۲۰ آبان ۱۳۸۴، ۱۱:۳۳

از سوي سفارت اسپانيا در تهران

از برندگان جايزه ابن عربي تقدير شد

از برندگان جايزه ابن عربي تقدير شد

طي مراسمي كه عصر ديروز در انتشارات كتابسرا و از سوي سفارت اسپانيا در تهران برگزار گشت از نفرات اول و دوم جايزه ابن عربي تقدير شد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" طي توافقي كه ميان دولت اسپانيا و كتاب سرا برقرار شده است هر ساله به كساني كه در راه اشاعه فرهنگ، زبان و ادبيات اسپانيولي اقدام كنند جايزه اي به نام ابن عربي  تعلق مي گيرد.

جايزه ابن عربي طي فراخواني كه از سوي سفارت اسپانيا در تهران اعلام مي شود به كساني كه يكي از آثار فرهنگي اسپانيا را برگزيده و آن را به زبان فارسي برگرداند اهداء مي شود. 

در اين دوره، جايزه اول ابن عربي به علي اكبر فلاحي جهت ترجمه كتاب "منطقه كمانچ" تاليف آرتورو پرز ربرته و جايزه دوم ابن عربي به پژمان رضايي بابت ترجمه كتاب " داستان يك پلكان" تاليف آنتونيو بوئرو بايخو تعلق گرفت.

"منطقه كمانچ" اثر آرتورو پرز ربرته داراي نثري روان است و نويسنده در اين اثر زواياي تاريك وجود خويش را مي كاود تا عميقترين و در عين حال پنهاني ترين احساسات خويش را در رابطه با واقعيتي تلخ به نام جنگ بيان كند. چرا كه جنگ پديده اي هراسناك است.

هدف نويسنده تنها اين جنبه نيست. بلكه وي سعي دارد كه زواياي ديگري را نيز براي خواننده به تصوير بكشد. او فقط از مرگ و ويراني سخن نمي گويد بلكه از دوستي برايمان مي گويد. او مرگ را به بازي مي گيرد و گهگاه با ديدي طنز آلود به آن مي نگرد و حتي اجازه مي دهد به مرده هايي مثل سكسيمبول بخنديم؛ خنده اي كه تلخي اش يادآور حماقتهاي نوع بشر است. اما فقط كساني داراي چنين ديدگاهي هستند كه با مرگ روبرو شده و آن را با تمام وجود حس كرده اند.

منطقه كمانچ روايت ساده و دوستي و كار در دنياي پر مخاطره و درميان افرادي است كه خود را وقف فعاليتي طاقت فرسا مي كنند. زيرا هدف اياشن بيان داستان جنگ براي مردم است. داستاني كه از نبرد تروا تا سارايوو هميشه به يك شكل بوده است.

 كتاب " داستان يك پلكان" تأليف آنتونيو بوئرو بايخو نمايشنامه اي است كه از حضور پنجاه سال تراژدي در صحنه هاي تئاتر سخن مي گويد.

بورژوازي اسپانيا پيروزمند جنگ داخلي بود و حق خود مي دانست كه مقتدرانه و بي رقيب تئاتر پساجنگ را به قبضه خود در آورد و دايره محدوديتهاي اقتصادي و ايدئولوژيك را به نفع خود و عليه جناح مغلوب جمهوري خواه، بيش از پيش تنگ كند.    

مبلغ جايزه اول ده ميليون ريال و مبلغ جايزه دوم چهار ميليون ريال بودند.

 

کد خبر 251769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha