۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۰۷

نگرانی لاوروف از تحرکات نظامی کی‌یف در آستانه مذاکرات مینسک

نگرانی لاوروف از تحرکات نظامی کی‌یف در آستانه مذاکرات مینسک

لاوروف اقدامات نظامی کی یف پیش از آغاز دور جدید مذاکرات مینسک را تلاش کی یف برای تضعیف فرایند صلح اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، لاوروف اقدامات نظامی کی یف پیش از آغاز دور جدید مذاکرات مینسک را تلاش کی یف برای تضعیف فرایند صلح اعلام کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه درباره تحرکات نظامی اخیر اوکراین در مناطق شرقی این کشور قبل از شروع مذاکرات فردا در مینسک پایتخت بلاروس را نشانی از بی میلی کی یف برای حل مسالمت آمیز بحران برشمرد.

این دیپلمات ارشد روسیه پس از دیدار امروز خود با وزیر امورخارجه اتریش در روسیه درخصوص مواضع کشورش در این زمینه گفت: تعهدات اوکراین، لوهانسک و دونتسک که با حضور نمایندگان روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین مشخص شده است باید به صورت کامل به اجرا درآید.

لاوروف ابراز امیدواری کرد گام های بیشتری برای تضمین تدوام تحقق پیمان مینسک به ویژه پس از گفتگوی تلفنی سران کشورهای موسوم به نرماندی برداشته شود.

وی در ادامه یادآورشد: در مدت زمان اجلاس گروه تماس که از فردا آغاز خواهد شد، اولین جلسه مشترک ۴ گروه امنیتی، سیاسی، اقتصادی و مسائل انسانی نیز در مینسک برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در تماس تلفنی ۳۰ آوریل ضمن برررسی آخرین اوضاع و تحولات اوکراین، بر ضرورت برگزاری هر چه سریعتر گروه های کاری گروه تماس اوکراین تأکید کرده بودند.

در این گفتگو مقامات چهار کشور بر برداشته شدن گام های مثبت در اجرای آتش بس و خروج تسلیحات سنگین از مناطق شرقی اوکراین اذعان کردند. این اقدامات از جمله مفاد توافق نامه مینسک به شمار می رود که در دوازهم فوریه به امضا رسیده بود.

گفتنی است طبق توافق دولت و جدایی طلبان اوکراین در مذاکرات چهارجانبه مینسک، دو طرف می بایست ضمن برقراری آتش بس در نوار مرزی درگیری ها، سلاح ها و ادوات سنگین خود را از این منطقه خارج می کردند.

مناطق شرقی اوکراین از اوایل سال گذشته میلادی و پس از الحاق کریمه به روسیه، به دلیل درخواست برگزاری همه پرسی استقلال از اوکراین صحنه درگیری های خونین میان جدائی طلبان روس گرا و ارتش اوکراین شده و در این میان کشورهای غربی روسیه را متهم به حمایت از جدائی طلبان می کنند.

کد خبر 2569554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha