۱۱ آبان ۱۳۹۳، ۸:۳۷

شهبازی:

امر به معروف در جامعه فراموش شده است

امر به معروف در جامعه فراموش شده است

همدان – خبرگزاری مهر: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان گفت: امر به معروف در جامعه فراموش شده و تنها به سراغ نهی از منکر رفته و تنها به یک بند آن یعنی برخوردهای قهری و قانونی توجه می شود.

به گزارش خبرنگارمهر، محمد جعفر شهبازی شامگاه شنبه درهمایش احیاء امر به معروف و نهی از منکر، نظارت همگانی، رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی با اشاره به اینکه به لطف الهی قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است، افزود: در این قانون راهکارهای اجرایی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر دیده شده که امیدواریم این قانون هر چه زودتر به دست متولیان احیای امر به معروف و نهی از منکر برسد.

وی با بیان اینکه دربحث نظارت همگانی و امر به معروف و نهی ار منکر اجحاف شده است، اظهار داشت: متأسفانه این اجحاف به متولیان این امر برمی گردد چراکه دایره امر به معروف و نهی از منکر را تنگ کرده و در اذهان مردم مسائلی همچون برخوردهای قهری و قانونی را ایجاد کرده اند لذا تا زمانی که این ذهنیت درمردم درست نشود ما موفق به اجرای همگانی امر به معروف و نهی از منکر نخواهیم شد.

شهبازی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه زیبا و دوست داشتنی است، عنوان کرد: امر به معروف و نهی ازمنکر احساس دوستی نسبت به هم نوع و دوست داشتن دیگران را در انسان به وجود می اورد و همچنین مانند یک هاله تمام خوبی ها، واجبات،  مستحبات، حرام ها و مکروه ها را در برمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه دعوت به خوبی‌ها در دایره امر به معروف‌ قرار می گیرد، اظهارداشت: متاسفانه در جامعه کنونی معروف ها را به کلی فراموش کرده ایم و فقط به منکرات و آن هم فقط به برخورد قهری با منکر توجه می کنیم که باید احیای امر به معروف و نهی را منکر را در جامعه همگانی کنیم چرا که همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان با بیان اینکه برخورد قهری آن هم در موارد خاص به عهده حکومت است، گفت: زمانی که در جامعه چهره همگان از یک منکر عبوس شد و از یک معروف شاد آن زمان می توانیم به اهداف خود برسیم لذا باید یک غبارروبی از چهره امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه داشته باشیم.

شهبازی تاکید کرد: باید این دیدگاه را اذهان مردم به وجود آورد که نخستین آمر به معروف و ناهی از منکر خدا، دومین پیامبران و ائمه اطهار(ع)،  سومین مومنان و چهارمین نیز نماز است و خارج از این چهار مورد ما آمربه معروف و ناهی از منکر نداریم لذا اگر می خواهیم در این زمینه موفق شویم باید در راستای این چهار مورد گام برداریم.

وی با بیان اینکه پلیس حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است، یادآور شد:  برای آمران به معروف و ناهیان از منکر گروه‌های پشتیبان و شعبه‌ ویژه‌ای در دستگاه قضا در نظر گرفته شده است لذا به احترام خونی که در راه امر به معروف و نهی از منکر ریخته شده باید همه وظایف خود را در ترویج فرهنگ تذکر لسانی به درستی انجام دهیم.

تلاش رسانه ها بر این است که معروفات را در جامعه ترویج و با منکرات مقابله کنند

رئیس خانه مطبوعات استان همدان نیز در این همایش با اشاره به نقش موثر رسانه های دیداری،  شنیداری و فضای مجازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گفت: عمده تلاش رسانه ها بر این است که معروفات را در جامعه ترویج و با منکرات مقابله کنند لذا در این زمینه رسانه های داخل کشور وظیفه سنگین تری به لحاظ وجود شبکه های ماهواره ای و سایت های مخربی که افکار جامعه و افکار عمومی ما را هدف گرفته اند، دارند.

محمدرضا عارف با اشاره براینکه رسانه های داخل کشور به خصوص رسانه هایی که دغدغه حرکت در راستای اصول و مبانی انقلاب و اسلام را دارند به دنبال این هستند که با تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله کنند، افزود: عرصه،  عرصه سخت و طاقت فرسایی است لذاعملکرد رسانه‌های استان همدان در بخش تهیه فیلم ها،  مستندها،  اخبارو گزارش های مختلف، درج مطالب و غیره مطلوب است.

وی با تاکید براینکه یکی از وظیفه عمده رسانه ها تذکر به مدیران جامعه است و امر به معروف و نهی از منکر اهرم مبارزه با ظلم است، ادامه داد: یک رسانه توانمند رسانه ای است که بتواند همه زمینه ها را هم برای افکار عمومی فراهم کند و هم به عنوان یک ابزار بازدارنده درسطح مدیران باشد.

رئیس خانه مطبوعات استان همدان به وظایف رسانه در زمینه احیای امر به معروف و نهی ار منکر اشاره کرد و یادآور شد: ارائه دیدگاه های واحد و ایجاد وحدت رویه در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر، ارائه شعارها و ضرب المثل های مثبت، ترویج احساسات عمومی مردم نسبت به پاسداشت ارزش ها،  ایجاد پوشش رسانه ای مناسب به منظو ررفع مظاهر غیر اسلامی در جامعه،  انعکاس اخبار و تهیه گزارش ها پیرامون ناهنجاری ها و انحرافات،  آموزش مراحل و کیفیت امر به معروف و نهی از منکر و غیره از جمله این وظایف است.

 

 

کد خبر 2414114

برچسب‌ها