۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۱

در شیراز؛

نکوداشت «منصور بهره بر» برگزار شد/خوانش «ردپای شیرین» نقاش ایل

نکوداشت «منصور بهره بر» برگزار شد/خوانش «ردپای شیرین» نقاش ایل

شیراز- بزرگداشت «منصور بهره بر»، هنرمند فقید و نقاش ایل باصری در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آیینی که پنجشنبه عصر در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد دوستان «منصور بهره بر» و اهالی ایل باصری به بیان خاطرات و آنچه از وی در هنر اصیل ایرانی به یادگار مانده پرداختند.

در حاشیه این مراسم، آئین معرفی کتاب «ردپای شیرین» نیز که در برگیرنده بخش هایی از جمله زندگی نامه، نقاشی‌ها، آثار هنری،‌ نوشته ها و اشعار منصور بهره بر است برگزار شد. این کتاب به کوشش مسعود بهره بر، برادر این هنرمند گردآوری شده است.

آثار این هنرمند، منتخب پنجمین جشنواره دوسالانه نقاشی ایران در سال ۷۹ است. وی که دانش آموخته رشته نقاشی در دانشگاه هنر تهران بود در همین سال به عنوان یکی از نقاشان برتر کشور معرفی شد و آثار او در نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد. پس از آن هم آثار او در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در شیراز و سایر شهرستان‌های فارس در معرض دید هنرمندان قرار گرفت.

شهریور سال ۹۳ نیز به بهانه بزرگداشت این هنرمند، نمایشگاهی از آثار او با عنوان «ردپای شیرین» در نگارخانه «بیدبن» شیراز با حضور دکتر مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس برپا شد که مورد استقبال گسترده هنردوستان قرار گرفت.

منصور بهره بر از ایل باصری در سال ۱۳۴۶ در روستای چدرویه از توابع شهرستان جهرم متولد شد و ۲۱ اسفند ۹۲ در حال خلق یک اثر هنری در شهرستان مرودشت با سقوط از داربست دچار آسیب دیدگی شدید جسمی شد و چهارماه بعد بر اثر ایست قلبی در شیراز درگذشت.

او به واسطه ایلیاتی بودن، همواره در خلق آثارش از طرح‌ها، نقوش و رنگ های دستبافته های عشایری الهام می گرفت. شیرین نام مادر این هنرمند است که به اقرار او، چیدمان رنگ و نقوش در دستبافته های عشایری مادرش در ابتدای راه، منبع الهام در آثار این هنرمند بوده است.

هم اکنون آثاری دربرگیرنده نقوش اصیل ایرانی و باستانی در شیراز، مرودشت و زرقان از او به یادگار مانده است.

این هنرمند در طول حیات هنری خود، در دانشگاه تهران، خانه سوره تهران، نگارخانه وصال شیراز، مجموعه فرهنگی هنری حافظ، کتابخانه ملی و خانه فرهنگ شهرستان مرودشت، نمایشگاه‌هایی از آثار خود برپا کرد. همچنین برای انتشارات نوید شیراز، انتشارات راهگشا و مجله عصر پنجشنبه، طراحی های ماندگاری انجام داد.

این در حالیست که دو کتاب از آثار، نوشته ها و نقاشی ها و طراحی های منصور بهره بر در نوبت چاپ قرار دارد، که نخستین آن با عنوان «ردپای شیرین» از سوی انتشارات «همارا» راهی بازار نشر شد.

نکوداشت «منصور بهره بر» که ۳۰ تیرماه ۹۳ بر اثر ایست قلبی در شیراز درگذشت، از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، انجمن هنرهای تجسمی استان و با همکاری انتشارات «همارا» برگزار شد.

کد خبر 3719991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha