۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۶

با حضور رئیس جمهور؛

بزرگترین حوضچه خشک کشتی های اقیانوس پیما در خاورمیانه به بهره برداری رسید

بزرگترین حوضچه خشک کشتی های اقیانوس پیما در خاورمیانه به بهره برداری رسید

بندرعباس - خبرگزاری مهر: بزرگترین حوضچه خشک خاورمیانه با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اسلامی در کشتی سازی فراساحل به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، حوضچه خشک که در منطقه ویژه کشتی‌سازی (ایزایکو) واقع شده است صبح پنجشنبه با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اسلامی رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.

حوضچه‌های خشک که در صنایع کشتی‌سازی و شناورسازی و همچنین تعمیرات این نوع وسائل حمل و نقلی کاربرد دارند و به دو گونه متحرک و ثابت ساخته می‌شوند، در معنای عام، با بیرون کشیدن کشتی‌ها و شناروها از آب امکان دستیابی تکنیسین‌ها و کارگران را به قسمت‌های زیرین شناور در فضایی خشک و بدون آب با هدف انجام تعمیرات مختلف و بهسازی وضعیت شناور فراهم می‌آورد.

طرح حوضچه خشک و کارگاه‌های ساخت و تعمیر کشتی‌های حمل LNG و نفتکش‌های VLCC از جمله طرح‌های بزرگ در حوزه صنایع دریایی و ساحلی است که به جرات می‌توان گفت در خاورمیانه بی نظیر است.

در حال حاضر در منطقه کشتی‌سازی (ایزایکو) امکان پهلودهی و تعمیرات شناورهایی با وزن حدود 80 هزار تن وجود دارد، با بهره‌برداری از این حوضچه خشک که به دست متخصصان داخلی و جوانان ایران اسلامی ساخته و ایجاد شده، از امروز امکان و ظرفیت تعمیر شناورها و کشتی‌هایی تا 400 هزار تن نیز در ایران و منطقه خاورمیانه فراهم شده است.

اعتبار صرف شده برای این پروژه برابر با 443 میلیون دلار است این پروژه در عین حال که امکان تعمیرات و خدمات دهی به شناورهای غول پیکر را فراهم می‌کند، می‌تواند در بخش‌های جانبی صنایع دیگر، اقتصاد و تجارت و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز برای کشور و به ویژه استان هرمزگان دستاوردها و عواید بسیاری داشته باشد.

این پروژه در بعد مهندسی و ظرفیت پذیرش شناورهایی با تناژ بالا در خاورمیانه بی‌نظیر است، نقش ایزایکو و به ویژه توسعه صنعت تعمیرات در این منطقه از ساحل جنوبی ایران از آن نظر مهم‌تر و برجسته‌ است، که خلیج فارس در عرصه حمل و نقل بین‌المللی طی تاریخ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و ایران و سواحل آن برای دریانوردان و مالکان شناورها از نظر دسترسی نسبت به ساحل جنوبی خلیج فارس به صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

این پروژه به عنوان ظرفیت و فرصتی مناسب در اختیار اقتصاد و صنعت کشور قرار گرفته است.

 

 

کد خبر 2094727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha