۱ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۲۱

گزارش تحلیلی؛

جزئیات آرایش سیاسی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی

جزئیات آرایش سیاسی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی

بجنورد – انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری امسال در خراسان شمالی از تعداد نامزدهای بیشتر و آرایش سیاسی خاصی نسبت به دوره گذشته برخوردار است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه امسال به صورت هم‌زمان با یکدیگر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

استان ۹۲۵ هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور در مجلس شورای اسلامی دارای چهار کرسی مستقل و یک کرسی مشترک برای شهرستان فاروج در خراسان شمالی و قوچان از خراسان رضوی است، همچنین این استان یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

براین اساس برای کسب چهار کرسی مستقل مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه خراسان شمالی در مجموع ۹۵ نفر داوطلب شده بودند که پس از اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ این داوطلبان، با آغاز موعد تبلیغات انتخاباتی، ۶۳ نفر وارد گردونه رقابت‌ها شدند، اما یک روز مانده به آغاز تبلیغات انتخابات مجلس دهم پنج نفراز این تعداد که دو نفر آنان از نامزدهای حوزه انتخابیه شهرستان بجنورد و سه نفر از حوزه انتخابیه شهرستان اسفراین بودند، از ادامه رقابت انصراف دادند و شمار رقابت کنندگان در این استان به ۵۸ نفر رسید.

حوزه انتخابیه بجنورد

در حوزه انتخابیه شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم با دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، اکنون ۳۳ نفر با یکدیگر در حال رقابت هستند که در بین آن‌ها نامزدهای جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل وجود دارند.

در حوزه انتخابیه شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم اکنون ۳۳ داوطلب ذیل در حال رقابت هستند، غالب آن‌ها در جبهه اصولگرایی تعریف می‌شوند، قریب پنج نفر جزو اصلاح‌طلبان بوده و تعدادی نیز خود را مستقل معرفی کرده‌اند

در این حوزه انتخابیه در جناح اصولگرا افرادی چون موسی‌الرضا ثروتی و قاسم جعفری دو نماینده اصولگرای فعلی در مجلس نهم، میرعلم سیدی دادستان سابق عمومی و انقلاب بجنورد، رضا وحدانی نامزد مغلوب چند دوره انتخابات مجلس، محمد وحیدی، مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان، سیدمحمد پاکمهر، فرماندار اسبق بجنورد و ... حضور دارند.

در جناح اصلاح‌طلبان نیز با وجود رد صلاحیت چهره‌های شاخص ازجمله مهدی شهریاری، نماینده دوره هشتم این حوزه انتخابیه در مجلس، سیدمحمد لنگری مدیرکل سابق آموزش و پرورش خراسان شمالی و محمود ثمینی فرماندار مستعفی بجنورد، نامزدهایی چون علی قربانی مدیرکل سابق دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی و علی اکبری فرماندار سابق شهرستان راز و جرگلان در حال رقابت برای کسب دو کرسی این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی هستند.

در حوزه انتخابیه شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم اکنون ۳۳ داوطلب ذیل در حال رقابت هستند، غالب آن‌ها در جبهه اصولگرایی تعریف می‌شوند، قریب پنج نفر جزو اصلاح‌طلبان بوده و تعدادی نیز خود را مستقل معرفی کرده‌اند.

احسان رمضانیان کیکانلو، حسام آل یاسین، حسین جمالی، سید محمد پاکمهر، علی اکبری، علی اکرمی، علی قربانی، محمد رحیمی، محمد کرمانی، محمدعلی پورعظیمی، مرضیه سعیدی برجی، مهدی غلامی، میرعلم سیدی، امین کریمی، بهروز نقویان، حسن عراقی، حمید امیری، رضا وحدانی، سارا نامور، سعید آقایی، سعید وحیدی، سید ابراهیم حسینی، محمداسماعیل پور، سید ابراهیم فخر فاطمی، شایان رحمانی، شیث امینی، صادق بیتا، عباس مظفر، قاسم جعفری، مجید رمضانی کاوانلو، محمد وحیدی، مرتضی رضایی و موسی‌الرضا ثروتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بجنورد هستند.

حمایت شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی از جعفری و ثروتی

پیش از این علی احمدنیا، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان شمالی و عضو شورای همگرایی اصولگرایان استان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از قاسم جعفری و موسی‌الرضا ثروتی حمایت می‌کند.

وی اظهار کرد: بعد از برگزاری نشست‌های مختلف و نظرسنجی‌های متعدد صورت گرفته در بین مردم و اصولگرایان استان، نمایندگان فعلی حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی به عنوان نامزدهای مورد حمایت شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی برای انتخابات پیش رو انتخاب شدند.

احمدنیا از همه گروه‌های اصولگرایی استان خواست تا به تصمیم شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی احترام گذاشته و در انتخابات مجلس از این دو نامزد حمایت کنند.

علی قربانی و علی اکبری؛ نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در بجنورد

شورای همگرایی اصلاح‌طلبان استان علی اکبری و علی قربانی را به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود در حوزه انتخابیه بجنورد معرفی کرده است.

روح‌الله عظیمی، عضو شورای همگرایی اصلاح‌طلبان خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: این شورا پس از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای حوزه انتخابیه بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم علی اکبری و علی قربانی را به عنوان دو کاندیدای منتخب اصلاح‌طلبان معرفی کرده است.

حوزه انتخابیه شیروان

در حوزه انتخابیه شهرستان شیروان با یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، ۹ نفر رقابت خود را آغاز کردند که غالب آن‌ها در جبهه اصولگرایی تعریف می‌شوند.

احمدواعظ گلیان، عبدالرضا عزیزی، علی اصغر قائمی، علی جدی، قربانعلی اسدی، کریم نوری دلدار، محمدرضا روحانی، ابوالفضل بخشی پور و محمد صانعی ازجمله کاندیداهای باقی مانده در عرصه رقابت انتخاباتی شهرستان شیروان هستند.

در شیروان غالب نامزدهای انتخابات در جبهه اصولگرایی تعریف می‌شوند به‌گونه‌ای که اکنون عبدالرضا عزیزی، نماینده کنونی مردم این شهرستان در مجلس و عضو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت، علی جدی، عضو دوره چهارم شورای شهر نیشابور و برخی دیگر از نامزدهای مذکور خود را اصولگرا معرفی کرده‌اند.

در این شهرستان اصلی‌ترین نامزد اصلاح‌طلبان حسین آفریده، نماینده مردم شیروان در مجلس ششم و هشتم بود که رد صلاحیت شد و اکنون قربانعلی اسدی به عنوان نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در این شهرستان معرفی شده است.

اما شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی در این شهرستان علی جدی، از اساتید دانشگاه و از اعضای شورای اسلامی شهر نیشابور را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کرده است.

حوزه انتخابیه اسفراین

در حوزه انتخابیه شهرستان اسفراین با یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی نیز اکنون۱۶ نفر با یکدیگر در حال رقابت هستند.

ابوالفضل آتش جامه، امان الله حسین پور، حسین دانش مهر، رسول فرخنده اقبال، رسول هایان فر، رمضان قره کاشلو، مجید اثمری سعدآباد، محمد جواد طیبی، محمد قاسمی فر، ابوالفضل وحدانی، احمد توسلی، اعظم قندی، سمانه جهانیان، علی زارعی، محمدرضا حاتمی و هادی قوامی ۱۶ نامزد حوزه انتخابیه اسفراین هستند و در این حوزه سه نفر به نام‌های حسن شریف، ابراهیم کرامتی زاده، بهرام قزی در دو روز گذشته انصراف داده و تعداد نامزدهای این حوزه از ۱۹ نفر به ۱۶ نفر کاهش یافت.

در حوزه انتخابیه اسفراین نیز نامزدهای شاخص در میان طیف اصولگرا هادی قوامی نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، امان الله حسین پور مدیرکل سابق کمیته امداد استان خراسان شمالی، محمدجواد طیبی، مشاور امنیتی و حراست استاندار فعلی خراسان شمالی هستند.

در طیف اصلاح‌طلبان نیز پس از نامزد نشدن سیدرضا نوروززاده، نماینده مردم اسفراین در مجالس سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم، اکنون محمدرضا حاتمی به عنوان نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان معرفی شده است.

شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی برای شهرستان اسفراین هادی قوامی نماینده فعلی این شهرستان را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کرده است.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان شمالی با یک کرسی نمایندگی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز با حجت الاسلام سید حمید حوالی شهریاری و آیت الله علی محمدی خراسانی رقابت می‌کند.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان شمالی با یک کرسی نمایندگی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز با حجت الاسلام سید حمید حوالی شهریاری و آیت الله علی محمدی خراسانی رقابت می‌کند

آیت‌الله مهمان‌نواز نمایندگی مردم استان خراسان بزرگ را در دوره‌های دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی مردم خراسان شمالی را پس از تأسیس این استان در دوره چهارم بر عهده داشته و در انتخابات پیش رو نیز نامزد مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

وی که قریب به نیم قرن با مردم این خطه همراه  و۳۲ سال نیز امامت جمعه این شهرستان را برعهده داشته، از حمایت طیف وسیعی از اصولگرایان و مذهبی‌های سنتی و اقشارمختلف در شهر و روستاهای این استان به ویژه شهرستان بجنورد را به همراه دارد.

در انتخابات خبرگان رهبری، اصلاح‌طلبان خراسان شمالی به حجت‌الاسلام والمسلمین حوالی شهریاری گرایش داشته و بخشی از اصولگرایان استان نیز از آیت الله محمدی حمایت می‌کنند.

کد خبر 3560985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha