۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۴

استاد حوزه و دانشگاه:

مداحان باید شناخت کافی از ائمه اطهار (ع) داشته باشند

مداحان باید شناخت کافی از ائمه اطهار (ع) داشته باشند

میناب - استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مداحان برای مديحه سرایی باید اطلاعات و شناخت کافی از ائمه (ع) و دین اسلام داشته باشند، گفت: مداحی کردن یک مداح باید با خلوص نیت و در راه دین اسلام باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا میرمعینی ظهر شنبه در همایش دوره آموزشی تخصصی مداحان در میناب با اشاره به بحث آسیب شناسی و مداحی اظهار داشت: مداح کسی است که با شناخت به ائمه و دین بتواند فضائل و نفائس را مدح و آن را به عموم بیان کند.

وی با بیان اینکه مداحی با روضه خوانی تفاوت دارد، افزود: روضه خوانی همراه با غم و اندوه است اما در مداحی متفاوت است و نياز به شناخت دارد.

میرمعینی مداحی را افتخاری برای مداحان دانست و گفت: اینکه یک مداح بتواند گنجینه اطلاعات اهل بیت (ع) را براي عموم بیان کند به غنیمتی دست پیدا کرده که سبب شده در فضائل و نفائس ائمه ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: مداح باید بتواند با مدیحه سرایی کردن در مورد ائمه و اهل بیت (ع) برای عموم مدیحه سرایی کند و از مداحی برای فرد و اشخاص خودداری کند.

میرمعینی پر محتوا بودن اشعار مداحان را نشان از معرفت عمیق به اهل بیت (ع) دانست و گفت: زمانی اشعار یک مداح رنگ و محتوا پیدا خواهد کرد که بتواند ائمه را بشناسد.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: مداح می تواند علاوه بر مداحی کردن، به امر به معروف و نهی از منکر در مورد مطالب دینی هم در بیانات خود اشاره کند.

وی با بیان اینکه مداحان امروزه در مجالس عزاداری خود، مردم را با سبک های خاص به گریه کردن دعوت می کنند، گفت: کار مداح به گریه انداختن مردم نیست بلکه بايد با سبک خواندن خود و داشتن اطلاعات از ائمه (ع)، مردم را با واقعیات زندگی اهل بیت (ع) و امامان آشنا كند.

میر معینی پاک بودن مداح را در مجالس از هرگونه نفسیات و گناه سبب نزول رحمت دانست و گفت: مجالسی که با مداحی مداحان همراه است اگر از هر گونه نفسیات و گناه به دور باشد به برکات الهی در آن مجلس ختم می شود.

وی در مورد وجود هرگونه حسادت در جمع مداحان، گفت: مداحان از هرگونه حسادت نسبت به هم دوری کنند و دین را به خاطر مادیات بی ارزش نكنند.

میرمعینی از مداحان خواست تا از بیان الفاظ و القاب براي ائمه و امامان خوداری کنند و اهل بیت (ع) و امامان معصوم را با عظمت به مردم بشناسانند.

کد خبر 2991835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha