۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۹:۵۴

به همراه ۳۹ اثر تاریخی دیگر؛

کاخ جهان‌نما و خانه سعید نفیسی ثبت ملی شدند

کاخ جهان‌نما و خانه سعید نفیسی ثبت ملی شدند

کاخ جهان نمای اصفهان، خانه استاد سعید نفیسی در تهران به همراه ۳۹ اثر تاریخی دیگر در فهرست میراث ملی ایران ثبت شدند.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی به خبرنگار مهر گفت: کاخ جهان نما که در انتهای خیابان چهار باغ بوده و به تازگی بقایای باقی مانده از آن کشف شده است به دلیل داشتن هویت مستقل، دارا بودن شرایط ویژه به عنوان اثر مهمی که از دوران صفویه بافی مانده و در دوران قاجار از بین رفته در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

نظری افزود: همچنین در حفاری‌های باستان شناسی علاوه‌بر آثار پایه‌های کاخ به آثار کهن تر و دیواری از آل بویه نیز کشف شده که این نکته نیز بسیار حائز اهمیت بود. به همین دلیل پرونده این کاخ تهیه و در جلسه روز دهم تیر ماه به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

وی ادامه داد: در این جلسه غیر از کاخ جهان‌نما در استان اصفهان، ساختمان شهرداری اصفهان و بناهای ارزشمند دیگری از دوران صفوی و قاجاری نیز به ثبت رسید. همچنین در همین روز ۳۹ اثر دیگر شامل محوطه‌ها، بناها و تپه‌های باستانی استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، استان مرکزی و تهران ثبت شد.

نظری گفت: از میان پرونده‌های ثبتی استان تهران، پرونده خانه استاد سعید نفیسی با حضور پسرش در فهرست میراث ملی قرار گرفت. چرا که استاد نفیسی یکی از چهره‌های ملی هستند و خانه ایشان قابلیت ثبت در این فهرست را داشت.

کد خبر 2849363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha