۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان:

نقاشی قهوه‌خانه‌ای، رسانه‌ای در دوران معاصر است

نقاشی قهوه‌خانه‌ای، رسانه‌ای در دوران معاصر است

اصفهان - معاون فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای، رسانه‌ای در دوران معاصر است که باید در همین راستا باید از آثار گذشتگان در آثار جدید نیز استفاده کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: نقاشی قهوه‌خانه‌ای به عنوان یکی از هنرهای معاصر و البته پرطرفدار ایرانی در دوران گذشته، طی سال‌های اخیر چندان مورد توجه هنرمندان قرار نگرفته و به نوعی، رکود قابل توجهی در این هنر زیبا طی سالیان گذشته به چشم می‌خورد. با این حال، بسیاری بر این باور هستند که با نمایش هنرهای قدیمی و بومی ایران‌زمین، می‌توان زمینه گرایش بیشتر مردم به آنها را فراهم کرد.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای به عنوان یکی از جنبه‌های مهم هنر در دوران گذشته، همواره مد نظر قرار داشته  این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هنر معاصر، از دید بزرگان این عرصه به دور نبوده است. سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز با محوریت موزه هنرهای معاصر به برگزاری دو نمایشگاه در این بخش پرداخته تا مردم نصف‌جهان را بیش از گذشته با هنر معاصر آشنا کند.

نمایشگاه آثار «نقاشی های قهوه خانه ای» از سوی موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برپا شده که تا ۳۱ مردادماه مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

مهرداد کاظمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در این گفت‌وگو به بیان دلایل برگزاری دو نمایشگاه «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» و آثار «پیشگامان هنر معاصر» در موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت.

به نظرتان با توجه به ماهیت موزه هنرهای معاصر اصفهان، نیاز به برگزاری این دو نمایشگاه در آن تا چه اندازه احساس می‌شد؟

همه بر این باور هستند که شهر اصفهان به عنوان یک شهر هنری و فرهنگی، از اهمیت بسیاری در حوزه هنرهای معاصر برخوردار است و این دو نمایشگاه با توجه به این موضوع، با حضور هنردوستان اصفهانی و محوریت «هنرهای معاصر» در موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح شد.

به نظر من افتتاح این نمایشگاه‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی برای هنرمندان مفید و موثر واقع شود زیرا اگر هنرمندانی که در سبک هنر معاصر مشغول به فعالیت هستند، از آثار پیشگامان خود الهام نگیرند، کیفیت آثار تولیدی در این هنرها به میزان قابل توجهی افت می‌کند.

سئوالی که امروز برای بسیاری از حاضران در نمایشگاه مطرح شده، این است که چرا نقاشی قهوه‌خانه‌ای برای نمایش در اصفهان انتخاب شد. آیا این انتخاب دلیل خاصی داشت؟

البته. نقاشی قهوه‌خانه‌ای هنری است کاملاً ایرانی که در حقیقت موضوعات تاریخی، سیاسی و مذهبی را شامل می‌شود. هنرمندان باید بتوانند اتفاقات ملی صورت گرفته را بدون استفاده از الگوی خاصی به تصویر بکشند و این خود یکی از علت‌هایی است که سبب می‌شود این هنر منحصر به فرد شود.

هنرمندان این رشته در قدیم تصویرهای خود را با رنگ‌های کاملاً ایرانی که در حقیقت تخیل خود را به خوبی می‌کشد، اجرا می‌کرده‌اند. این هنر درگذشته توانسته به خوبی سبب انتقال داستان‌های تاریخی و مذهبی شود و توجه اصلی هنرمندان این رشته هنری بر داستان‌های عاشورا و شاهنامه بوده است.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای و هنرمندان این رشته هنری، نقش بسیار ویژه‌ای در انتقال مفاهیم ادبیات ما داشته‌اند و با توجه به این موضوع، نقاشی قهوه‌خانه‌ای توانسته ادبیات ما را نسل به نسل منتقل کند چراکه در گذشته مانند یک رسانه عمل می‌کرده است.

افتتاح این نمایشگاه با توجه به این که این سبک از نقاشی امروزه رونق چندانی بین هنرمندان ندارد، در معرفی آن و به نوعی بازتولید نمایش قهوه خانه‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

دیدگاه شما به هنرمندان معاصر و تلاش‌های آنها در این حوزه چیست؟

هنرمندان جنبش نوگرایی در ایران تلاش داشته‌اند که با یک زبان نو، مفاهیم، هویت و میراث گرانمایه ایرانی را با اشکال هندسی و هنر خود وارد دنیایی جدید کنند. هنرمندان جنبش نوگرایی توانستند فرهنگ و هنر ایرانی را با زبانی دیگر به دنیا معرفی کنند که این پیشینه و رویکرد به صورت کلی قابل قبول است. حرکتی که در قالب افتتاح نمایشگاه آثار پیشگامان هنر معاصر در موزه هنرهای معاصر انجام شد، باعث شده که هنردوستان اصفهانی بتوانند از اصل آثار پیشگامان هنر معاصر بیش از گذشته دیدن کنند.

به نظرتان برگزاری این نمایشگاه تا چه اندازه در «فرهنگ» و «هنر» اصفهان اثرگذار خواهد بود؟

کسانی که دغدغه نگاه مدرن به هنر دارند، با دیدن این نمایشگاه می‌توانند کمکی بزرگ از پیشگامان این عرصه برای حرکت خود در آینده داشته باشند. آثار اساتیدی مثل محمود جوادی‌پور، فرامرز پیلارام و حسین زنده‌رودی که از بزرگان این هنر هستند، می‌توانند برای افرادی که در حال حاضر در فکر ادامه راه آن بزرگواران هستند، الهام‌بخش باشند. آثاری که در این نمایشگاه دیده می‌شود همگی از هنرمندانی است که از پیشگامان این هنر بوده‌اند و اکنون نیز در قید حیات نیستند.

کد خبر 3733149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha