۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۳۵

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب-1/

اللهیاری: «با کتاب زندگی کنیم» شعار نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب است

اللهیاری: «با کتاب زندگی کنیم» شعار نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب است

دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در پوستر هفته کتاب امسال نهاد این جمله درج شده است «با کتاب زندگی کنیم» دوستان ما در نهاد فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کتاب را بازخوانی کرده و شعاری بدین مضمون را از آن استخراج کرده اند پس این شعار ما در هفته کتاب امسال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اعلام برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و همچنین نشست خبری دومین جشنواره دوسالانه بین المللی کارتون کتاب به طور مشترک با حضور محمد اللهیاری فومنی دبیر ستاد هفته کتاب نهاد و معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی این نهاد و مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره کارتون کتاب پیش از ظهر امروز سه شنبه 20 آبان در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

در ابتدای این برنامه شجاعی طباطبایی با اشاره به جشنواره بین المللی کارتون کتاب گفت: در جشنواره امسال از 64 کشور جهان شرکت کننده داریم مسئله کتاب و کتابخوانی را به شکل تصویری در بروشور و پوستر جشنواره آورده ایم، 15 شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بود و هیات داوری متشکل از علی میرزایی، شهرام شیرزادی، مهدی محمدی روزبهانی تشکیل شد. در هر دوره از جشنواره قرار است نفر برگزیده دور قبل داور دوره بعد باشد، تیم داوری هم متشکل از داوران ایرانی و خارجی بود که داوران خارجی از کشورهای لهستان و روسیه هستند و آثار را به صورت اینترنتی بررسی کردند.

وی افزود: بهرام عظیمی، علیرضا ذاکری و محمدرضا دوست محمدی هم به بررسی آثار پرداخته اند و در نهایت نفرات اول تا سوم و پنج نفر شایسته تقدیر انتخاب شدند که روز اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد. 357 اثر به شکل مجازی برای جشنواره در اینترنت قرار گرفته و نمایشگاه جشنواره امروز افتتاح می شود؛ روز اهدا جوایز و معرفی برگزیدگان نیز 26 آبان از ساعت 15 تا 17 و 30 مراسم اختتامیه را خواهیم داشت که دوستان برگزارکننده با دادن باقالی و لبو به مخاطبان قصد ایجاد تنوع در برنامه را دارند.

اللهیاری در تکمیل توضیحات شجاعی طباطبایی گفت: دبیرخانه جشنواره دو سالانه کارتون کتاب دوام پیدا کرده است. برای دومین دوره این جشنواره فرهنگسرای اندیشه از سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همکاری داشته اند. نمایشگاه جشنواره امروز افتتاح می شود.

در ادامه این برنامه از پوستر جشنواره کارتون کتاب و همچنین پوستر هفته کتاب توسط اللهیاری و شجاعی طباطبایی رونمایی به عمل آمد.

شجاعی طباطبایی در توضیحات دیگری گفت: اکثر شرکت کنندگان ایرانی جشنواره از شهرستان ها و از میان بانوان هستند. شرکت کنندگان خارجی این دوره جشنواره نیز بیشتر از کشورهای برزیل، اندونزی، چین و ترکیه هستند.

هفته کتاب برای گرامیداشت علامه طباطبایی به وجود آمد

در ادامه این برنامه نشست خبری مربوط به هفته کتاب آغاز شد و اللهیاری در این بخش از برنامه گفت: 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار است و در واقع برای گرامیداشت شخصیت علامه طباطبایی به وجود آمده است. تجربیات سال های گذشته نشان می دهد باید برای شخصیت علامه طباطبایی کاری کنیم جمع بندی این شد که برای پوستر این هفته کتاب چهره خود علامه طباطبایی را داشته باشیم که هم جنبه تبلیغی داشته باشد هم ترویجی. پوستر این دوره کار آقای دوست محمدی است برای جایزه و تندیس این دوره هفته کتاب هم از همین دوست استفاده کردیم به علاوه انتشار و رونمایی مجموعه کتاب های علامه طباطبایی با عنوان مهر دلدارها را در این هفته خواهیم داشت.

در ادامه از طرح پوستر مجموعه مهر دلدارها نیز رونمایی به عمل آمد.

