۹ آبان ۱۳۹۴، ۹:۲۳

در گفتگو با مهر عنوان شد:

برداشت انار در استان فارس کاهش یافت/ «کرم‌گلوگاه» علت کاهش تولید

برداشت انار در استان فارس کاهش یافت/ «کرم‌گلوگاه» علت کاهش تولید

شیراز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کاهش برداشت انار در این استان خبرداد.

محمدمهدی قاسمی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: برداشت انار در استان فارس از چند روز گذشته آغاز شده و به تدریج ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خشکسالی طی چند سال اخیر در کاهش تولید این محصول تاثیر زیادی داشته، اظهار داشت: در حال حاضر برداشت این محصول در برخی از نقاط استان از جمله کازرون، ارسنجان، نی ریز، مرودشت، ممسنی، جهرم، سیمکان و... آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این كه د‌ر سال جاری ۲۴ هزار و ۵۴۷ هكتار سطح زیر كشت در این استان است، بیان کرد: هر ساله ۳۰ درصد از انار استان فارس به کرم گلوگاه آلوده می شود.

قاسمی افزود: اولین نشانه آلودگی انار به کرم‌گلوگاه، وجود خال سیاه رنگ در ناحیه طوقه میوه انار و شروع فرایند پوسیدگی و ترشیدگی است، از آنجا که کرم‌گلوگاه انار، تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد لاروها مستقیما وارد میوه می‌شوند و مبارزه شیمیایی نیز با آن مشکل است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه توسعه فنی باغ‌های انار در شهرستان‌های انارخیز در سال اخیر بیش از ۵۰۰ هکتار است، بیان کرد: کرم گلوگاه انار به عنوان مهمترین آفت انار در کشور به‌شمار می‌رود و در استان فارس نیز این آفت تقریباً هر ساله بیش از ۳۰ درصد محصول را آلوده و خسارت زیادی وارد و مشکلات اساسی را در امر تولید و صادرات محصول بوجود می‌آورد.

قاسمی انجام مبارزه بیولوژیک را از برنامه‌های مهم در دست اقدام این سازمان به منظور مبارزه با این آفات بیان کرد و گفت: استفاده از دستگاه پرچم‌زدایی میوه انار و تله‌های فرمونی و نوری در محل باغ‌های انار از راه‌کارهای مورد استفاده برای کنترل آفات کرم گلوگاه است.

وی با بیان اینکه انار «رباب پوست قرمز» با طعم ملس بخش عمده‌ای از محصولات فارس را شامل شده و جزو ارقام صادراتی به کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه به‌شمار می‌رود، ادامه داد: این رقم انار با توجه به خواص درمانی آن، امروزه مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا است که با مدیریت صحیح در بخش صادرات می‌توان تا ۴۵ درصد ازمحصول انار استان را به دیگر کشورها صادر کرد.

کد خبر 2951730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha