۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۷

آلبوم «دیگر» رونمایی شد/ تجلیل از هنرمند بی‌حاشیه

آلبوم «دیگر» رونمایی شد/ تجلیل از هنرمند بی‌حاشیه

آلبوم موسیقی «دیگر» به آهنگسازی و خوانندگی رامین کاکاوند در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آلبوم موسیقی «دیگر» به آهنگسازی و خوانندگی رامین کاکاوند شامگاه شنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور محمدرضا درویشی پژوهشگر صاحب نام موسیقی و صدیق تعریف خواننده پیشکسوت آواز ایرانی در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

رضا مهدوی نوازنده سنتور به عنوان یکی از سخنرانان مراسم در سخنانی انتشار آثاری چون آلبوم موسیقی «دیگر» را اتفاقی در جهت ایجاد مهربانی و دوستی در جامعه عنوان کرد و گفت: تاکنون در عرصه هایی که می بایست در زمینه موسیقی بدرخشیم عملکرد خوبی نداشتیم که در این زمینه هم مدیریت دولتی هم هنرمندان نقش داشته‌اند.

وی افزود: متاسفانه اقتصاد ناسالم هر دو بخش خصوصی و دولتی را درگیر کرده و این امر  باعث شده تا از سویی موسیقی اصیل ایرانی در جا بزند و از سویی دیگر فرصت معرفی موسیقی سرزمینمان از ما گرفته شود. تمام این اتفاقات در نهایت منجر به این مساله  می شود که خود ما نیز از موسیقی به راحتی عبور کنیم. در این زمینه  بخش عمده  تقصیرها به رسانه ها و صدا  و سیما مربوط می شود.

مدیر موسسه موسیقایی «راوی آذر کیمیا» در ادامه رامین کاکاوند را هنرمندی متعهد به موسیقی آیینی توصیف کرد و گفت: او در مقام یک خواننده، آهنگساز و نوازنده سعی می کند با همان بضاعت به طریق اولی کارش را انجام دهد. در جامعه ای که قانون کپی رایت رعایت نمی شود و هیچ  نهاد نظارتی نیز از آن حمایت نمی کند  و  البته همه نگاه ها در حوزه موسیقی اقتصاد محور است، کار کردن بسیار سخت است. متاسفانه موسیقی چند فرهنگی در جامعه رسوخ کرده و انگار بنا نیست کسی بیاید و این مسائل را مدیریت کند. ما باید بدانیم خیانت به فرهنگ خیانت بسیار بزرگی است که منجر به رواج بی اخلاقی در جامعه می شود. البته هنرمند ایرانی همیشه با پشتکار و وجود تمام مشکلات رسالت خودش را به انجام می رساند. کاکاوند در دورانی با هنرمندان بزرگی کار کرده و از این رو خستگی ناپذیراست و خلق آثاری فاخر از خصوصیات کار های هنری اوست لذا  باید بستری فراهم شود تا چنین آثاری به اهلش برسد.

صدیق تعریف ردیف‌دان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در سخنان کوتاهی گفت: کاکاوند در حوزه آهنگسازی و خوانندگی پشت‌کار بسیار خوبی دارد و من همیشه کارهای او را پیگیری می کنم . علاقه و عشق او به کارش باعث می شود که آثارش چنین خوب و شنیدنی باشد. امیدوارم جلسات نقد و بررسی نیز بعد از پخش آثار موسیقایی از این دست برگزار شود تا ارزش چنین کارهایی مشخص شود، زیرا نبود نقد و ارزش گذاری، یکی از معضلاتی است که امروزه داریم .

خواننده موسیقی فیلم سریال امام علی (ع)  افزود: موسیقی هنری  سخت  است زیرا آنالیز و دریافت آن بسیار مشکل است. از این رو امیدوارم در حوزه موسیقی نیز روزی منتقدانی داشته باشیم تا آثار تولید شده در عرصه موسیقی را  زیر سوال ببرند و در زمینه نقد نوعی فرهنگ سازی ایجاد شود .قطعا ماحصل این نقد ها آثار فاخری خواهد بود. من بر این باورم در جامعه ای که منتقد وجود ندارد و آثار نقد نمی شود مسلما نمی شود دست به هر کاری زد .

محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دائرةالمعارف سازهای ایرانی نیز از رامین کاکاوند به عنوان یکی از دوستان قدیمی خودش یاد کرد و گفت: موسیقیدانان باید خصوصیاتی همچون دانش موسیقایی، خلاقیت، شجاعت و اشراف کامل به مناسبات اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و ادبی و هنری داشته باشند و با یک چشم به گذشته و با چشم دیگر به آینده نگاه کنند. اگر چنین نباشد هنر آنها حذف می شود و این خصوصیات در رامین کاکاوند وجود دارد. وی اگر چه دست راست هنرمندی همچون سید خلیل عالی نژاد بوده اما زندگی هنری اش همیشه بدون حواشی بوده است.

وی تصریح کرد: کاکاوند در دو حوزه مهم موسیقی اشراف موسیقایی دارد؛ یکی موسیقی دستگاهی ایران و دیگری مقام های تنبور که در هر سه حوزه کلام، مقام های مجلسی و مقام های مجازی قرار گرفته است. در دو آلبوم «خم خانه» و «بانگ اهورایی» شنونده شاهد اشراف کامل خالق اثر به مقام های تنبور و موسیقی دستگاهی ایران است. زمانی که بانگ اهورایی منتشر شد چنان تحت تاثیر قرار گرفتم که از رامین کاکاوند اجازه خواستم تا از چند قطعه موجود در سی دی برای آثار ارکسترالم استفاده کنم که وی نیز این اجازه را به من داد.

درویشی افزود: در آلبوم «دیگر» به جز قطعه «دیگر» که مخاطب را در فضای موسیقی کردی قرار می دهد در بقیه قطعات شنونده در هاله ای از موسیقی دستگاهی قرار می گیرد. قطعات اول تا سوم این کار توسط داوود ورزیده برای گروه ساز های ایرانی و سازهای غربی تنظیم شده است.

درویشی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: به نظرم هنرمند در هر جایی که هست باید کار خودش را بکند. هیچ بایدی در کار هنر وجود ندارد مگر هنری که باعث انحراف از اصل انسانیت شود. در واقع هنرمند آزاد است که هر تلفیق و اتفاقی  که می خواهد را انجام دهد و من نیز در جایگاه یک منتقد آزادم تا او را  نقد کنم .

آلبوم «دیگر» به  نوازندگی کریم قربانی، میثم مروستی، علی رحیمی، محمود فرهمند، حسین رضایی نیا در دو بخش موسیقی تنبور کرمانشاهان و ارکسترال  روانه بازار موسیقی شده است. در این آلبوم موسیقایی قطعات درد عشق، ساقیان، دیگر، اشک نیاز با اشعاری از مولانا، ابتهاج، حلاج، بافقی و ولیعی در دستگاه‌های نوا، شور، ماهور و آوازهای دشتی و بیات اصفهان تنظیم شده است.

کد خبر 2915498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha