۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳

از سوی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری؛

امامان اهل بيت(ع) در كتب اهل سنت منتشر شد

امامان اهل بيت(ع) در كتب اهل سنت منتشر شد

كتاب ائمه اهل البيت في كتب اهل السنه تأليف حكمت الرحمه به كوشش آيت‌الله خزائي ترجمه و از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.

به گزارش خبرگزایر مهر، ترجمه كتاب امامان اهل بيت عليهم‌السلام در كتب اهل سنت تأليف حكمت الرحمه و ترجمه آيت‌الله خزائي با توجه به جايگاه ويژه اهل بيت نزد مسلمانان و همچنين درج مناقب و فضايل آنان در كتاب‌هاي شيعه و اهل سنت به همت پژوهشكده حج و زيارت منتشر شده است.


در ديباچه اين كتاب آمده است: اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله انسان‌هاي كاملي‌اند كه خداوند به پاكي و وارستگي آنان گواهي داده و رسول خدا نيز در روايت مشهورش «اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي…»، تمسك به آنان را كنار كتاب الهي خواستار شده است.

اين نوشتار مي‌افزايد: اهل بيت عليهم‌السلام همواره نزد مسلمانان جايگاه ويژه‌اي داشته‌اند و مناقب و فضايل آنان در كتاب‌هاي شيعه و اهل سنت درج شده است، از اين‌رو بررسي ديدگاه اهل سنت درباره اهل بيت، مي‌تواند يكي از راه‌هاي تقريب ميان دو فرقه اصلي اسلامي، يعني شيعه و اهل سنت باشد.

در فصل نخست اين اثر كه در يازده فصل و يك بخش پاياني سامان يافته، برخي آيات و روايات مربوط به شأن و منزلت اهل بيت عليهم‌السلام بررسي شده و در فصل‌هاي ديگر به نقل سخنان علما و بزرگان اهل سنت درباره فضايل اهل بيت عليهم‌السلام پرداخته شده است.

البته در فصل‌هاي كتاب ائمه اهل بيت عليهم‌السلام در كتب اهل سنت تنها به رواياتي اشاره شده كه از نظر علماي اهل سنت صحيح است و جز در برخي موارد، آن هم براي شاهد و نمونه، از نقل روايات ضعيف نزد آنان خودداري شده است.

در آغاز فصل پاياني كتاب كه به امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف اختصاص دارد، با اشاره به مسأله مهدويت در انديشه اسلامي، موضوع ولادت حضرت محمد بن حسن عسكري عليها السلام براساس سخنان اهل سنت بررسي مي‌شود.

نويسنده اثر كه براي معرفي هر امام در ابتداي هر فصل، تنها از روايات اهل سنت استفاده نكرده، بلكه از روايات شيعه نيز بهره گرفته است تا كتاب از شكل احتجاج و مجادله خارج شود، در بخش پاياني كتاب مسأله تمسك به ائمه اهل بيت عليهم‌السلام را بيان مي‌كند.

اميرمؤمنان، علي بن ابي طالب عليه‌السلام نخستين پيشواي اهل بيت، امام حسن و امام حسين عليهماالسلام پيشوايان هدايت و سرور جوانان اهل بهشت و امام زين العابدين، علي بن حسين عليه‌السلام چهارمين امام از اهل بيت، عنوان‌هاي فصل اول تا سوم اين اثر را به خود اختصاص داده‌اند.

فصل چهارم تا هفتم اين اثر، روايات مربوط به امام باقر، محمدبن علي عليه‌السلام، امام صادق، جعفر بن محمد عليه‌السلام، امام كاظم، موسي بن جعفر عليه‌السلام و امام رضا، علي بن موسي عليه‌السلام، پنجمين، ششمين، هفتمين و هشتمين پيشوايان اهل بيت عليهم‌السلام را مطرح مي‌كند.

در فصل هشتم تا يازدهم اثر نيز روايات مرتبط با امام جواد، محمد بن علي عليه‌السلام، امام هادي، علي بن محمد عليه‌السلام، امام عسكري، حسن بن علي عليه‌السلام و امام مهدي منتظر، محمدبن حسن عليه‌السلام، نهمين، دهمين، يازدهمين و دوازدهمين پيشوايان اهل بيت بررسي مي‌شود.

يادآور مي‌شود، تأليف كتاب ائمة اهل البيت عليهم‌السلام في كتب اهل السنة در آغاز به كوشش شيخ حكمة الرحمه و با سفارش مجمع جهاني اهل بيت عليهم‌السلام در دستوار كار قرار گرفته و در ادامه با توجه به ضرورت ترجمه آن، به فارسي برگردانده شده است.

ترجمه كتاب ائمه اهل البيت في كتب اهل السنه تأليف حكمت الرحمه به كوشش آيت‌الله خزائي به تازگي در قطع وزيري، شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و قيمت ۶۸۰۰ تومان به همت حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است.

کد خبر 2417218