۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹

مجتبی آقایی در گفتگو با مهر:

نشنال جئوگرافیک با تحریم ایران کارنامه خود را مخدوش کرد

نشنال جئوگرافیک با تحریم ایران کارنامه خود را مخدوش کرد

مجتبی آقایی هنرمند عکاس معتقد است موسسه نشنال جئوگرافیک قبل از اینکه عکاسان ایرانی را تحریم کند، خود را تحریم و کارنامه‌اش را مخدوش کرده است.

مجتبی آقایی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر و از جمله عکاسان شناخته شده ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مساله تحریم عکاسان ایرانی در مسابقه جدید موسسه نشنال جئوگرافیک را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد، گفت: موسسه نشنال جئوگرافیک یکی از موسسه های فرهنگی شناخته شده در سطح جهانی است که بنیان گذاران آن از شاخص ترین چهره های هنری در دنیا به شمار می روند ولی این موسسه بعد از گذشت سال ها از آغاز فعالیت و اهداف هنری که برای آن در نظر گرفته شده بود، آنقدر سطح خود را پایین آورده که اهداف و فعالیت های خود را دست مایه سیاست های کشورهای دیگر می کند.

وی با تاکید بر اینکه چنین خط کشی هایی از دنیای هنر به دور است، بیان کرد: این اتفاق و چنین تحریمی می تواند لکه ننگی بر دامن یکی از معتبرترین موسسه های فرهنگی و هنری در دنیا باشد. البته نباید فراموش کرد که این تحریم ها هیچ تاثیری بر روند پیشرفت هنری هنرمندان ایرانی ندارد. در واقع حوزه فرهنگ و هنر ایرانی آنقدر کهن و غنی است که این موسسه قبل از اینکه هنرمندان ایرانی را تحریم کند، خود را از حضور عکاسان ایرانی در این مسابقه تحریم کرده است.

این عکاس با اشاره اهمیت و ارزش هنر ایرانی در جوامع بین المللی توضیح داد: حراج های بین المللی در حوزه آثار تجسمی نشان داده است که آثار هنرمندان ایرانی همیشه با استقبال همراه هستند و بیشترین قیمت فروش را در این حراج ها از آن خود می کنند و این مساله به خودی خود نشان می دهد که بسیاری از هنردوستان به هنر ایرانی اهمیت می دهند.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: این موسسه بعد از تحریف نام «خلیج فارس» جایگاه خود را در میان هنرمندان ایرانی از دست داد و طی سال های گذشته هنرمندان ایران استقبال چندانی از مسابقات این موسسه نمی کنند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف هنری در سطح بین المللی در ایران توضیح داد: ما در جشنواره های مختلف ایرانی ساحت هنر را اجل بر قدرت های سیاسی می دانیم و همیشه سعی کرده ایم تا این مساله را مورد توجه خود قرار دهیم.

آقایی در پایان گفت: نوع برخوردهای اخیر موسسه نشنال جئوگرافیک نشان می دهد که این موسسه تا چه اندازه از سیاست ها، اهداف و رسالت اصلی خود در حوزه هنر فاصله گرفته است.

موسسه آمریکایی نشنال جئوگرافیک در آخرین اطلاعیه خود برای یک مسابقه عکاسی، اعلام کرده، عکاسان ایرانی نمی توانند در این مسابقه شرکت کنند.

در اطلاعیه این موسسه آمده مشارکت عکاسان از کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه در این مسابقه ممنوع است. نشنال جئوگرافیک دلیلی برای تصمیم خود اعلام نکرده است. در این تحریم هنری علاوه بر ساکنان این کشورها برخی دیگر همچون کارکنان استخدامی این موسسه و اعضای درجه یک خانواده آنها از شرکت در این مسابقه منع شده اند.

این فراخوان برای «مسابقه عکس مسافر» صورت گرفته و در آن از عکاسان دعوت شده تا با عکاسی از این موضوع، آثار خود را برای نشنال جئوگرافیک بفرستند.

کد خبر 2778501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • میثم افروخته ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      0 0
      از هر راهی برای آزار استفاده می کنند اما حتما این نوع روشها منجر به شکستند چون ابتدا سدی بنا می کنند بعد که کارایی خودش رو از دست می ده مجددا باید زحمت بکشن سد رو خراب کنن و یهو اینها رو آب می بره بهد دیگه واکسینه میشه دیگه نمیتونن از این غلطها بکنن!