۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۶

چاپ ۵ کتاب جدید شعر توسط ۲ ناشر

چاپ ۵ کتاب جدید شعر توسط ۲ ناشر

۵ مجموعه شعر جدید از شاعران جوان کشور، توسط نشر چشمه و انتشارات باران میشان منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی کتاب های «اسکیس های عاشقانه»، «دوئل دو صندلی خالی»، «پذیرفتن»، «رفتار با کلمات» و «خواب در ذوزنقه» ۵ مجموعه شعری هستند که این دو ناشر به تازگی از شاعران جوان کشور چاپ کرده اند. همه این کتاب ها تحت عنوان مجموعه «جهان تازه شعر» دو ناشر چاپ شده اند.

پذیرفتن

«پذیرفتن» عنوان مجموعه شعر جدید گروس عبدالملکیان است که در روزهای پایانی سال ۹۳ توسط نشر چشمه منتشر و در مرکز فرهنگی شهر کتاب رونمایی شد. عبدالملکیان در ابتدای این کتاب ۳ سطر را به این ترتیب نوشته است: انسان دوباره به نادانی می رسد/ یک بار پیش از دانایی و یک بار پس از آن؛ / و تنها تفاوتِ این دو در پذیرفتن است

این کتاب ۳۸ قطعه شعر سپید را از این شاعر شامل می شود که عناوین آن ها به ترتیب عبارت است از: خُرده های تاریکی، ایستگاه و سربازان، بدون نام، طرح ۱، بر زمینه ی آرام موج ها، به سلامتی آتش، بدون نام، شعر بلند تنهایی، گوشه ی دیوانه ی اتاق، جنگل، تاختن، بدون نام، می تواند؟، به آغوش اعصابم بیا، جنوب، زندگی، شعری زخمی بر میز، ماندنم همه را تنها می کند، شخصیت ها، نآزواریا، پرنده ی اندوه، سوهان اضطراب، طرح ۲، آب های زیرزمینی، بدون نام، پلنگی در خال هایش فرو رفته است، میز به هم ریخته، سنگی خشک در آفتاب، بدون نام، باید کنار بیایم، موج ها، لحظه ی شنی، چهار بعد از ظهر، رنگ ها، شعری برای صلح، تَرَک ها، دیوار، شعرِ آخر.

شعر «بدون نام» را از این کتاب می خوانیم:

 

می ریزیم

ریز

ریز

ریز

چون برف

که هرگز هیچ کس ندانست

تکه های خودکشی یک ابر است

 

این کتاب با ۹۵ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان چاپ شده است.

اسکیس های عاشقانه

مجموعه «اسکیس های عاشقانه» سروده رسول رخشا است و اشعار آن، بسیار کوتاه و در حد چند سطر هستند. شعرهای این کتاب، ۲ بخش اصلی دارند: طفره از تداعی ها و انحنای درونی کلام.

این کتاب ۹۶ قطعه شعر کوتاه را در بر می گیرد. شاعر کتاب معتقد است اشعار این مجموعه، عاشقانه های اسکیس شده هستند. اسکیس یک لغت فرانسوی است که در زبان انگلیسی اسکچ، بیان می شود و به معنای طراحی اولیه با دست آزاد و زمان کوتاه است. اسکیس ها، انجماد ایده در حال عبور هستند؛ وقتی که کلمات از قطب های هم می گریزند.

رسول رخشا می گوید: «اسکیس های عاشقانه»، معنای پنهان در ریخت حروف است، دالی که خودش را به مدلول های فراوان دیگر ارجاع می دهد تا بتواند حرف های ناپیدایش را در اذهان شناور تصویر کند.

 

شعر «راحت بخواب» را از این کتاب می خوانیم:

 

راحت بخواب، یعنی

دیگر نگاه من

سراغ هیچ کس را در تو نمی گیرد

 

«اسکیس های عاشقانه» با ۱۱۳ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان چاپ شده است.  

خواب در ذوزنقه

یکی از این کتاب ها، «خواب در ذوزنقه» سروده ایوب صادقیانی است. این کتاب ۴۱ قطعه شعر سپید را شامل می شود.

اسامی شعرهای این کتاب به ترتیب، عبارت است از: مرگ تدریجی، جدایی، معجزه های موازی در خیابان های متنافر، (...)، آدم های بالقوه، کلاه، یک در هزار، چرخه ی تولید، فرضیات، روابط اثبات شده، کابوس، سرنوشت، از پشت فرمان، قاب ۱۱، گاردریل، نقشه ی بهتر، از چشم تو، در انتها، قاب ۱۰، قاب ۹، قاب ۸، قاب ۷، جای خالی هزاران رویا، از جنوب تا چشم های درشت، و کمی هم، توفان، لابد، چهارراه، حیف، کودتا، خواب در ذوزنقه، گنجشک گیج، قاب ۳، قاب ۱، تبصره، اتهام، (...)، آواره، فرشته ی نجات، شبیخون، فاصله.

شعر «قاب ۱۰» را از این کتاب می خوانیم:

 

یکی   از دیوار بلندی

سقوط کرده و

درجا مُرده

دیوار بلندی    بر یکی 

سقوط کرده و

درجا مُرده

یکی 

همین طوری 

درجا مُرده.

 

این کتاب با ۷۵ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان منتشر شده است.

دوئل دو صندلی خالی

چهارمین کتاب شعر جدید چشمه، «دوئل دو صندلی خالی» سروده مجید رفعتی است. سراینده این کتاب، خلاف دیگر سرایندگانی که کتاب شعرشان به تازگی چاپ شده و متولد دهه های ۵۰ و ۶۰ هستند، جوان نیست و متولد سال ۱۳۴۲ است.

مجموعه شعر مذکور ۶۲ شعر سپید کوتاه دارد که «روزهایم را...»، «حیف ...»، «هیچ کس شاهدی»، «در آغوش می گیرد»، «خلع سلاح» و ... عناوین تعدادی از شعرهای آن هستند.

شعر «هیچ کس» را از این کتاب می خوانیم:

 

هیچ کس گوش به حرف دیگری نداد

نه شاکی

نه متهم

و نه قاضی

 

این کتاب با ۸۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶ هزار تومان چاپ و عرضه شده است.

رفتار با کلمات

پنجمین کتاب این گزارش نیز، «رفتار با کلمات» نام دارد که سروده سمیرا کرمی بوده و انتشارات باران میشان آن را به چاپ رسانده است.  

این کتاب ۴۶ شعر کوتاه سپید را در بر می گیرد که اسامی آن ها به ترتیب عبارت است از: خیره، تنهام، می خواهد، اثر انگشت، آجرها، دستمال، پنجره را ببند، جسدهای سنگی، عزیزم، بستگی، حرف های خودمانی، شنا بلند نبودم، گوشه از شور، از چین خوردگی های اطراف من، رفتار تو با من، میز یک نفره، یادداشتی روی یخچال، هنوز ایستاده ای، بین خودم، آن ها، فرار به جلو، خوشبختی در، گوشه ی دنج یک رستوران، محاکمه، جایی باران باریده است، بین من و من، رابطه ی مشترک من، باغ های تو، چه زبان ها که دست های تو، می داند و من نمی دانم، خواب های تازه، اما نیامده بودی، خبرهای تازه، بوی دریا، خوشبختم، اهلی، هنوز، اتاقی داری، به هم بزنیم، مرا در دریا نریز، تو کم شدنم را نمی بینی، در جست و جوی زمان از دست رفته، قدم می زدیم، مرخصی، یعنی، مرا بلد نیستی عزیزم.

شعر «باغ های تو» را از این کتاب می خوانیم:

 

بلندش می کنم

صافش می کنم

می تکانمش

در قفسه سینه می گذارم

هنوز می تپد

هنوز باران می بارد در کاشان

کاش آن پرنده که از باغ های تو پرید

                       کلاغ نبود

 

«رفتار با کلمات» با ۷۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2563106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha