۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹

حجت الاسلام بابائی عنوان کرد؛

محبت امام شهید عامل انسجام امت است/ چهار عنصر نظریه حب

محبت امام شهید عامل انسجام امت است/ چهار عنصر نظریه حب

حجت الاسلام بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین» با موضوع «نظریه حب در انسجام امت» به ارائه سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین» صبح امروز، چهارشنبه ۲۰ آبان، در سالن سوره حوزه هنری با حضور مسئولان و اندیشمندان بسیاری برگزار شد.

در ابتدای برنامه مومنی، رئیس حوزه هنری ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: خانم اسکاچ پل که یک اندیشمند آمریکایی است در کتاب «نظریه انقلاب ها»ی خود مقاله ای نوشته که در آن مطرح کرده انقلاب اسلامی از عاشورا، تاسوعا و اربعین تاثیر بسیاری گرفته است. به عقیده او اربعین گرفتن برای شهدای انقلاب، تنور انقلاب اسلامی را گرم کرد، به همین دلیل می توانیم انقلاب اسلامی ایران را از دستاوردهای اربعین حسینی بدانیم.

وی افزود: این برای اولین بار است که یک همایش به صورت فعالانه پیش از اینکه در جواب و پاسخ به رفتاری برگزار شود، برای معرفی و بررسی ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین برگزار می شود که امیدواریم این همایش در سال های آینده به شکل وسیع تری برگزار شود.

پس از سخنرانی مومنی پنل تخصصی با مدیریت دکتر میثم مهدیار برگزار شد. حجت الاسلام بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این پنل با موضوع «نظریه حب در انسجام امت» به ارائه سخنرانی پرداخت.

بابایی گفت: من برای ابتدای صحبتم نقطه عظمت تمدن اسلامی را امت قرار می دهم. به همین دلیل چند نکته در رابطه با امت عرض می کنم. اول اینکه امت رابطه انسان با انسان است و زمانی شکل می گیرد که یک انسان با انسان دیگری در ارتباط است. دومین مورد اینکه در قرآن مجید امت به عنوان کلان ترین واحد اجتماعی معرفی شده است. انسجام و وحدت در امت بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه ورود مدرنیته نه تنها برای ما انسجام نیاورد بلکه انسجامی که داشتیم را هم از ما گرفت.

وی افزود: در کتاب های تمدن اسلامی نظریات مختلفی درباره عامل انسجام ملت های مختلف مطرح شده است. نظریه شریعت، سنت عرفانی (که دکتر نصر از طرفداران آن هستند)، هاتسن (نظریه اعجاز اسلام را مطرح کرده است)، شخصیت کاریزما، رنج و درد و نظریه حب از جمله عوامل انسجام ملت هاست. در نظریه شخصیت کاریزما، هاتسن شخصیت پیامبر را به عنوان یک کاریزما معرفی می کند. در نظریه رنج و درد هم که بین مسیحیان و یهودیان رایج است آنها از درد و رنج هایی که داشتند به یک انسجام می رسند مثل قضیه هولوکاست.

بابایی ادامه داد: نظریه حب که موضوع صحبت من است نه از طرف مستشرقین مورد توجه قرار گرفته و نه از نظر محققین تاریخ اسلام. براساس این نظریه، در حب نسبت به بزرگ مرد شهید شده که امام حسین (ع) است چهار عنصر وجود دارد که هر کدام می تواند عامل انسجام ما باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به چهار عنصر حب گفت: رثا یا همان درد و اندوه، حماسه، عقلانیت و ایمان چهار عنصر نظریه حب هستند که هر چهارتای آنها در مورد اربعین وجود دارد. در مقوله ایمان لازم است بگویم که اساس اسلامیت تمدن اسلامی ایمان است و امت اسلامی بدون ایمان تحقق پیدا نمی کند.

کد خبر 2964527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha