۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹

تاثیر وام ۸۰ میلیونی بر بازار مسکن؛

بنیاد مسکن ۸۷۰۰ مسکن اجتماعی می‌سازد

بنیاد مسکن ۸۷۰۰ مسکن اجتماعی می‌سازد

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات طرح جامع مسکن، گفت: ۸۷۰۰ واحد مسکن اجتماعی از سوی بنیاد مسکن ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد مظاهریان در نشستی خبری با تشریح جزئیات طرح جامع مسکن، اظهار داشت: طرح جامع مسکن جزو تکالیف برنامه توسعه چهارم بوده است که در سال ۸۴ تهیه می‌شود و پس از گذشت ۱۰ سال بازنگری آن یک ضرورت به نظر می‌رسد.

وی افزود: جزئیات این برنامه در پنج سند راهبردی منتشر شده و هدف اصلی آن، تامین مسکن مناسب برای کل جامعه و هدف خرد آن، افزایش شاخص توان‌پذیری مسکن در میان جامعه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس این طرح، در سال ۱۴۰۵ باید شاخص توان‌پذیری مسکن از ۱۲ سال به ۸ سال برسد، گفت: برای تحقق این هدف، ۸ محور اصلی را در طرح جامع مسکن مدنظر قرار دادیم که مسکن خانوار، بافت نابسامان شهری، مسکن روستایی، توسعه بازار، تامین مسکن در شهرها از جمله این موارد است.

مظاهریان با اشاره به اینکه دبیرخانه‌ای برای پایش این طرح پیش‌بینی شده است، گفت: این دبیرخانه مسئولیت رصد تحولات اقتصاد کلان با مسکن را بر عهده خواهد داشت و متناسب با تحولات اقتصاد، تغییرات لازم را در مراحل اجرایی به عمل می‌آورد.

وی افزود: به جای آنکه با یک برنامه خیلی خشک روبرو باشیم، این برنامه انعطاف دارد و با آهنگ اقتصادی کشور می‌تواند اصلاح شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اولین مساله این بود که توسعه مسکن را به بافت‌های فرسوده درون شهرها منتقل کنیم، گفت: در این راستا ساخت سالانه ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده به مدت شش سال پیش‌بینی شده است که ۹ درصد از نرخ سود تسهیلات را دولت می‌پردازد.

مظاهریان افزود: در دو ماهه ابتدایی امسال ۳۵ هزار قرارداد ساخت در بانک‌ها منعقد شده است که در صورت تداوم می‌توانیم به اهدافمان در نوسازی بافت فرسوده برسیم.

وی، موضوع بعدی را نوسازی و بهسازی بافت‌های روستایی اعلام کرد و گفت: در این راستا ۲۰۰ هزار واحد با تسهیلات ۱۵ میلیون تومان و نرخ سود ۵ درصد به تصویب رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش بعدی در سمت تقاضا خواهد بود، بیان کرد: افزایش تسهیلات مسکن از ۳۰ میلیون به ۸۰ میلیون تومان از مواردی است که از محل استمهال بازگشت خط اعتباری مسکن مهر انجام شده است و می‌تواند در کنار پس‌انداز، به خرید مسکن کمک کند.

مظاهریان با اشاره به پیش‌فروش مسکن اظهار داشت: آئین‌نامه پیش‌فروش مسکن ابلاغ شد که هدف آن، همگرایی بین بخش‌های مختلف مسکن بوده است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن باید به مثابه بانک توسعه‌ای عمل کند، گفت: الان بانک‌ها در کشور به دو بخش تخصصی و تجاری تقسیم شده‌اند و منطق حاکم بر اقتصاد بانک‌های ایران، سودآوری است در حالی که باید هدف برخی بانک‌ها اجرای برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش مسکن محرومان در طرح جامع مسکن، گفت: توافقات خوبی از طرف بنیاد مسکن با بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده است و وزارتخانه نقش تامین مسکن را دارد.

مظاهریان تصریح کرد: حدود ۸۷۰۰ واحد برنامه‌ریزی شده که از سوی بنیاد مسکن به اجرا می‌رسد که هر کدام از این سازمان‌ها بخشی از این واحدها را تامین می‌کنند.

کد خبر 2769561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha