۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰

پیگیری سیاستهای رهبری6-

تعامل با بخش خصوصي و شركت‌هاي دانش بنيان/ نظارت جدی تر بر طرح‌های کلان ملی

تعامل با بخش خصوصي و شركت‌هاي دانش بنيان/ نظارت جدی تر بر طرح‌های کلان ملی

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری گفت: باید با پشتيباني از شرکت های دانش بنیان کوچک و متوسط و بكارگيري نخبگان، برای بومی سازی فناوري و تجاري سازي دستاوردها اقدام كنيم.

پیمان صالحی در خصوص سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر روی مبحث علم و فناوری دارند در اکثر سخنرانی هایشان به مناسبت های مختلف به این موضوعات اشاره کرده اند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر روی موضوعات پایه ای نيز تاکید دارند، توضیح داد: فناوری نمی تواند از تولید علم مستثني باشد، به همين دلیل در سياستهاي ابلاغي ضمن تاكيد بر تجاري سازي و ايجاد فناوري، توجه ويژه به جنبش نرم افزاري و توليد علم مد نظر قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولیدات علمی، زیرساختی برای تولید فناوری بومی است و ما نباید این موضوع را فراموش کنیم، اظهار داشت: تولید مقالات علمي، اجراي طرحهاي كاربردي و توسعه اي، ثبت پتنت، تولید نیمه صنعتی و در نهایت توليد فناوري بومي به يكديگر ارتباط دارند و باید زیرساخت ها را برای ایجادشان فراهم کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان داشته و دارند، توضیح داد: در کشورهای پیشرفته بیش از90 درصد نیروهای كار در شرکت های کوچک و متوسط مشغول به فعاليت هستند که این موضوع يكي از راه حل هاي مشكل اشتغال جوانان در كشور است.

وی خاطرنشان کرد: نظام نوآوری مبتنی بر شرکت های کوچک، امکان رشد و اشتغال را در کشور فراهم می کند تا در زمینه های مختلف به واسطه این نظام مسیر ایده تا محصول هموار شود.

صالحی تاکید داشت: پشتیبانی، ارتقاء و افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان بر اساس منويات مقام معظم رهبري در دستور كار معاونت علمي و فناوري قرار دارد. استقبال از ایده های فناورانه به تجاری سازی منتهی می شود و معاونت علمی هم به عنوان یک مرجعیت اصلی نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان و نظام نوآوري دارد.

وی با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب بر تجاری سازی تاکیددارند، یادآورشد: اکنون مرکز طرح های کلان ملي فناوری نيز در صدد تعامل بيشتر با بخش خصوصي و شركت هاي دانش بنيان است.

رئیس مرکز طرح های کلان معاونت علمی افزود: اجراي طرح های فناوري از طريق شركتهاي دانش بنیان متضمن رشد اقتصاد دانش پايه و ايجاد اشتغال مولد است.

صالحی اعلام کرد: در مرکز طرح های کلان ملی فناوری روی طرح های كلاني سرمایه گذاری مي شود كه دانش فنی تولید شده به مرحله تجاري سازي برسد.

وی عنوان کرد: اکنون در حال تدوین آیین نامه هاي جدیدی برای مرکز طرح های کلان ملی فناوری هستیم. در این آیین نامه ها ضمن اعلام اولويتها، موضوع جدی نظارت و ارزیابی طرح های کلان است که در سیاست های ابلاغی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبري نيز بر آن تاكيد شده است.

کد خبر 2384174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha