پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۴ دی ۱۳۸۴، ۱۵:۱۱

مجيد جعفري در گفتگو با "مهر":

رقابتي كردن راهكار حل مشكلات تئاتر نيست / همه مشكلات تئاتر به كمبود بودجه برمي‌گردد

رقابتي كردن راهكار حل مشكلات تئاتر نيست / همه مشكلات تئاتر به كمبود بودجه برمي‌گردد

رقابتي كردن نمي‌تواند راهكاري براي حل مشكلات تئاتر و رشد نمايشنامه‌نويسي ايران باشد، براي بخش نمايشنامه‌نويسي بايد هزينه و اين رشته به عنوان يك شغل تعريف شود تا نمايشنامه‌نويس احساس امنيت شغلي كند.

كارگردان نمايش "زكرياي رازي" در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر" ضمن بيان مطلب فوق تصريح كرد: "عمده‌ترين مشكل نمايشنامه‌نويسي ما نداشتن جايگاه حرفه‌اي و شغلي است، يك نمايشنامه‌نويس براي نوشتن يك اثر بايد مدت‌ها كار تحقيقاتي انجام دهد، سپس شروع به نگارش كند كه اين خود حدود يك سال زمان مي‌برد. وقتي مورد حمايت قرار نگيرد و تلاش‌هايش شغل محسوب نشود، طبيعي است كه يا تنها از سر فراغت و براي دل خودش مي‌نويسد يا به سراغ فيلمنامه‌نويسي مي‌رود."

وي افزود: "وقتي ما نمايشنامه نداريم، كارگردانان مجبورند به سمت نمايشنامه‌هاي خارجي بروند، در حالي كه ما درام‌نويس داريم كه اگر مورد حمايت جدي قرار گيرند مي‌توانند آثار ارزنده‌اي خلق كنند."

جعفري همچنين با اشاره به مشكل هميشگي تئاتر، كمبود بودجه، تصريح كرد: "اگر براي نمايشنامه‌نويسي سرمايه‌گذاري شود و هزينه‌اي اختصاص پيدا كند، نمايشنامه‌نويس احساس امنيت مي‌كند و آثار جديدي خواهد نوشت."

اين كارگردان همچنين با بيان اين مطلب كه غيررقابتي بودن جشنواره تئاتر فجر نمي‌تواند جلوي توليد و رشد نمايشنامه‌نويسي ايران را بگيرد، توضيح داد: "غيررقابتي بودن هم مانند رقابتي بودن در كنار معايب خود محسناتي دارد، درست است كه گفته مي‌شود در جشنواره رقابتي هنرمندان براي جايزه مي‌نويسند اما واقعا با جايزه 500 هزار توماني يا چند سكه نمي‌توان موجب رونق نمايشنامه‌نويسي و امنيت شغلي نويسنده شد."

وي افزود: "به نظر من اين راهكار نيست كه ما براي توليد نمايشنامه جشنواره را رقابتي كنيم، بلكه راهكار اين است كه براي تقويت اين بخش سرمايه‌گذاري كنيم ."

مجيد جعفري در ادامه گفت: "اگر براي تئاتر سرمايه‌گذاري و بودجه لازم صرف نشود، هنرهايي مانند سينما و تلويزيون نيز با مشكل مواجه مي‌شوند، چون تئاتر هنر پايه براي سينما و تلويزيون است."

کد خبر 277670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha