۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۶

مهر گزارش می دهد؛

خسارت میلیاردی افتتاح زودتر از موعد یک پروژه/ وقتی مسئولان دنبال پرکردن کارنامه کاری هستند

خسارت میلیاردی افتتاح زودتر از موعد یک پروژه/ وقتی مسئولان دنبال پرکردن کارنامه کاری هستند

بندرعباس - خبرگزاری مهر: بزرگترین حوضچه خشک صنایع کشتی سازی ایران در حالی سال گذشته در قالب طرحهای مهر ماندگار دولت قبل بهره‌برداری شد که افتتاح زودهنگام آن خسارت‌های میلیاردی را به صنایع کشتی سازی وارد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح مهر ماندگار که با هدف اتمام و بهره برداری پروژه های بزرگ در سال پایانی دولت دهم کلید خورد بزرگترین پروژه های عمرانی، صنعتی، اقتصادی کشور را تحت پوشش قرار داد. دولت دهم با تخصیص اعتبارات خارج از موعد سعی در اتمام پروژه ها به هر شکلی داشت تا جایی که برخی پروژه ها حتی در میانه های راه با توجه به مدت زمان کم تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۳ افتتاح شد، دریغ از آنکه افتتاح زودهنگام برخی پروژه های نیمه تمام خسارتهای میلیاردی را بر گردن صنایع متحمل کرد.

بهره برداری از پروژه احداث حوضچه خشک و کارگاههای ساخت و تعمیر کشتی های حمل (ال ان جی) و نفتکشهای غول پیکر یکی از این طرح های نیمه تمام بود.

تیرماه سال ۹۲ ابراهیم عزیزی استاندار وقت در نشستی خبری از افتتاح طرح بزرگ حوضچه با حضور رئیس جمهور خبر داد و بیان داشت: یکی از این طرحها، پروژه احداث حوض خشک و کارگاههای ساخت و تعمیر کشتی های حمل (ال ان جی) و نفتکشهای غول پیکر است که با افتتاح آن امکان تعمیر و بازسازی کشتی های بزرگ و اقیانوس پیما با ظرفیت ۶۰۰ هزارتنی در کشور ما فراهم می شود که توسط متخصصان داخلی طراحی و اجرا شده و به نوعی می توان گفت این کار به لحاظ نوع مهندسی و ظرفیتهای ایجاد شده در خاورمیانه بی نظیر است.

حوضچه خشک

حوضچه خشک که در منطقه ویژه کشتی‌سازی (ایزایکو) واقع شده است صبح پنجشنبه ۲۰ تیرماه سال ۹۲ با حضور رئیس وقت رسما مورد بهره برداری قرار گرفت. پروژه ای که به دلیل ناتمام بودن و آبگیری غیر اصولی به پمپ های حوضچه خسارات فراوان وارد کرد و موجب شد تا سازمان گسترش صنایع مجددا اقدام به تخصیص اعتبار برای رفع خسارتهای وارده کند. افتتاح این پروژه در آن زمان در حالی انجام شد که به دلیل عدم لایروبی اسکله امکان ورود کشتی های نفتکش ۳۰۰ هزار تنی به حوضچه خشک نبود.

حوضچه‌های خشک که در صنایع کشتی‌سازی و شناورسازی و همچنین تعمیرات این نوع وسائل حمل و نقلی کاربرد دارند و به دو گونه متحرک و ثابت ساخته می‌شوند، در معنای عام، با بیرون کشیدن کشتی‌ها و شناروها از آب امکان دستیابی تکنیسین‌ها و کارگران را به قسمت‌های زیرین شناور در فضایی خشک و بدون آب با هدف انجام تعمیرات مختلف و بهسازی وضعیت شناور فراهم می‌آورد.

طرح حوضچه خشک و کارگاه‌های ساخت و تعمیر کشتی‌های حمل LNG و نفتکش‌های VLCC از جمله طرح‌های بزرگ در حوزه صنایع دریایی و ساحلی است که به جرات می‌توان گفت در خاورمیانه بی نظیر است.

در حال حاضر در منطقه کشتی‌سازی (ایزایکو) امکان پهلودهی و تعمیرات شناورهایی با وزن حدود ۸۰ هزار تن وجود دارد،  با بهره‌برداری از این حوضچه خشک که به دست متخصصان داخلی و جوانان ایران اسلامی ساخته و ایجاد شده، امکان و ظرفیت تعمیر شناورها و کشتی‌هایی تا ۴۰۰ هزار تن نیز در ایران و منطقه خاورمیانه فراهم شده است.

اعتبار صرف شده برای این پروژه برابر با ۴۴۳ میلیون دلار است این پروژه در عین حال که امکان تعمیرات و خدمات دهی به شناورهای غول پیکر را فراهم می‌کند، می‌تواند در بخش‌های جانبی صنایع دیگر، اقتصاد و تجارت و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز برای کشور و به ویژه استان هرمزگان دستاوردها و عواید بسیاری داشته باشد.

حوضچه خشک

روز گذشته حوضچه خشک پس از یکسال تعمیرات و رفع خسارت های وارده مجددا مورد بهره برداری قرار گرفت تا پس از پایان لایروبی اسکله امکان ورود نفتکش های ۳۰۰ هزارتنی در این حوضچه باشد.

مهدی سیف مدیرعامل شرکت عظیم گسترش هرمز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: پیمانکار پروژه لایروبی اسکله مشخص شده و پس از تامین اعتبار مورد نیاز از سوی سازمان گسترش این طرح تا پایان سال به اتمام می رسد و امکان حضور شناورهای ۳۰۰ هزار تنی فراهم می شود.

وی عنوان کرد: افتتاح زود هنگام این پروژه سال گذشته موجب شد تا در کنار خسارتهای مالی امکان تعمیرات شناورهای بزرگ به تعویق بیفتد.

سیف اظهارداشت: حوضچه ها سال گذشته در حالی مورد بهره برداری قرار گرفت که هنوز درب سیار پروژه آماده نشده بود و خاک ریزی و آبگیری غیراصولی خسارتهای زیادی به پروژه وارد کرد.

این پروژه در بعد مهندسی و ظرفیت پذیرش شناورهایی با تناژ بالا در خاورمیانه بی‌نظیر است، نقش ایزایکو و به ویژه توسعه صنعت تعمیرات در این منطقه از ساحل جنوبی ایران از آن نظر مهم‌تر و برجسته‌ است، که خلیج فارس در عرصه حمل و نقل بین‌المللی طی تاریخ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و ایران و سواحل آن برای دریانوردان و مالکان شناورها از نظر دسترسی نسبت به ساحل جنوبی خلیج فارس به صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

کد خبر 2426176