اللهیاری ادامه داد: امسال نهاد جزو معدود مجموعه هایی است که در هفته کتاب، پرداختن به علامه طباطبایی را در دستور کار خود قرار داده است بنابراین گفتیم این پرداخت فقط به پوستر علامه طباطبایی خلاصه نشود و مجموعه «مهر دلدارها» را تولید کردیم که برای همه کتابخانه های عمومی در کشور ارسال خواهد شد. در دو ماهه گذشته دوستان ما در معاونت توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد، بالغ بر هزار نفر ساعت وقت صرف برنامه های هفته کتاب در ستادهای استانی کرده اند. مدیران کل در استان ها ابلاغی را دریافت کردند و جلسات خود را در کمیته های سه گانه آغاز کردند. نکته حائز اهمیت هفته کتاب امسال این است که برنامه ها در تهران تمرکز ندارد و مراسم های تکریم استانی در تمام استان های کشور برگزار خواهد شد. این تاکید دبیرکل نهاد بود که امسال در مرکز نهاد نباشیم به همین دلیل هم تمامی مدیران از روز پنجشنبه 22 آبان در استان های مختلف کشور حاضر خواهند شد و برنامه های تکریم از خیرین و... با حضور آنها و مسئولان ستادی صورت خواهد گرفت. این برنامه ها با حضور استاندار، شهردار، نمایندگان مجلس و... همراه خواهد بود و هماهنگی های لازم تا این لحظه تقریبا به صورت کامل انجام شده است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه ها ادامه داد: علاوه بر نشست خبری امروز، روز پنجشنبه دو مراسم استانی در یزد و آذربایجان غربی خواهیم داشت. روز شنبه تجدید بیعت کتابداران با بنیانگذار انقلاب اسلامی را در حرم حضرت امام خمینی خواهیم داشت. این برنامه روز شنبه ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد. در حال حاضر یکی از مزیت های نسبی را در ترویج کتابخوانی می بینیم با همین رویکرد شنبه شب دبیرکل نهاد نشستی با اهالی رسانه و فعالان حوزه کتاب خواهد داشت. این نشست صمیمی بوده و آقای مختارپور نیز تمایل دارد دیدگاه های همکاران استان ها را در این زمینه بشنود. روز شنبه همچنین در 4 استان برنامه های مختلفی برگزار خواهد شد و آقای مختارپور روز یکشنبه شخصا به همدان خواهد رفت باقی سفرها نیز توسط معاونین ایشان انجام خواهد شد. یکشنبه از نظر برنامه ها روز پرکاری است، روز دوشنبه هم اختتامیه جشنواره کارتون کتاب را خواهیم داشت و با توجه به اینکه برخی از برگزیدگان خارجی حضور ندارند از سفارت کشورشان دعوت کردیم. روز سه شنبه مراسم تکریم از کتابداران را در مجموعه تالار وحدت تهران خواهیم داشت و فعالان فرهنگی، کتابداران و مسئولان کشور در این نشست حضور خواهند داشت. روز چهارشنبه نیز آقای مختارپور سفری به استان قزوین خواهد داشت.

اللهیاری گفت: امسال همچنین چند تفاهمنامه در دست امضا داریم به عنوان مثال یکی از این تفاهمنامه ها با مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و اقدام مشترکی هم با انجمن ناشران کودک و نوجوان صورت گرفته و بالغ بر 110 هزار جلد کتاب اهدایی از این انجمن دریافت خواهیم کرد، عدد ریالی این طرح قابل توجه است. نکته دیگر اینکه در ماه های محرم و صفر هستیم و بسته مطالعاتی عاشورا با سیر مطالعاتی ساده به سخت آماده شده است که ماحصل مشاوره دوستان ما با کارشناسان این حوزه است این طرح نیز از طریق کتابخانه ها و پرتال نهاد انجام خواهد شد. موضوع نذر کتاب را نیز با چند ناشر در دستور کار داریم که امیدواریم در ماه های آتی بتوانیم به طور رسمی فعالیت های مشترکمان را در زمینه طرح هایی مانند نذر کتاب و فعالیت خیرین منتشر کنیم.

شعار ما «با کتاب زندگی کنیم» خواهد بود

دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه های کشور در بخش دیگری از این برنامه گفت: در پوستر هفته کتاب امسال نهاد این جمله درج شده است «با کتاب زندگی کنیم» دوستان ما در نهاد فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کتاب را بازخوانی کرده و شعاری بدین مضمون را از آن استخراج کرده اند پس این شعار ما در هفته کتاب امسال خواهد بود. همچنین تابلو و اطلاعات مربوط به علامه طباطبایی بر سردر 24 کتابخانه عمومی کشور نصب خواهد شد.

وی گفت: این جمع بندی برنامه های مهم نهاد است که توانستیم در دو ماه گذشته برای هفته کتاب طراحی کنیم. در حال حاضر دستگاه های مختلفی در کشور در حوزه کتاب فعالیت می کنند اما چرا جایگاه نهاد ممتاز است؟ ما بالغ بر 3 هزار و 200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم و نهاد از جمله دستگاه هایی است که مانند رگ و مویرگ در بدن، با مخاطبان کتاب ارتباط دارد. می دانیم که تعداد ناشرین از کتابفروشان کشورمان بیشتر است و ما نقص شبکه فروش داریم، همه مخاطبان کتاب هم نمی توانند در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یا نمایشگاه های استانی کتاب شرکت کنند بنابراین کتابخانه های عمومی یک مزیت نسبی برای اینگونه افراد هستند. در نشست صمیمی آقای مختارپور با اصحاب رسانه به این مزیت های نسبی به طور مشروح پرداخته خواهد شد.

اللهیاری افزود: کتابخانه 4 شاخصه اصلی دارد که مهمترین سرمایه اش نیروی انسانی و وجود کتابداران در سراسر کشور است که عاشقانه به علاقه مندان به کتاب خدمات می رساند. آقای مختارپور امسال برای اینکه تبعیضی بین کتابداران قائل نشود، همه لوح های تقدیر کتابداران را خودش امضا کرده است. در زمینه شاخص تعداد کتابداران در شهریور سال 93 نسبت به شهریور سال 92 شاهد 14 درصد رشد بودیم. تعداد کتابخانه ها چه در کتابخانه های مستقل چه مشارکتی و چه نهادی در حال افزایش است؛ و این یعنی افزایش کتابدار که با وجود همه مضیقه ها در نهاد انجام می شود شاخصه بعدی کتاب است که در شهریور 93 نسبت به 92، 10 درصد رشد داشته است. در مدت مشابه شاخصه تعداد اعضا 13 درصد و موضوع امانت کتاب هم 7 درصد رشد داشته است.

رئیس سابق اداره کتاب همچنین گفت: روزانه 973 نفر به عضویت کتابخانه‌های عمومی در می‌آیند. تعداد کتابخانه‌های نهاد نیز نسبت به شهریور 92، از 3 هزار و یک باب به 3 هزار و 177 باب افزایش پیدا کرده است. یعنی در فاصله یک سال، شاهد ساخته شدن 176 کتابخانه بوده‌ایم. تعداد کتاب‌های کل کتابخانه‌های عمومی کشور هم از 35 میلیون نسخه به 39 میلیون نسخه در شهریور امسال رسیده است. ما در حال حاضر 6 هزار کتابدار و همکار در نهاد داریم که 82 درصد از آن‌ها تحصیلات بالای لیسانس دارند و از این تعداد، تحصیلات 57 درصدشان کتابداری و یا به طور مستقیم مرتبط با این رشته است.

وی همچنین گفت: هفته کتاب امسال نقطه آغازی بر فعالیت‌های ترویجی در نهاد کتابخانه‌ها در سال جاری و دوران مدیریت جدید است. البته هنوز ناشران کشورمان به اهمیت کتابخانه پی نبرده‌اند.

در ادامه ابوالقاسم مقیمی مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها، در تکمیل توضیحات اللهیاری گفت:‌ استفاده از قالب‌های جدید در فعالیت‌های ترویجی، در دستور کار نهاد کتابخانه‌ها قرار دارد؛ از جمله ورود به فضای مجازی؛ چون نهاد به عنوان اولین خریدار فایل دیجیتال کتاب در سراسر کشور، این کار را شروع کرد.

وی گفت: بیش از 100 طرح تبلیغی و ترویجی در نهاد انجام خواهد شد و هدف‌گذاری اصلی ما برای 2 قشر خاص مادران به عنوان تاثیرگذارترین مبلغان کتابخوانی و فرزندان به عنوان تاثیرپدیرترین است. با همین سیاست، بخشنامه‌ای به سراسر کشور ابلاغ شد. فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی نهاد در هفته کتاب، در 2 رسته فیزیکی و غیر فیزیکی انجام می‌شود. فیزیکی به معنی ساخت و احداث که شامل افتتاح 44 باب کتابخانه و کلنگ‌زنی 8 کتابخانه در سرتاسر کشور است و غیر فیزیکی هم با 83 رونمایی کتاب در کشور با هدف حمایت از ناشرین و نویسنده‌ها و همچنین افتتاح بیش از 850 نمایشگاه کتاب برای حمایت از ناشران استانی همراه خواهد بود. به علاوه در این هفته، 372 مسابقه کتابخوانی برای ترویج کتاب‌های خوب، در کشور برگزار خواهد شد.

نهاد در هفته کتاب امسال هزار و 622 برنامه دارد

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها ادامه داد: در هفته کتاب امسال، 268 جلسه نقد کتاب در کشور برگزار خواهد شد که برای هر استان، حداقل یک نشست مربوط به نویسندگان ملی در نظر گرفته شده و باقی، برای نویسندگان و ناشران استانی خواهد بود. در مجموع، هفته کتاب امسال با هزار و 622 برنامه فرهنگی نهاد در سراسر کشور همراه خواهد بود که البته غیر از این موارد، قالب‌های دیگری هم برای این برنامه‌ها، در نظر گرفته شده است.

کد خبر 2419071

برچسب‌ها