۱۴ تیر ۱۳۸۵، ۱۷:۵۵

موسسه مطالعاتي PINR :

آزمايش موشكي كره شمالي پاسخي به روابط نظامي آمريكا و ژاپن بود

آزمايش موشكي كره شمالي پاسخي به روابط نظامي آمريكا و ژاپن بود

پس از آزمايش موشكي كره شمالي، برخي تحليلگران آن را تا حدي در پاسخ به روابط نظامي آمريكا و ژاپن تلقي و اينگونه ابراز عقيده كردند: واكنش آتي كشورهاي درگير در پرونده كره شمالي نشان دهنده مواضع و سياستهاي آنها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري مهر، موسسه مطالعاتي PINR در تحليلي نوشت : تصميم امروز صبح كره شمالي در آزمايش شش تا ده فروند موشك نشان داد كه ارزيابي پيونگ يانگ اين است كه آمريكا به طور قاطع به قدرت نمايي جديد آن پاسخ نمي دهد.در واقع پيونگ يانگ اين آخرين آزمايش موشكي را به عنوان فرصتي براي نشان دادن تهديد بالقوه خود تلقي كرد.

نويسنده اين تحليل خاطر نشان مي كند: در واقع زمان اين آزمايش موشكي با سالگرد استقلال آمريكا و همچنين پرتاب ماهواره ديسكاوري در فلوريدا همراه شده است. آخرين بار كره شمالي موشك بالستيك خود را در سال 1998 آزمايش كرد كه در اقيانوس آرام فرود آمد. در اين زمان كره شمالي يك سري موشكهاي كوتاه برد و ميان برد خود را آزمايش كرده است.

PINR معتقد است : آزمايش موشكي 5 ژوئيه ( 14 تيرماه) تا حدي در پاسخ به رابطه نظامي بين ژاپن و آمريكا بود؛ در 26 ژوئن، توكيو و واشنگتن براي اولين بار توافق كردند تا موشكهاي حائل پاتريوت را در پايگاههاي نظامي آمريكا در ژاپن مستقر كنند. تصميم آمريكا و ژاپن در پاسخ به آن چيزي بود كه بعدها آزمايش موشك بالستيك كره شمالي نام گرفت و اين اقدام واكنش منفي كره شمالي و چينن را در برداشت؛ پكن اقدام مشترك آمريكا و ژاپن را تا حدي براي محدود كردن رشد نظامي چين تلقي مي كند.

به گزارش مهر، در ادامه اين تحليل آمده است : پيونگ يانگ به طور صحيحي ارزيابي كرده است كه مداخله هاي كنوني آمريكا در افغانستان و عراق ، احتمال مداخله آن را درگيريهاي جديد كاهش مي دهد.

نويسنده مدعي است : اين ارزيابي پيونگ يانگ به علت آن است كه واشنگتن اقدامي را عليه كره شمالي انجام نداده است.

همانطور كه در گزارش قبلي اين مركز پژوهشي آمده است :"چين بيشتر نگران فروپاشي كره شمالي است نه برنامه هسته اي آن و كره جنوبي هم معتقد است كه مقابله با كره شمالي تاثير محدودي در تغيير سياستهاي آن دارد. يكي ديگر از بازيگران و نقش آفرينان در گفتگوهاي شش جانبه روسيه بوده كه در دولت ولاديمير پوتين يك سياست مداوم را در به چالش كشيدن آمريكا در عرصه بين المللي ايفا كرده است.

PINR ادامه مي دهد : در زمينه آزمايشهاي موشكي ، كنترل چگونگي تطابق موضع بازيگران در گفتگوهاي شش جانبه مسئله مهمي است. احتمالا واشنگتن به شدت پاسخ خواهد داد. توكيو نيز دنباله رو رهبري واشنگتن خواهد بود، زيرا منافع آمريكا و ژاپن در مقابل كره شمالي در يك راستا قرار دارد.

به گزارش مهر، در بخش پاياني اين تحليل آمده است : مواضع چين و كره جنوبي هم نمايان خواهد شد. اگر پكن اقدام مهمي را عليه پيونگ يانگ پس از آزمايشهاي موشكي انجام ندهد ، اين مسئله نشان مي دهد كه چين سياست كنوني خود را در مقابل كره شمالي حفظ خواهد كرد.اگر سئول از انتقاد شديد عليه پيونگ يانگ خودداري كند، نشان مي دهد كه آزمايش موشكي را به عنوان يك تهديد مهم براي منافع خود تلقي نمي كند و به سياست خود در افزايش روابط اقتصادي با كره ادامه خواهد داد. بنابراين آزمايش موشكي مي تواند سبب شود تا كره جنوبي به طرف سياست سخت آمريكا و ژاپن در قبال پيونگ يانگ حركت كند. روزهاي آتي براي ارزيابي تغييرات در تعادل قدرت در اين درگيري شرق آسيا مهم و حساس خواهد بود. 

کد خبر 348844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha