۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران:

کشفیات شیشه در مازندران ۶۰ درصد کاهش یافته است

کشفیات شیشه در مازندران ۶۰ درصد کاهش یافته است

ساری - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: سه تن و ۵۱۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سال ۹۴ کشف شد که سهم شیشه نسبت به سالهای قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

علی‌اصغر میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۵۱ کیلوگرم سهم کشفیات شیشه در سال ۹۴ بود که این آمار در سال ۹۳ حدود ۱۳۰ کیلوگرم و سال ۹۲ حدود ۸۹ کیلوگرم کشفیات بوده است درحالی‌که در کشفیات تریاک و حشیش نیز شاهد روند کاهشی بودیم.

وجود ۵۳۹ مرکز ترک اعتیاد در مازندران

 به گفته میرزایی، علت کاهش کشفیات شیشه، اقدامات کنترلی است که در ورود پیش سازها به استان صورت گرفته است و نیز گرانی شیشه، تقاضا و عرضه را کاهش داده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، به اقداماتی که در حوزه درمان اعتیاد صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: ۵۳۹ مرکز ترک اعتیاد در مازندران فعال است که ۴۲۰ مرکز از این تعداد، مراکز درمان نگهدارنده با متادون موسوم به " ام ام تی" هستند.

میرزایی، ادامه داد: ۷۷ مرکز اقامتی، ۸ مرکز ترک گذری، سه مرکز بیماری‌های رفتار و یک مرکز اجتماع‌محور (تی سی) در استان فعال است.

وی، مرکز نگهداری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب واقع در قاجار خیل ساری را تنها مرکز بستری سطح مازندران عنوان کرد و افزود: این مرکز به‌صورت میانگین در هرماه ظرفیت پذیرش ۱۷۰ بیمار را دارد که می‌توانند به مدت سه تا ششماه در این مرکز با حکم قضایی نگهداری، درمان و بازتوانی شوند.

کشف ۵۶۲ کیلوگرم مواد در دوماهه اول سال جاری / دستگیری ۴ هزار و ۷۱۴ نفر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، بابیان اینکه در دوماهه اول ساری جاری ۵۶۲ کیلوگرم مواد مخدر کشف‌شده است، بیان کرد: چهار هزار و ۷۱۴ نفر نیز طی این دو ماه در رابطه با جرائم وابسته به مواد مخدر، اعم از مصرف، فروش و عرضه دستگیر شدند و نشان از عملکرد خوب نیروی انتظامی استان، در این بخش است.

میرزایی، به فعالیت‌های حوزه کمیته مشارکت‌های مردمی مبارزه با مواد مخدر، اشاره کرد و اظهار کرد: برای توسعه مشارکت‌های مردمی در سال ۹۴ گردهمایی ۲۵۰۰ نفرِ انجمن‌های معتادین گمنام در تنکابن برگزار شد. برگزاری کارگاه‌های آموزشی منطقه‌ای ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد، برقراری تفاهم‌نامه با اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران، از دیگر برنامه‌های این کمیته در سال ۹۴ بوده است.

وی، به اعتباراتی که به دستگاه‌های عضو کمیته فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر استان تخصیص یافت، اشاره کرد و افزود: ۵۲۲ میلیون ریال، به آموزش‌وپرورش، ۳۸۱ میلیون ریال، به دانشگاه علوم پزشکی و ۶۸۵ میلیون ریال به اداره کل بهزیستی مازندران اعتبارات فرهنگی- پیشگیری اختصاص یافت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، بابیان اینکه در بخش درمان سه میلیارد و ۸۴۹ میلیون ریال به دانشگاه علوم پزشکی و ۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال به بهزیستی استان اعتبار داده شد، افزود: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور ابلاغ‌شده آن است که باید کاهش ۲۵ درصدی شیوع اعتیاد را شاهد باشیم و ازاین‌رو فعالیت‌های همه کمیته‌ها دررسیدن به این چشم‌انداز ۵ ساله است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران بابیان اینکه عامل بسیاری از جرایم خرد معتادان متجاهر هستند، گفت: در مرکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر موسوم به مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان، معتادان کارتن‌خواب و متجاهر با حکم قضایی جمع‌آوری و برای نگهداری به مرکز ماده ۱۶ وارد می‌شوند و تمام تلاش‌ها در این مرکز به بازگشت این افراد به آغوش خانواده و جامعه است.

 میرزایی اظهار داشت: مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، بلایی است خانمان‌سوز که نه‌تنها تمام دنیا، بلکه در کشور ما نیز به یک دغدغه تبدیل‌شده است و در راستا مقابله با بلای خانمان‌سوز اعتیاد، ستاد مبارزه با مواد مخدر داری استراتژِی متوازنی است که درروند فعالیت‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها نیز تسری یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، ضمن مثبت ارزیابی کردن جلسات شورا در کمیته‌های ۵ گانه، گفت: در سال گذشته، ۲۲۰ جلسه شورای هماهنگی شهرستانی برگزار شد و این در حالی است که جلسات کمیته‌های فرهنگی – پیشگیری، درمان، حقوقی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز به‌صورت مستمر برگزارشده است

کد خبر 3685585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha