۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۵۵

گزارش مهر/

حرفهای خوش مسئولان و دردهای فولاد قاین/فاینانس همچنان در راه است

حرفهای خوش مسئولان و دردهای فولاد قاین/فاینانس همچنان در راه است

بیرجند- پروژه ملی فولاد قاین از بزرگترین طرحهای صنعتی خراسان جنوبی است که تاکنون مسئولان وعده های زیادی از افتتاح و اختصاص فاینانس به آن دادند اما با گذشت ۸ سال از آغاز پروژه هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش مهر، کارخانه فولاد قاینات یکی از هشت طرح فولادی کشور بود که در دور اول سفرهای استانی دولت نهم برای استان خراسان جنوبی بر روی کاغذ آمد و عملیات اجرایی این کارخانه بزرگ در سال ۸۵ آغارشد.

این طرح تاکنون فراز و نشیب زیادی از سر گذرانده که در سال گذشته مسئولان استان برآن شدند تا با دریافت فاینانس از چین فعالیتهای عمرانی این پروژه که از سال ۹۰ تعطیل شده را از سرگیرند و هر روز خبرهای خوشی  به مردم استان مخابره کردند اما هنوز با گذشت یک سال از این پیگیری ها فاینانس به این کارخانه اختصاص نیافته و صحبت ها و پیگیری های مسئولان تنها در حد شعار باقی مانده است.

طرح فولاد قائنات که از لحظات ابتدایی مطرح شدن آن، امید توسعه و اشتغال استان لقب گرفت اما اکنون و با گذشت هشت سال از زمان آغاز عملیات اجرایی ان نمی توان زمانی قطعی برای بهره برداری این پروژه متصور بود چرا که آغاز فعالیت های عمرانی و افتتاح این کارخانه به گفته مسئولان به اما و اگرهایی گره خورده است.

 درسال جاری مسئولان استان خبر از مشارکت بخش خصوصی در این کارخانه دادند امید است که با مشارکت بخش خصوصی در این کارخانه این بار شعارهای مسئولان به عمل تبدیل شود و شاهد رونق دوباره اجرای این طرح بزرگ ملی باشیم.

در این گزارش به برخی از وعده های مسئولان در دو سال گذشته پرداخته شده که دراین بین برخی مسئولان این طرح بزرگ را به عنوان معضل سیاسی مطرح کرده اند.

مهرماه ۹۳: فاینانس به کارخانه فولاد قائنات تزریق شد

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ۳۰ مهر ماه سال گذشته در گفتگو با مهرگفته بود: طی هفته گذشته حدود ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس به کارخانه فولاد قائنات تزریق شده که امیدواریم با این اعتبار بخش احیای این کارخانه در تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

جواد هروی بیان کرد: برای بررسی مشکلات کارخانه فولاد قائنات جلسات زیادی با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم که برای اختصاص اعتبار به پروژه فولاد شهرستان قائنات بکارگیری اعتبار دولتی، فاینانس چین و جذب اعتبارات بخش خصوصی مطرح شده است.

وی از تزریق حدود ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس چین در مهر ماه همان سال خبر داده و گفته بود: فاینانس چین اختصاص یافته و وارد چرخه کار شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری در این پروژه توانسته است نظر دولت را جذب کند، تاکید کرد: با این اقدامات صورت گرفته تصور می‌شود که گام بلندی در راستای راه‌اندازی این پروژه برداشته شود.

فلاحتی: اختصاص فاینانس به فولاد قاین در آذر ماه ۹۳

مدیرکارخانه فولاد قاین نی در مصاحبه ای در سال گذشته با اشاره به اینکه اعتبار از محل فاینانس به صورت قطعی وجود دارد و تاکنون از طرف نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی رایزنی های زیادی شده است، افزود:ما اسناد مالی این کارخانه را برای بررسی به کشور چین ارسال کرده ایم که کشور چین نیز تعهد کرده است در صورت بررسی وضعیت این کارخانه فاینانس اختصاص دهد.

علی اکبر فلاحتی بیان کرد: پیش بینی می شود که تا اواخر آذرماه یا دی ماه اولین فاینانس چین اختصاص یابد که این زمان در پرداخت های بین المللی زمان غیرعادی نیست.

وی تصریح کرد: در پیگیری های صورت گرفته  کشور چین قول ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس را برای سرمایه گذاری درکارخانه فولاد قائنات داده است که این مبلغ به صورت یکجا پرداخت نمی شود بلکه این مبلغ در یک پروسه سه تا چهار ساله پرداخت خواهد شد.

مدیرکارخانه فولاد قاین عنوان کرد: سرمایه گذاران چینی قول داده اند که مرحله اول پرداخت فاینانس ۱۵میلیون یورو معادل ۴۵ میلیارد تومان به این کارخانه پرداخت کنند.

فلاحتی با اشاره به اینکه پرداخت اولین قسط نیازمند زمان طولانی است که قراردادماه فاینانس اوایل مهرماه امضاء و به تصویب رسیده است.

معاون استاندار: راه اندازی کارخانه فولاد به معضل استان تبدیل شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در اواخر سال گذشته در مراسم تودیع و معارفه فرماندار طبس با بیان اینکه با هیاهو نمی‌توان کشور را اداره کرد، اظهارداشت: برای اداره و مدیریت کشور، فقط حرف زدن و شعار دادن کفایت نمی‌کند، بلکه باید با برنامه‌ریزی متناسب با واقعیت و شرایط موجود، در عرصه عمل نیز وارد شد.

سیدمحمد حسینی ادامه داد: به‌عنوان مثال در یکی از نقاط استان خراسان جنوبی، با کلی دبدبه و کبکبه، مقدمات راه‌اندازی یک کارخانه فولاد انجام شد، اما این موضوع امروز به یک معضل سیاسی و امنیتی استان تبدیل شده که علت آن هم، عدم تطابق و تناسب این طرح با شرایط و وضعیت موجود است.

وعده ای در سال ۹۴: اختصاص فاینانس تا دو هفته آینده

مدیرکارخانه فولاد قائنات در گفتگو با مهر، اظهارکرد: تمام مدارک و اقدامات لازم برای اختصاص فاینانس به کارخانه فولاد قاین انجام شده ولی اختصاص فاینانس به پروژه های صنعتی کشور دچار برخی از مشکلات است که در سطح وزارت امور خارجه پیگیری می شود تا امکان واریز فاینانس محقق شود.

تمام مدارک و اقدامات لازم برای اختصاص فاینانس به کارخانه فولاد قاین انجام شده ولی اختصاص فاینانس به پروژه های صنعتی کشور دچار برخی از مشکلات است که در سطح وزارت امور خارجه پیگیری می شود تا امکان واریز فاینانس محقق شودمحمد فلاحتی گفت: اسناد مالی این کارخانه برای بررسی به کشور چین ارسال شده که کشور چین نیز تعهد کرده است در صورت بررسی وضعیت این کارخانه فاینانس اختصاص دهد.

وی با تاکید بر اینکه دریافت فاینانس کارخانه فولاد قاین مراحل پایانی خودش را به اتمام می رساند، گفت: فعالیت های عمرانی این طرح با قدرت و سرعت در حال انجام است و در حال حاضر ۱۰۰ کارگر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

مدیرکارخانه فولاد قائنات ادامه داد: به دنبال هستیم که تعداد نیروی کار این کارخانه را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین تا دو هفته آینده فاینانس این پروژه نیز تامین می شود و تاکنون نیز با حمایت های مختلف فعالیت های عمرانی این پروژه تعطیل نشده است.

مشارکت ۶۵ درصدی بخش خصوصی در فولاد قائنات

فلاحتی از مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در این کارخانه خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای حضور سرمایه گذار در این پروژه فراهم شده و سرمایه گذار متعهد شده که در ۶۵ درصد کل پروژه مشارکت کند.

وی اضافه کرد: سرمایه گذار تمام اقدامات را برای سرمایه گذاری در این پروژه انجام داده و تا دو هفته آینده فعالیت های عمرانی خود را در این کارخانه آغاز می کند.

مدیرکارخانه فولاد قائنات با بیان اینکه تسهیلات فاینانسی به صورت یکجا پرداخت نمی شود، گفت: این مبلغ در یک پروسه سه تا چهار ساله پرداخت خواهد شد.

فلاحتی بیان کرد:هم اکنون تیم اجرایی این کارخانه آماده و دارای برنامه ریزی هستند که به محض پرداخت فاینانس فعالیت های عمرانی این کارخانه را ادامه دهند.

پیشرفت ۵۲ درصدی کارخانه فولاد قائنات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه فاز اول کارخانه فولاد قائنات از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخودار است، افزود: فاز دوم این کارخانه دارای ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که در مجموع این کارخانه ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نعمت اله حقیقی از افتتاح فاز اول این کارخانه در نیمه نخست امسال خبرداد و گفت:در حال حاضر این کارخانه مشکلی ندارد و هیچ دغدغه در خصوص حل مشکلات این کارخانه وجود ندارد.

وی بیان کرد: بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در این کارخانه اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به اختصای فاینانس برای رونق کارخانه فولاد قائنات نیز گفت: این فاینانس از طریق کشور چین در حال پیگیری است که قراردادها با سرمایه گذاران چینی منعقد و به دنبال اجرایی شدن آن هستم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: هنوز فاینانسی از کشور چین اختصاص نیافته و تنها قرارداد امضاء شده است.

حقیقی با بیان اینکه مقرر شده براساس قراردادها ۲۹۰ میلیون یورو به کارخانه فولاد اختصاص یابد؛ بیان داشت: ۱۰۰ میلیون دلار مازاد بر نیازهای این کارخانه است.

گزارش: حکیمه مصطفایی

کد خبر 2533758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha