخگو ساخته شود/ تعارض مقررات ملی ساختمان با اقتصاد جامعه

قم - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: ساختمان باید به دست متخصصان امر، افراد با تجربه، دارای صلاحیت و پاسخگو ساخته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهندس سعید خان احمدلو، شامگاه پنج شنبه در جلسه هم اندیشی وزیر راه و شهرسازی با فعالان صنعت ساختمان و حمل و نقل استان قم که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: مقررات ملی ساختمان از سوی حاکمیت وضع شده و سازمان نظام مهندسی ساختمان در تدوین آن هیچ نقشی نداشته که مواردی از این مقررات با اقتصاد جامعه هم خوانی ندارد و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان، فنی و الزام آور است افزود: بخشی از حاکمیت به نظام مهندسی خورده می‌گیرند که چرا برخی از این مقررات را اجرا می‌کند در حالی که اجرای کامل و بهتر مقررات ملی ساختمان از سوی نظام مهندسی باید مورد استقبال، تشویق و ترغیب مسئولان قرار گیرد که متاسفانه تعارض‌هایی در این زمینه دیده می‌شود که البته باید با اصلاح قانون همراه باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به یکی از مواردی که مردم در رعایت مقررات ملی ساختمان با آن دچار مشکل هستند افزود: نصب پکیچ در مقررات ملی ساختمان الزام آور است و حتی شماره پکیج هم باید در شناسنامه فنی و ملکی درج و بعد از نصب نیز باید تست شود که بخشی از مردم نسبت به هزینه بر بودن نصب پکیچ و پرداخت هزینه‌های در روند ساخت وساز مشکل دارند که باید برای حل این مشل چاره‌ای اندیشید.

خان احمدلو، در ادامه عنوان کرد: طبق مقررات ملی ساختمان مالکان به نظام مهندسی مراجعه می‌کنند و به آنان مهندس طراح و ناظر معرفی می‌شود و ما در نظام مهندسی در راستای ارائه خدمات بهتر به شهروندان تلاش کردیم تا زمان طراحی‌ها را کاهش دهیم تا روند دریافت پروانه ساختمانی کاهش یابد.

وی افزود: بعد از اتمام طراحی‌ها متاسفانه شاهد هستیم که این نقشه‌ها کنار گذاشته می‌شود و مالکان به دنبال نقشه دومی موسوم به نقشه اجرایی می‌روند که در آن برخی از مسائل مربوط به طرح تفصیلی شهر رعایت نمی‌شود و ما امروز از وجود نقشه‌های اجرایی در استان قم رنج می‌بریم که باید برای حل آن تدبیر کرد.

ساخت و ساز‌ها با طرح تفصیلی شهر‌ها انطباق ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، همچنین بیان داشت: طرح تفصیلی شهر‌ها بعد از تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری اجرایی می‌شود که کنترل و نظارت بر اجرای آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که متاسفانه ساخت و ساز‌ها با طرح تفصیلی شهر‌ها انطباق ندارد و تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

وی عنوان کرد: نظام مهندسی قم با دارا بودن ۴ هزار مهندس آمادگی دارد به عنوان بازوی توانمند راه و شهرسازی بر اجرای طرح تفصیلی شهر قم کنترل و نظارت داشته باشد.

خان احمدلو در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: کشور ایران بر روی خط زلزله قرار دارد که هر چند سال یکبار زلزله مهیبی در کشور رخ می‌دهد که به همین دلیل انتظار می‌رود تا کیفیت ساخت و ساز‌ها در کشور بالا رود تا در زمان وقوع حوادثی همانند زلزله دچار تلفات مالی و جانی کمتری شویم.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان باید به دست متخصصان امر، افراد با تجربه، دارای صلاحیت و پاسخگو ساخته شود افزود: استان قم از اولین استانهایی بود که دستورالعمل سازندگان مسکن و ساختمان را به اجرا در آورد و برای آن دستورالعمل جداگانه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی دریافت کردیم اما وقتی به سمت صوری شدن رفت آن را متوقف کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، تاکید کرد: امروز همه شرایط برای اجرای واقعی موضوع مجریان ذیصلاح در استان قم از سوی نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری فراهم است و امیدواریم با اجرای این دستورالعمل شاهد ارتقاء کیفیت ساخت و ساز‌ها باشیم.

 

کد خبر 2377743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha