۱۵ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۴

گزارش خبری؛

بحران آتش سوزی در نبود حداقل امکانات/ این بار جنگلهای«شلم» سوختند

بحران آتش سوزی در نبود حداقل امکانات/ این بار جنگلهای«شلم» سوختند

ایلام-شب گذشته برای چندمین بار پیاپی طی هفته های گذشته بخش مهمی از جنگلهای استان ایلام در آتش سوخت که بازهم نبود امکانات به این بحران در استان دامن زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آتش سوزی جنگلها که این روزها به عنوان یک بحران در استان ایلام تبدیل شده، در نبود امکانات و حداقل ها در استان برای مهار آتش در جنگلها رخ داده و وضعیت بحرانی در استان ایلام ایجاد کرده است.

قصه دراز آتش سوزی جنگلهای ایلام چند سالی است در فصل تابستان جنگلهای استان ایلام را به کام مرگ می فرستند، استان خشکسالی زده ای که هم اکنون در حال از دست دادن تنها داشته خود یعنی درختان بلوط است.

در سال جاری به طور مکرر خبر از آتش سوزی در جنگلهای استان ایلام به گوش می رسد و متاسفانه طی روزهای اخیر هم این واقعه در استان بیشتر به چشم خورده و در نبود امکانات متاسفانه بخش قابل توجهی از جنگلهای استان در آتش می سوزد.

سالهای سال است که استان ایلام به دلیل توپوگرافی خشن خود و رشته های کبیرکوه در مواقع آتش سوزی امکانات لازم برای خاموش کردن آتش ندارد و مسئولان هر سال وعده برای مستقر شدن یک بالگرد در استان می دهند ولی خبری نیست.

شب گذشته هم بخش مهمی از کوه های «شلم» استان ایلام در آتش بی تدبیری سوخت چراکه نبود حداقل ها باعث افزایش طول آتش سوزی این جنگلها شد و با زحمات چند ساعته خاموش شد.

البته این قصه امروز و دیروز استان ایلام نیست، این قصه چند ساله ای است که آتش سوزی از یک طرف و بی تدبیری و بی توجهی به ارتقای امکانات استان از طرف دیگر دامن گیر استان شده است.

در استانی که ۶۴۰ هزار هکتار جنگل دارد و ۹۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل داده است، باید گفت متاسفانه نبود امکانات برای مقابله با بحران در هنگام آتش سوزی کماکان در استان دارد.

آتش سوزی بازهم از نوع تعمدی

نکته مهم در آتش سوزی ها استان ایلام و همین آتش سوزی شب گذشته منطقه شلم تعمدی بودن و عامل انسانی است که بازهم در نبود نیروی کافی برای حفاظت از منابع طبیعی استان در این زمینه مقام اول را داراست.

البته هنوز میزان خسارت وارد شده به جنگلها و محیط زیست و منابع طبیعی استان ایلام در این آتش سوزی مشخص نشده ولی آنچه معلوم است اینکه بخش وسیعی از جنگلهای استان در آتش سوخته و البته در این بین تعدادی از حیات وحش استان نیز از بین رفته است.

شانس از آنجا با جنگلهای شلم ایلام یار بود که این جنگل در نزدیکی شهر ایلام است و حالا این سوال پیش می آید اگر در مناطق دورفتاده بود چطور این آتش خاموش می شد؟

آتش سوزی مناطق شلم با کمک مردم خاموش شد

به دلیل وسیع بودن آتش سوزی شب گذشته منطقه شلم، مدیریت بحران استانداری ایلام از مردم درخواست کمک کرد که با همکاری تمام دستگاه های اجرایی و مردم آتش بالاخره بعد از ساعتها خاموش شد ولی آتش محرومیتها و امکانات در استان هنوز خاموش نشده است.

مدیریت بحران استان ایلام از از مهار آتش سوزی در ارتفاعات جنگلی شلم خبر داد و گفت: با تلاش عوامل امدادی، آتش نشانی و نیروهای سپاه و گروه های مردمی پس از ساعتی حریق به طور کامل مهار شد.

مدیریت بحران در استان ایلام به دنبال یک دستگاه بالگرد برای استان ایلام

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تشکر از همکاری مردم و دستگاه های اجرایی برای خاموش کردن  آتش منطقه شلم ایلام اظهار داشت: حتما باید یک دستگاه بالگرد به استان اختصاص پیدا کند.

وی بیان داشت: ارتفاعات جنگلی استان بسیار سخت گذر هستد و در مواقع آتش سوزی، خاموش کردن بسیار سخت می شود که برای همین استان نیازمند یک بالگرد است.

این مسئول عنوان کرد: فرهنگ سازی در زمینه مقابله و پیشگیری از آتش سوزی واقعا در استان نیاز است چراکه هرچقدر در این بحث در استان کار شود بازهم کم است.

وی بیان داشت: در واقع هزینه کردن برای فرهنگ سازی برای پیشگیری از آتش سوزی خود کمک فراوانی در جهت کنترل آتش سوزی های سطح جنگلهای استان است.

آتش سوزی در منطقه مله پنجاب

در حالی شب گذشته منطقه شلم دچار حریق شده بود که بخش مهمی از جنگلهای منطقه مله پنجاب استان نیز دچار آتش سوزی است که البته فعلا از سرنوشت و خسارات این آتش سوزی اطلاعاتی در دست نیست.

به هر روی به نظر در استمرار وقوع حوادث مختلف برای جنگلهای ایلام این روزها آتش سوزی ها در بلوطستان به موضوعی عادی و روزمره تبدیل شده در حالیکه همچنان چاره اندیشی جدی در این زمینه از سوی مسئولان برای ارتقای امکانات در این استان صورت نگرفته است.

کد خبر 2768074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha