۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۹

ای بی سی نیوز مطرح کرد

موانع دستیابی به توافق هسته‌ای/ موضوع تحریمها مانع جدی است

موانع دستیابی به توافق هسته‌ای/ موضوع تحریمها مانع جدی است

شکه ای بی سی نیوز آمریکا در گزارشی به تشریح موانع موجود بر سر راه دستیابی به توافق هسته ای پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه ای بی سی نیوز در گزارشی ابتدا به تشریح تاریخچه مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ پرداخت و سپس با رسیدن به مقطع کنونی مذاکرات به تشریح موانع موجود بر سر راه دستیابی به توافق هسته ای پرداخت.

در این گزارش به نقل از مقامات وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که بر خلاف بسیاری از اظهار نظرهای اخیر در رسانه ها بسیاری از مشکلات مطرح شده بین طرفین پشت درهای بسته حل و فصل شده است.

در ادامه این گزارش موانع اصلی مطرح شده بر سر راه دستیابی به توافق هسته ای تا پایان ضرب الاجل ۳۰ ژوئن آمده است. بر این اساس تمرکز مذاکرات اخیر بر روند و سرعت لغو تحریم های ایران است.

در این گزارش آمده است تمام چیزی که غرب می خواهد این است که مسیر ایران به سمت سلاح اتمی متوقف شود و تمام آنچه که ایران می خواهد تخفیف های اقتصادی است. ایران خواستار لغو تحریم های شورای امنیت است که مانع از تجارت ایران با آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ صنعتی جهان شده است.

همچنین در این گزارش با اشاره به درخواست ایران مبنی بر عدم بازرسی از مراکز نظامی ایران به نقل از مقامات آمریکایی ادعا شده است که این مسئله بار اولی نیست که مطرح می شود و ایرانی ها از این درخواست صرف نظر خواهند کرد و مذاکرات در حال حاضر بر روی لغو تحریم ها، زمان لغو تحریم ها و روند راستی آزمایی و همچنین بر مسئله برگشت پذیر بودن تحریم ها که از همه موارد جدی تر است متمرکز است.

در خصوص مسئله برگشت پذیر بودن تحریم ها در این گزارش آمده است: آمریکا خواستار اطمینان از برگشت پذیر بودن تحریم های ایران در صورت بروز تخلفی در روند اجرای توافق است اما مشکل اینجا است که آنها نمی خواهند در این روند شورای امنیت سازمان ملل بتواند تاثیرگذار باشد و به همین دلیل در حال ایجاد مکانیسمی هستند که مستقل از شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

بنا بر این گزارش طرف ایرانی هم مثل آمریکا خواستار این است که در صورت نقض تعهد از سوی طرف دیگر، بتواند فعالیت های هسته ای خود را از سر گیرد و به برنامه هسته ای خود سرعت بخشد.

کد خبر 2788601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha