۱۱ آذر ۱۳۸۴، ۱۰:۵۷

رئيس جمهور يمن:

آمريكا قصد اشغال شهر "عدن " را داشت

رئيس جمهوري يمن گفت كه ايالات متحده آمريكا قصد داشت تا شهر عدن درجنوب يمن را در اكتبر 2000 اشغال كند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، علي عبدالله صالح گفت : " ايالات متحده آمريكا مي خواست تا شهر عدن (پايتخت يمن جنوبي سابق) را پس از حمله به ناو "يواس اس كول" آمريكايي در اكتبر 2000 به اشغال خود درآورد.

وي تاكيد كرد كه در آن زمان به كمك ابزارهاي ديپلماتيك مانع  از اين اقدام شد.

در حمله به ناو آمريكايي در اكتبر 2000، 17 تفنگدار دريايي كشته شدند.

علي عبدالله صالح گفت :" از خوش شانسي ، من آنجا(عدن) بودم و اگر من در آن شهر نبودم چه بسا عدن به اشغال آمريكا در مي آمد زيرا هشت كشتي جنگي و قايق آمريكايي در ورودي خليج عدن مستقر شده بودند."

رئيس جمهوري يمن افزود: " تنش شديدي وجود داشت اما موفق شديم با تلاش هاي ديپلماتيك از ورود آمريكايي ها به عدن واشغال اين شهر جلوگيري كنيم."

شهر عدن تا پيش از وحدت دو يمن در ابتداي دهه نود ميلادي، پايتخت يمن جنوبي بود.

در پي حمله به ناو يو اس اس كول، سفارت آمريكا بارها  به اتباع خود در يمن به احتمال وقوع حملات تروريستي دراين كشور هشدار داده است و از آنها خواسته است كه جانب احتياط را در پيش بگيرند.

اين سفارت چندي پيش دراين بيانيه هشدار داد اطلاعاتي را درباره احتمال وقوع حملات تروريستي در عدن واقع در جنوب يمن دريافت كرده است.

اين بيانيه از اتباع آمريكا خواسته است از تردد در مناطق پرازدحام و شلوغ در عدن كه معمولا غربي ها به آن مناطق تردد مي كنند، خودداري كنند.

از سوي ديگر ارديبهشت سال گذشته ، مقامات يمن از خنثي شدن طرح ترور سفير آمريكا در صنعا خبر داده بودند كه مردان مسلح قصد انجام آن را داشتند.

مقامات يمني فاش كردند كه دو مرد سال گذشته براي ترور سفير آمريكا را در يكي از اماكن تجاري برنامه ريزي مي كردند .

 
شهريور سال گذشته ، دادگاه كيفري يمن ويژه رسيدگي به مسائل تروريستي ، محاكمه 15 متهم به ارتباط با شبكه القاعده را به پايان برد. 

دادگاه ويژه يمني اين افراد را به دست داشتن در جرائم تروريستي و برنامه ريزي براي انجام آن در يمن و در راس آن انفجار نفتكش لومبرگ فرانسه در مقابل سواحل استان حضرموت  در شرق كشور كه  دو سال پيش اتفاق افتاد، متهم كرده است.

به گزارش مهر، روزنامه لوتان فرانسه نيز نوشت دو يمني كه در كشور سوئيس بازداشت شده اند با عناصر مهم شبكه القاعده ارتباط داشتند و در انفجارهاي رياض در سال 2003 و حمله به ناوشكن كول در سال 2000 دست داشته اند.

در حمله به ناوشكن كول آمريكا 17 نظامي آمريكايي در لنگرگاه عدن در جنوب يمن در سال 2000 كشته شدند و در انفجارهاي رياض در سال 2003 35 تن كشته شدند.

کد خبر 260592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha