۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲

با اشاره به دیدار اخیر با مقام معظم رهبری؛

آیت الله رشاد: هویت حوزه علمیه تهران باید احیا شود

آیت الله رشاد: هویت حوزه علمیه تهران باید احیا شود

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به دیدار اعضای حوزه‌های علمیه استان تهران با رهبر معظم انقلاب، از تاکید معظم له بر احیای هویت حوزه تهران به مثابه حوزه ام القرای جهان اسلام خبرداد.

به گزارش خبرگزار مهر، آیت الله علی اکبر رشاد علاوه بر بیان جزئیاتی از این دیدار اعضای حوزه‌های علمیه استان تهران با رهبر معظم انقلاب و تحلیل بیانات معظم له، به برخی نظرات مطرح شده درخصوص این دیدار در فضای مجازی نیز پاسخ گفت.

وی گفت: در میان مجموعه عوامل حوزه تهران اعم از متولیان، مدیران، مدرسان و طلاب، یک مطالبه عمومی جدی وجود داشت که علاوه بر شان رهبری و ولایت معظم له، مقتضای مجاورت جغرافیایی برای اینکه ایشان در تهران مستقرند، حق و توقع داریم یک ملاقات جمعی و جامع با ایشان صورت گیرد.

رشاد خاطرنشان کرد: این تقاضا را حقیر مکررا خدمت ایشان مطرح کرده بودم، تا اینکه این اواخر مجدداً خدمت ایشان مطرح کردیم و ایشان نیز به عین عنایت به حوزه تهران نگریستند و موافقت فرمودند و این اتفاق مبارک رخ داد.

وی عنوان کرد: یکی از جهاتی که به عنوان یک مصلحت ملی، دوستان ما بدان اهتمام دارند و احساس میکنیم مورد توجه مقام معظم رهبری نیز هست، این است که عظمت و هویت حوزه تهران به مثابه حوزه عاصمه ام القرای جهان اسلام باید احیا شود و البته این هرگز به این معنا نیست که حوزه تهران رقیب حوزههای بزرگ دیگر قلمداد شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: حوزه های نجف، قم و مشهد جایگاه خودشان را دارند اما حوزه تهران، حوزه عریق و ریشه‌داری است و اگر پیشینه تاریخی ری را نیز ضمیمه تهران کنیم که در همین دیدار، ایشان تصریح کردند که در حقیقت ری، تهران بود، یا یک تعبیری نزدیک به این عبارت و این موضوع مهم و قابل توجهی است.

رشاد گفت: این حوزه باید منزلت ملی خودش را بازیابد و در آینده متناسب با آن منزلت تاریخی که در گذشته داشته است پیشرفت کند و تحکیم و توسعه یابد.

وی عنوان کرد: تهران عاصمه امالقرای جهان اسلام است و گرانیگاه فرهنگ و حیات اجتماعی کشور است و اکنون آماج اصلی تهاجم فرهنگی دشمنان محسوب میشود و بیش از هر جا در معرض آسیبهای فرهنگی، فکری و معرفتی است. ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی و آسیبهای اجتماعی راهی مطمئنتر، مؤثرتر از تقویت حوزهها و حضور حوزویان و اهتمام آنان برای تقابل و مواجهه با این آفات و تهاجمات نداریم.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران تاکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ تهران را حفظ کنیم و از این آشفتگی و آلودگی نجات دهیم و با آسیبهای اجتماعی وسیع در این کلانشهر مقابله کنیم، باید در کنار دیگر اقداماتی که انجام می دهیم، نخستین و مهمترین اقدام احیا، تقویت، توسعه و تعمیق حوزه است.

رشاد خاطرنشان کرد: امروز، اکثر مدرسین و طلاب، یعنی نود درصد آنان زیر خط فقر زندگی میکنند. نه تنها اشخاص، بلکه نهاد حوزه زیر خط فقر است. درباره تهران نیز میتوان ادعا کرد که حوزه تهران از لحاظ سطح معیشتی و امکانات و منابع لازم برای فعالیت در مقایسه با دیگر حوزههای کشور، در ردیف نازلترینها است.

وی تاکید کرد: اگر کسی بیاید منصفانه وضعیت فیزیکی، امکانات و تجهیزات و وضع سختافزاری مدارس حوزه تهران را با حوزههای دیگر استانها مقایسه کند حوزه تهران را فقیرتر خواهدیافت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: حوزه تهران با دست خالی اما با عزم راسخ و با توکل به ساحت سبحانی و توسل به ذیل عنایات اهل بیت (علیهم السلام) و همدلی و همراهی تمامی عوامل اعم از متولیان، مدیران، مدرسان و طلاب (خاصه طلاب جوان و بانشاط استان) برنامههای گستردهای را برای ارتقا و اصلاح در دستور کار دارد که ان شاء الله تدریجا بهموقع اجرا نهاده خواهدشد.

کد خبر 3674368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha