۱۸ شهریور ۱۳۸۵، ۱۰:۵۷

با غير قابل توجيه دانستن قطعنامه 1706؛

سودان بار ديگر با استقرار نيروهاي بين المللي در دارفور مخالفت كرد

سودان بار ديگر با استقرار نيروهاي بين المللي در ايالت دارفور واقع در غرب اين كشور مخالفت كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه الجزيره، سودان با استقرار نيروهاي حافظ صلح بر اساس قطعنامه 1706 شوراي امنيت در پايان آگوست گذشته مخالفت كرد.

علي عثمان محمد طه معاون رئيس جمهوري سودان گفت : تحويل ماموريت نيروهاي اتحاديه آفريقا كه در حال حاضر در دارفور مستقر هستند به سازمان ملل متحد به معناي نقض توافقنامه صلح دارفور به شمار مي رود.

وي خاطر نشان كرد كه هيچ متني در توافقنامه صلح كه ميان دولت سودان و گروههاي شورشي در دارفور در 5 مي گذشته امضا شده است درباره تحويل ماموريت يا وظايف به سازمانهاي بين المللي، وجود ندارد.

معاون رئيس جمهوري سودان تاكيد كرد كه هيچ توجيهي براي دخالت نيروهاي بين المللي در دارفور وجود ندارد.

وي با بيان اينكه، درست است كه اين قطعنامه را شوراي امنيت صادر كرده است، اما هيچ توجيهي براي آن وجود ندارد، به بندي در قطعنامه 1706 اشاره كرد كه موافقت يا رد قطعنامه را براي دولت سودان مجاز دانسته است .

معاون عمر البشير خاطر نشان كرد كه اعتقادي به اينكه اين قطعنامه موافقت با نيروهاي بيگانه را بر خلاف اراده ما تحميل كند، ندارم.

طه گفت : دولت سودان تمايلي به پايان يافتن ماموريت اتحاديه آفريقا در دارفور ندارد و براي تقويت نقش امنيتي و سياسي  آن در اين ايالت ناآرام تلاش مي كند.

وي با بيان اينكه درگيري تنها در 4 منطقه از بيست و يك منطقه ايالت دارفور محدود شده است، از انسجام جبهه داخلي سودان تمجيد كرد و گفت : مخالفت با حضور نيروهاي بيگانه يك تصميم ملي و مورد اجماع مردمي است

شوراي امنيت سازمان ملل 31 آگوست ( 9 شهريور) با صدور قطعنامه اي خواستار استقرار نيروهاي حافظ صلح در منطقه دارفور سودان شد، اما قرار شد كه اين نيروها پس از موافقت دولت سودان در منطقه مذكور مستقر شوند. 

اين درحالي است كه "عمر البشير" رئيس جمهوري سودان اخيرا بار ديگر با اعلام مخالفت خود با استقرار نيروهاي سازمان ملل متحد در منطقه دارفور در غرب اين كشور هشدار داد كه دارفور "گورستاني" براي اين نيروها خواهد بود.

سازمان ملل با تحويل ماموريت نيروهاي اتحاديه آفريقا در منطقه دارفور درغرب سودان به نيروهاي سازمان ملل به منظور توانايي در حفاظت از جان غيرنظاميان در برابر حملات شبه نظاميان هوادار دولت سودان و شبه نظاميان شورشي موافقت كرده است، اما البشير با استقرار نظاميان غربي مخالفت مي كند.

درگيريها بين شبه نظاميان شورشي و شبه نظاميان هوادار دولت سودان در منطقه دارفور از سه سال پيش تاكنون به كشته شدن 180تا 300هزار نفر و آواره شدن و كوچ اجباري 2ميليون و چهارصد هزار نفر منجر شده است.

کد خبر 377733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha