۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۲۳

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور:

۶۰ درصد زکات جمع‌آوری‌شده امسال برای فقرا هزینه می شود

۶۰ درصد زکات جمع‌آوری‌شده امسال برای فقرا هزینه می شود

همدان- مدیرکل امور اجرایی زکات کشور گفت: امسال ۶۰ درصد از زکات جمع‌آوری‌شده برای رفع مشکلات فقرا و نیازمندان و ۴۰ درصد نیز برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی دهقان ظهر یکشنبه در شورای زکات استان همدان افزود: موضوع زکات در استان همدان بسیار پررنگ جلوه‌گر شده است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند ما به سمت آخرت در حال سیر و تغییر و تحول هستیم، اظهار داشت: اکنون این تغییر و تحولات خود را در فقر نشان داده‌اند که در این راستا مقام معظم رهبری رویکرد خود را درزمینهٔ فقرزدایی بیان کرده‌اند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور تأکید کرد: فقر فقط در فقر مادی خلاصه نمی‌شود و اکنون جوامع مختلف با فقر اجتماعی، فرهنگی و غیره درگیر هستند که دراین‌بین فقر مادی قد علم کرده و خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده که این مهم باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان به زکات اشاره کرد و بابیان اینکه همان‌طور که جمع‌آوری زکات مشکل است هزینه کردن آن نیز مشکل خواهدبود و مسئولیت‌های بسیاری برای افراد به وجود می‌آورد، بیان داشت: امسال ۶۰ درصد از زکات جمع‌آوری‌شده برای رفع مشکلات فقرا و نیازمندان و ۴۰ درصد نیز برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه می شود.

باید خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد به‌سوی مستقل شدن حرکت کنند

وی با تأکید بر اینکه فقر مالی در همه دنیا از حساسیت خاصی برخوردار است، گفت: باید خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد به‌سوی مستقل شدن حرکت کنند و آن‌ها را از بدنه کمیته امداد و دریافت صدقه و وجوهات جدا و کارآفرین کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان در ادامه با اشاره به اینکه در بحث زکات مهم‌ترین هدف هزینه کردن این وجوهات در راستای فقرزدایی است، افزود: باید درزمینهٔ پرداخت زکات فرهنگ‌سازی شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با تأکید بر اینکه فرهنگ زکات نباید فقط درزمینهٔ اموال باشد، اظهار داشت: باید فرهنگ زکات جسم و جان که نوعی زکات مهرورزی است را در جامعه نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان در ادامه با تأکید بر اینکه بر اساس آیات و روایات پرداخت زکات موجب تطهیر مال می‌شود، عنوان کرد: مردم اگر از آثار و برکات پرداخت زکات آگاه باشند و بدانند با انجام دادن این فریضه الهی همدلی، هم‌زبانی و محبت در جامعه جاری و ساری می‌شود و نتیجه آن تطهیر امور زندگی است، خود به سراغ مؤدیان زکات می‌روند.

وی بابیان اینکه ما به‌عنوان وظیفه شرعی باید در همه استان‌ها درزمینهٔ زکات حضور فعال داشته باشیم، گفت: باید برای فرهنگ‌سازی پرداخت زکات تلاش کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان با اشاره به ارائه آمار میزان زکات جمع‌آوری‌شده در استان‌ها، افزود: حساسیتی نسبت به آمارها نداریم چراکه هدف احترام به گذشته و اهتمام به آینده برای جمع‌آوری زکات است که در این راستا بر اساس قانون پیش می‌رویم تا به اهداف عالی خود که زدودن جامعه از فقر است، برسیم.

وی در پایان بابیان اینکه زکات در قرآن کریم ۳۲ بار به‌طور مستقیم و ۲۷ بار نیز در کنار نماز مطرح‌شده است، اظهار داشت: این تکرارها اهمیت زکات را نشان می‌دهد که باید این مهم را آرام‌آرام در فرهنگ جامعه و مدارس وارد کنیم چراکه هرچه به امر زکات پرداخته شود به برکات آن‌که تطهیر و پاکی در جامعه است، می‌رسیم.

کد خبر 2955035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha