۸ خرداد ۱۳۹۵، ۷:۳۳

ستاره‌هایی که به کار آمده‌اند

ستاره‌هایی که به کار آمده‌اند

ستاره‌ها در مدیوم‌های تصویری ظهور می‌کنند و پا می‌گیرند. برای مردمی که سرگرمی زندگی‌شان سینما، تلویزیون و فیلم دیدن است، ستاره‌ها هم مهم و دوست‌داشتنی هستند.

هفته نامه چلچراغ نوشت: ستاره‌ها در مدیوم های تصویری ظهور می‌کنند و پا می‌گیرند. برای مردمی که سرگرمی زندگی‌شان سینما، تلویزیون و فیلم دیدن است، ستاره‌ها هم مهم و دوستداشتنی هستند. حالا ما هم نگاهی داریم به ستاره‌هایی که در سینما پا گرفته و رشد کردهاند و اتفاقا خیلی هم محبوب هستند. اما قصه محبوبیت آنها مقصود ما نیست و ما قصد نداریم محبوبیت آنها را مدنظر قرار دهیم، بلکه میخواهیم بدانیم هویت اجتماعی آنها در جامعه پیرامونشان چطور تعریف شده است؟ البته خیلی از بازیگرها هستند که در اینباره اظهارنظر میکنند، پگاه آهنگرانی در تازهترین گفتوگویش با ایرنا گفته که حضور هنرمندانی که در میان مردم محبوبیت دارند، در فعالیتهای اجتماعی و همکاری با نهادهای محیط زیستی میتواند توجه بیشتری را جلب کند. در همین خطوط ابتدایی باید تاکید کنیم، دقت کنید، باید تاکید کنیم که همه این بازیگران محبوب ممکن است برای خود ما هم محبوب باشند و فیلمها و بازی‌هایشان را دنبال کنیم، اما آیا همه چیز، سینما و معروف شدن در قاب تصویر است؟ چه اتفاقی در دنباله ماجرا رخ میدهد؟ ستارههایی ظهور میکنند که بدون اثرگذاری در بخشهای مختلف جامعه افول میکنند و تمام می‌شوند. یا به زبان سادهتر، ستاره بودن آنها، چه تاثیری جز روی خودشان دارند. 

بهنوش بختیاری

به معنای واقعی همه‌کاره هیچکاره است! بیشتر از چهار میلیون نفر صفحه اینستاگرامش را فالو کردهاند و از این حیث بهتنهایی میان ایرانیان رکورد دارد. روزی چند پست مختلف میگذارد، درباره همه موضوعات جامعه اظهارنظر تازه و جدیدی دارد، فیلم و سریال بازی میکند، در کنار عکس‌های فیلم ها و اتفاق‌ها تبلیغات، زندگی شخصیاش را جلوی همه عریان کرده است و شاید همین دلیلی برای دیده شدنش در این فضا باشد. بزرگترین حاشیهاش بیاحترامی برخی کاربران به مادرش بوده که هنوز هم از این موضوع ابراز ناراحتی میکند. به جز بازیگری، سفیر کودکان نقص ایمنی و ایدز، مدیر توسعه یک برند چرم داخلی، حامی ترنس‌های ایران و البته سردبیر یک ماهنامه فرهنگی نیز هست. همه اینها عناوینی هستند که با ی صفحهاش نوشته و گاهی که مراسم و همایشی باشد هم دیده میشود، غیر از این، بهنوش بختیاری خلاصه میشود در عکس‌ها و حال‌وهوای اینستاگرامش.

محمدرضا گلزار

پسر چشمرنگی سینمای ایران سال ۷۹ و بافیلمهای «سام و نرگس» و «شام آخر» دیده شد. در این سال‌ها ظاهرش تغییرات زیادی کرد، مدتی بدل شده بود به بازیگریکه خوب میفروشد و طی دهه ۸۰ فیلمهای زیادی با تمهای مختلف بازی کرد. اما بعد از «تو و من» کمکار شد. اما فضای مجازی محلی بود برای دیده شدن و حالا صفحه اینستاگرامش بیش از دو میلیون نفر دنبالکننده دارد. حضور در تبلیغات ساعت مچی و یک نوع آدامس، سفرهای خارجی و عکسهای لوکس در مسافرت‌های مختلف در همین سال‌ها اتفاق افتاد. البته زمانیکه عکسهای اولیه‌اش در زمینه تبلیغات آدامس منتشر شده بود، در جایی گفته بود که چون این آدامسها نوع خاصی هستند، برای همین حاضر شده در تبلیغات آنها حضور داشته باشد. گلزار از آن جهت در لیست قرار میگیرد که برندهایی که معرفی کرده، آنطور که باید دیده نمیشوند و خود ما برند ساعت مچی را یادمان رفته بود! در این میان او دیگر در سینما هم به قدری حضور ندارد و فیلمهایش نمیفروشند، حتی سریال «عشق تعطیل نیست» که بازی کرده بود، با افتضاح به زمین خورد و دعواهای لفظی میان او و بیژن بیرنگ خبر از حضور دستهای پشت پرده برای بازی او در مجموعه داشت. البته بهمن فرمانآرا دو سال قبل او را برای بازی در فیلم «دلم میخواد» انتخاب کرده بود و از آنجایی که اثر هنوز دیده نشده، نمیدانیم گلزار چه کرده است. آخرین حاشیهاش هم بازی در یک فیلم هندی است که با یک بازیگر خانم هندی به نام دیا میرزا همبازی شده، خانمی که در یکی از ویدیوهایی که خود گلزار منتشرکرده، او را «پسر خوشگله» خطابش میکند! البته گلزار در یک مورد خیلیخوب است، عکاسان سینما او را فوتوژنیک خواندند و از استایلهای جلوی دوربینش رضایت کافی داشتند.

الناز شاكردوست
یکی دیگر از ستاره‌های چشم‌رنگی سینمای ایران که چهره‌اش از نکات اصلی محبوبیتش است. بیش از سه میلیون نفر او را در اینستاگرام فالو کرده‌اند، تا مدتی قبل خودش، خواهرش را که به نظر میرسد خیلی هم دوستش دارد، فالو کرده بود که تازگی همان را هم حذف کرده. ظهور خودش و چهرهاش در سینما با فیلم سینمایی «گل یخ» در سال ۸۲ بود، او تا سال ۸۹ سالی چهار یا پنج فیلم بازی کرده، اما روند بازی‌هایش چندان قابل قبول نبود، تا اینکه در دهه ۹۰ «تو و من»، «رسوایی»، «آتیش بازی» و «اسب سفید پادشاه» را در کارنامهاش ثبت کرد و بعد از آن برای تحصیل به انگلیس رفت. مدتی عکسهایش از آنجا آپلود میشدند و حا چند وقتی است به وطن برگشته و البته معلوم نیست هنوز برنامههای لندنش بهخوبی پیش رفته یا نه. البته با اینکه برنامه خاصی را تاکنون نداشته، اما به‌تازگی توانسته خط تلفنش را به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان بفروشد، تصویر این چک در فضای مجازی دست بهدست شده است. 

سحر قریشی
با شرکت در برنامه «دید در شب» و گفتوگوی صریح با رضا رشیدپور دوباره نامش بر سر زبانها افتاد. «دلنوازان» را که بازی کرده بود، معروف شد. بعد خبر طلاقش آمد و در مراسم مختلف با ظاهری خیلی متفاوت از چیزی که در تلویزیون دیده بودیم، حاضر می‌شد. در برنامه رشیدپور با همه جدیت ایستاد و از ط قش دفاع کرد و از همسر سابقش شاکی بود که او را خیلی اذیت کرده است. بازیگر سینمای ایران اما در بخش اط عات عمومی ضعیف بود! خیلی ضعیف بود و نقدهای زیادی هم به او شد، اما خودش گفت که چون با مردم صادقانه صحبت کرده، میخواسته همه او را همانطوری که هست، ببینند، اما به این قیمت که فرانسیس فورد کاپو را نشناسد و او را به جای آلپاچینو اشتباه بگیرد، البته خانم بازیگر کوئنتین تارانتینو را هم نشناخت و چندین بار فریاد زد من سیاست نمیدانم! البته صفحه‌اش در فضای مجازی دنبال‌کننده زیاد دارد و عکسهای آتلیه‌ای و غیرآتلیه‌اش هم توسط بیش از سه میلیون نفر دیده میشود و برایش لایک و کامنت میگذارند. 

مهناز افشار

همیشه جزو بازیگرهای پرسروصدا بود، اما زمانیکه ازدواج کرد، حاشیه‌هایش رنگ تازهای به خودش گرفتند. پسر معاون مطبوعاتی دوران احمدی نژاد. پدر شوهر حتی در گفتوگویی با هفته‌نامه صدا گفته بود که تصمیم‌های پسرش به خودش بستگی دارد و هرکاری میتواند انجام دهد، اما الزاما او کارهایش را قبول نمیکند و از همین رو در مراسم ازدواج پسر خودش حضور پیدا نکرد. بعد از اینها حتی بچهدار شدن افشار و مکان زایمانش بدل به موضوعی بزرگ در میان مردم شده بود. خانم افشار در صفحه اینستاگرام سه میلیونی و حساب توییتریاش درباره همه مسائل کشوری نظر میدهد و عقیده‌هایش را مینویسد و البته ع قه زیادی هم به اشتراک گذاشتن اتفاقها و زندگی شخصیاش در این فضا دارد، به طوری که یک روز وقتی تازه از خواب بیدار شده، از خودش عکس میگیرد، یک روز با لباس کامل پای سفره هفت سین مینشیند. او در حساب رسمی توییتر خودش را تهیه‌کننده و کارگردان هم معرفی کرده که البته با پیگیریهای ما به نظر میرسد خانم بازیگر هنوز هیچ اقدامی برای کارگردانی یا تهیه‌کنندگی نکرده است. در عین حال افشار با اینکه به شکل رسمی مدل جایی نبوده، اما در جشنواره فیلم فجر یک بار با کیفی که آرم «ایران خودرو» داشت، در مراسم حاضر شد.

نیکی كـریـمی
بهروز افخمی او را برای «عروس» خودش انتخاب کرد تا بازیگر تازهای به سینمای ایران اضافه شود، کسی که در دنیای مردانه آن روزها نقش زنان دردمند و خسته و به دنبال انتقام را بازی می‌کرد. اما خانم کریمی مدتی است رو به کارگردانی آورده و چهار فیلم هم ساخته، فیلمهایی که نه در گیشه موفقیت چندانی داشته‌اند و نه شخصیتهای خاص و متفاوتی را به نمایش گذاشته‌اند. البته تا یادمان نرفته بگوییم که کریمی خیلی هم نقدپذیر نیست و معمو توضیحات زیادی برای همه سوالها و نقطه ضعفهایی که از فیلم‌هایش میگیرند، دارد.

پرستو صالــحی
یادمان رفته بود کیست! از بس که کمکار شده بود و خبری از او نبود، حتی در هیچ حوزه دیگری هم مشغول نشده بود. تا اینکه گفت‌وگویی انجام داد و گفت که «اگه نگم دق میکنم! همشمیگن چرا کمکاری؟ چرا نیستی؟ چرا مثل سابق پرکار نیستی؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟ من چه میدونم! کدوم بازیگریه که دلش نخواد بازی کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد تو کارهای خوب ظاهر بشه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد با آدمهای حرفهای و درست درمون کار کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد دیده بشه؟ دور از جون تهیهکنندگان و کارگردانان و هنرمندان فرهیخته کشورم که همهمون میدونیم چه کسانی هستند و چه کسانی نیستند و فقط ادعا و اداشو دارن، به یک تهیه‌کننده سرشناسی از سر درددل گفتم: دلم یه کار طولانی میخواد. گفت: اونی‌ام که بهت کار طولانی بده حال طولانی میخواد... این حرفها را که زد، نامش در سرچها بیشتر دیده شد، اما همچنان در کاری حاضر نشده و به نظر میرسد این حرفهای جنجالی هم به دیده شدنش کمک نکرد.

بهرام رادان
یکی دیگر از پسرهای چشمرنگی سینماست! فیلمهای خوبی را بازی کرده و در کارنامهاش همکاری با کارگردانهای بزرگی را میبینیم. اما به جز حضورش در تبلیغات یکی از برندهای معروف چرم،کاراقتصادی دیگری انجام نداده‌است.البته صفحه اینستاگرام بیشتر از یک میلیون نفریاش محل مناسبی برای تبلیغ فیلم‌ هایی که بازی کرده و آلبوم عکسهای کودکی و دوستانهاش است. او تنها یکبار در صفحه توییترش درباره قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در آمریکا اظهارنظر کرد و آن را اتفاقی مهم به اندازه لغو برده‌داری دانست. اما فشارهای امنیتی و احضاریه و چاپ مطالبی علیه او در رسانه‌ها، توییتش را حذف کرد و نامه‌ای خطاب به مدیرمسئول یکی ازروزنامه‌هانوشت.اینطور شد که رادان در اولین حرکت اجتماعیاش که سروصدا کرده بود، شکست خورد. 

با ستاره‌های تاثیرگذار آشنا شوید

به جز ستاره های بیمصرفی كه صرف بازی كردن در سینما و حضور در تصویر معروف شده اند و در بعضی موارد به رخ كشیدن ها در فضاهای مجازی و مراسم سقف كارهایشان بوده است، ستار ه‌هایی هستند كه اتفاقا خیلی هم مصرف دارند و چون تعدادشان زیاد است، فقط چند نمونه از آن ها را نام می بریم. 

رضا عطاران

بدون شک رضا عطاران موفق‌ترین بازیگر سینمای ایران است که تنها بازیگر و کارگردانی است که صرف وجود نامش در یک اثر میتواند تضمینی برای میزان فروش فیلم باشد. چند سالی است عطاران در هر فیلمی بازی کرده، فیلم فروش بالایی داشته و حتی اگر فیلم به خودی خود فیلم خوبی نبوده، حضور عطاران خیلی بیشتر از کف فروش باعث دیده شدن اثر در سینماها شده و این مزیتی است که علاوه بر اینکه هر بازیگری ندارد، آنهایی هم که دارند، مدت زمان کمی دارند. اما عطاران در این حوزه رکورددار است. از «ردکارپت» که خودش کارگردانی کرده بود تا «من سالوادور نیستم» که در نگاه مخاطب هم فیلمهای خوبی نبودند، اما فروش بالایی داشتند. رضا عطاران و حضورش در سینمای ایران چرخه اقتصادی سالنهای سینما را میچرخاند و بودنش برای سینمای ایران اهمیت زیادی دارد.

اصغر فرهادی

اصغر فرهادی از آن جهت در این فهرست قرار می‌گیرد که توانسته هویت جهانی برای سینمای ایران بسازد و جایگاه اجتماعی کشور را بهبود ببخشد. حضور او در جشنواره‌های مختلف جهانی که به دریافت جایزه‌هایی چون اسکار و گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» منجر شد، برگ تازهای را در سینمای ایران ورق زد. او اولین فیلمساز ایرانی است که این جوایز را گرفته و کافی است پای صحبت‌های سینماگران دیگر کشورها نشسته باشید تا بدانید که آنها با عباس کیارستمی با سینمای ایران آشنا شدهاند، اما با سینمای فرهادی با زندگی اجتماعی ایران آشنا شدهاند.

مهتاب كرامتی

سفیر صلح یونیسف در ایران فعالیتهای خیرخواهانه و اجتماعی‌اش به اندازه بازی‌هایش اثرگذار است. او را باید در میان قشر کمرنگی از هنرمندان سینمای کشور قرار داد که در تاروپود اجتماعی وارد شده‌اند و دست به فعالیت‌های قابل قبولی زده‌اند که البته نتیجه مثبتی هم گرفته‌اند. او همکاری‌های زیادی را با نهادهای غیردولتی در زمینه معضلات جامعه و آسیب‌های اجتماعی دارد و در این راستا به مسائل زنان و کودکان و نوجوان پرداخته است. کرامتی همیشه برای جمع آوری کمکهای نقدی و ترغیب مردم به توجه به اتفاق‌های جامعه تلاش کرده و از آنجایی که مردم ستاره‌هایشان را دوست دارند و صدای آنها را بهتر و بیشتر از دیگر ارگان‌ها می‌شنوند، کرامتی و فعالیتهایش در رسانه‌ها هم به خوبی دیده شد. هرچند کارهای زیادی هم بوده که مانور رسانهای زیادی روی آنها صورت نگرفته است. خودش معتقد است که وظیفه همه انسانهاست که در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند، اما عاملی مانند شهرت که از میزان اهمیت مردم به ستارهها به وجود میآید، باعث میشود این موضوعات بیشتر دیده شوند و البته مسئولیت فرد هم با تر میرود.

فاطمه معتمدآریا

با وجود مشکلات و حاشیه‌های زیاد همچنان در سینما حضور دارد و با عشق در برنامه‌هایی که از او دعوت میشود، حضور پیدا میکند. معتمدآریا در این سالها سکوت کرد، در سکوت کار میکرد، در سکوت ممنوع‌الکار شد، در سکوت به قول خودش یک دل سیر پیش پدر و ماردش بود. اما سیمین سینمای ایران بیکار نبود و در این سالها تا جایی که میتوانست، در فعالیتهای ضدجنگ و اجتماعی حضور پررنگی داشت و با توجه به اینکه پدری آتشنشان دارد، یاد گرفته در هیچ شرایطی دیگران را فراموش نکند. نکته قابل توجه درباره او که عباس کیارستمی هم به آن اشاره کرده، این است که فاطمه معتمدآریا را زن و مرد و خانواده‌ها به یک اندازه دوست دارند. او در سالهایی هم میخواسته به‌عنوان سفیر سازمان ملل و نماینده زنان افغان فعالیت کند، اما در آن زمان این فعالیتهای اجتماعی را سیاسی میدانستند و به او اجازه کار نمیدهند، اما خودش میگوید چه عیبی دارد که یک آدم شناخته شده بتواند مصایب یک جامعه را به گوش دیگران برساند؟

کد خبر 3667848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha