۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۹:۰۵

پیگیری های سیاستهای رهبری 8-

فرهنگ در علم و فناوری وجدان کاری ایجاد می‌کند/ ضرورت ورود بخش خصوصی به بودجه های پژوهشی

فرهنگ در علم و فناوری وجدان کاری ایجاد می‌کند/ ضرورت ورود بخش خصوصی به بودجه های پژوهشی

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در جهت اجرای سایست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید فرهنگ سازی علمی صورت گیرد تا به جایگاه علمی واقعی کشور برسیم، گفت: فرهنگ سازی و درک اجتماعی در زمینه علم و فناوری، توسعه علمی را به همراه خواهد داشت.

عبدالحسین شاهوردی درخصوص سیاست های علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده به خبرنگار مهر توضیح داد و گفت: اگر ما بخواهیم که به جایگاه واقعی علمی کشور در چشم انداز 1404 برسیم ،باید مقدمات این ابلاغیه را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تربیت صحیح محققان در کشور جهت اجرای صحیح این ابلاغیه موثر است، اذعان داشت: از آنجایی که مدرسان و محققان دو عضو اصلی تاثیر گذار در آینده کشور هستند، باید نظام آموزشی متحول و منعطف شود تا محققان و نیروهای جوان بتوانند کشور را از لحاظ علمی به جایگاه مطلوبی برسانند.

وی تاکیدداشت: یکی از موضوعات پراهمیت در پژوهشگاه رویان، فرهنگ سازی است و ما باید به جایگاه فرهنگ سازی و درک جهانی برسیم تا علم و فناوری را در کشور به مراتب بالاتر برسانیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه فرهنگ و فرهنگ سازی در علم و فناوری بر انجام پژوهش ها مقدم اند، اظهار داشت: فرهنگ در علم و فناوری وجدان کاری را به وجود می آورد و کارگروهی را سروسامان می بخشد، اگر این فرهنگ در دانش آموزان نهادینه شود، نتیجه گیری در پژوهش ها افزایش پیدا می کند.

وی تاکیدداشت: فرهنگ سازی نتایج دستیابی به دانش را کوتاه تر می کند و منجر می شود که افراد دارای استقلال فرهنگی،کارهای بزرگی در علم و فناوری انجام بدهند و توسعه علم و فناوری را در کشور به دنبال خواهد داشت.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه دانش و فناوری کلید حل مشکلات کشور است، اعلام کرد: در پژوهشگاه رویان دانشجویان برتر،المپیادی ها و رتبه های اول کنکوردر رشته های بیوتکنولوژی همکاری می کنند که همین موضوع از تاکیدات رهبری و در جهت حمایت از نخبگان است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند به عنوان یک منبع مالی جهت افزایش بودجه های پژوهشی دخیل شوند، یادآور شد: زمانی که بخش خصوصی در تامین بودجه پژوهشی می تواند روی کار بیاید که تحقیقات در محصولات دیده شود، وبا افزایش بودجه پژوهشی توسط بخش خصوصی به تولیدات علمی در کشور برسیم.

وی افزود: باید برای تولید محصولات از یافته هایمان بخش خصوصی را دخالت دهیم تا ارزش افزوده بالا رود، چراکه بخش خصوصی می تواند درشکل گیری فرهنگ موثر باشد.

به گفته شاهوردی البته نباید تولید محصولات به قدری ارجح شمرده شود که از تولید دانش غافل باشیم.

وی بیان کرد: مزیت پژوهشگاه رویان این است که در کنار خدمات تخصصی، پژوهش های خود را به نتیجه می رساندو به محض اینکه مشکلی در خدمات به وجود آید به صورت تحقیقات پژوهشی مورد بررسی قرار داده و نتایج تحقیقات را به درمان بر می گرداند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان در خصوص فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور توضیح داد و گفت: اگر پژوهش به سئوالات پاسخ ندهد به معنی آن است که موفقیت در پژوهش نداشته ایم ولی پژوهشگاه رویان به دلیل اینکه در کنار پژوهش های خود  خدمات رسانی می کند، در پژوهش ها به خوبی عمل کرده و نتیجه کافی را دیده است.

کد خبر 2389462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha