۳۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴

آیت الله حسینی بوشهری:

رفتار امام جواد(ع) الگویی شایسته برای ما در مواجهه با دشمنان است

رفتار امام جواد(ع) الگویی شایسته برای ما در مواجهه با دشمنان است

قم - مدیر حوزهای علمیه کشور گفت: شیوه حرکت سیاسی و فرهنگی امام جواد(ع) برای امروز جامعه در مواجه با دشمنان اسلام و انقلاب می‌تواند الگویی مناسب و شایسته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش «سیره و زمانه حضرت امام جواد(ع)» که با عنوان «ابن رضا(ع)» پیش از ظهر دوشنبه با حضور اساتید حوزه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب، اظهار داشت: از انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه به خاطر برگزاری این مراسم تشکر کرده و امیدواریم این انجمن در همین مسیر که گام برداشته بدرخشد.

وی گفت: ما شیعیان در خصوص معصومین همان‌گونه که عصمت عملی قائل هستیم در بعد علمی نیز برای این بزرگواران قائل به عصمت هستیم و این دو ویژگی در تاریخ ائمه(ع) ملموس بوده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همه عالمان و دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی در برابر علم و آگاهی اهل بیت(ع) سر تواضع فرو می‌آورند.

وی تصریح کرد: در زمان امام جواد(ع) عده‌ای به خاطر جوانی ایشان احساس خطر کردند که حضرت نمی‌تواند پاسخگوی سئوالات و مشکلات مردم باشد و لذا سه جبهه که شامل دشمنان اهل بیت(ع)، مخالفان مکتب شیعه و خود شیعیان بودند در برابر امام برخاستند.

تثیبت جایگاه امامت از اقدامات امام جواد(ع) بود

آیت الله حسینی بوشهری دوران زمامداری امام جواد(ع) را بسیار حساس ذکر کرد و ادامه داد: در آن زمان با وجود همه دشمنی‌ها و کینه توزی‌ها خود شیعه به عنوان یک مسئله جدی مطرح بود و برخی از مکاتبی که از تشیع درمانده بودند، قد برافراشتند و تصور کردند با ایجاد تفرقه میان شیعه می‌توانند پایه‌های مکتب خود را بنا نهند.

وی با اشاره به اینکه امام جواد(ع) با رویکرد‌های سیاسی و فرهنگی خود توانستند شیعه را از گرداب و ظلمات عبور دهند، گفت: در آن زمان ظلم دستگاه عباسی بیداد می‌کرد وسعی کردند مکاتب فکری جدیدی را توسعه دهند تا عرصه را بر امام و یارانش تنگ کنند.

امام جمعه قم تثیبت جایگاه امامت را از اقدامات حضرت جواد(ع) عنوان کرد و توضیح داد: در آن دوران با دسیسه‌های عباسیان و کارشکنی‌های برخی شیعیان سازماندهی شیعیان بر هم خورده بود اما امام با تشکیل شبکه وکلا بر آن سامان بخشیدند و از این طریق با شیعیان ارتباط برقرار کردند و معارف را به آگاهی آنان رساندند و به مشکلات درون سازمانی شیعیان رسیدگی کردند؛ آنچه امروز در عصر مرجعیت ما وجود دارد شاخه‌ای است از‌‌ همان شبکه وکلا.

باید همچون امام جواد(ع) در قلب دشمن نفوذ کنیم

وی با بیان اینکه نفوذ در حکومت عباسی از دیگر اقدامات امام جواد(ع) بود، گفت: از راهبرد‌های امام این بود که شیعیان برجسته پست‌ها و مسئولیت‌های کلیدی و حساس را بر عهده بگیرند تا شیعه احساس تنهایی و خفقان نکنند

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: ما امروز نگران نفوذ دشمن هستیم اما هنر آن است که همچون امام جواد(ع) بتوانیم در قلب دشمن نفوذ کنیم و آرزو‌های دشمن را با نفوذ برنامه‌ریزی شده از بین ببریم.

وی گفت‌و‌گو و مناظره را از اقدامات دیگر امام جواد(ع) برشمرد و افزود: این شیوه حرکت سیاسی و فرهنگی امام برای امروز جامعه در مواجه با دشمنان اسلام و انقلاب می‌تواند الگوی مناسبی باشد و دانشمندان، حوزویان، اندیشمندان و انجمن‌ها باید از دل پر افتخار شیعه پیام بگیرند و آن را منتقل کننند.

کد خبر 3601925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha