۲۶ آبان ۱۳۸۲، ۱۵:۴۲

بعدازظهر امروز انجام شد

ديدار مشترك دبيركل شوراي وزيران اتحاديه اروپا و وزيرخارجه ايتاليا با دبير شوراي عالي امنيت ملي

دكتر روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي در ديدار با سولانا دبيركل شوراي وزيران و مسئول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا و وزير خارجه ايتاليا با اشاره به اهميت گسترش روابط ايران و اروپا بر تصميم تهران براي توسعه روابط با اتحاديه تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر،به نقل از دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ، دكتر روحاني نقش اتحاديه اروپا در معادلات منطقه اي و بين المللي را موثر توصيف نموده و ابتكار اروپا در مورد تفاهم با جمهوري اسلامي ايران در امر هسته اي را مورد استقبال قرار داد.
دبير شورايعالي امنيت ملي گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران را دليلي بر صحت ادعاهاي گذشته ايران دانسته و از اتحاديه اروپا خواست كه به نگراني هاي امنيتي ايران در منطقه خاورميانه توجه جدي داشته باشد.
وي گفت: در اطراف ايران از جمله توسط رژيم صهيونيستي سلاح‌ هاي كشتار جمعي روبه گسترش است. ايران به دنبال عاري سازي منطقه خاورميانه از سلاح ‌هاي كشتار جمعي است و اين مهم را تنها راه تامين صلح و ثبات و امنيت واقعي در خاورميانه مي‌داند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي موافقت ايران و اروپا در اجراي بيانيه تهران را آغاز بناي اعتماد و آغاز شروع همكاري ‌هاي مهم دو جانبه، منطقه ‌يي و بين‌المللي بين دو طرف دانست. دكتر روحاني سياست‌ هاي ائتلاف در عراق را نادرست توصيف نموده و مشاركت ايران و اروپا براي تامين ثبات و امنيت در عراق را موثر خواند. دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين با اشاره به سياست‌هاي ضدتروريستي ايران، گفت: هيچ كشوري در دنيا به اندازه ايران در امر مبارزه با گروه تروريستي القاعده موفق نبوده است.
وي ايران را در طول 25 سال قرباني بزرگ سلاح ‌هاي كشتار جمعي و تروريسم دانسته و اين حقيقت را مبناي اصلي سياست‌ هاي ايران جهت مبارزه با تروريسم و سلاح ‌هاي كشتار جمعي و منطقه و در صحنه بين ‌المللي دانست. دبير شوراي عالي امنيت ملي همكاري ايران و اروپا را دو فاكتور مهم براي حل و فصل مسالمت‌ آميز بحران‌ هاي منطقه خوانده و براي همكاري‌ هاي متقابل اعلام آمادگي كرد.

 
خاوير سولانا، دبيركل شوراي وزيران اتحاديه اروپا نيز در اين ديدار سياست‌ هاي اخير هسته‌ يي ايران را بسيار هوشمندانه توصيف نموده و حمايت كليه اعضاي وزيران اتحاديه اروپا از بيانيه تهران را اعلام نمود. وي بيانيه تهران را آغاز همكاري‌ هاي جديد و مهم بين ايران و اتحاديه اروپا توصيف نمود. فرانتيني، وزير خارجه ايتاليا كه رياست دوره‌ اي اروپا را به عهده دارد، نيز در اين ديدار روابط اتحاديه ‌اروپا(EU)  و ايران را بسيار مهم توصيف نموده و گفت: ايتاليا به عنوان رييس اتحاديه اروپا براي ارتقاء روابط با تهران مصمم است.
وزير خارجه ايتاليا با اشاره به نقش سازنده ايران در بحران عراق و افغانستان گفت: اين امر نشان مي‌دهد كه ايران در تعيين ساختار امنيتي منطقه خاورميانه و خليج فارس نقش تعيين كننده دارد و لذا همكاري‌ هاي اروپا با ايران از اين زاويه نيز مهم است.
در ادامه‌ اين ديدار سولانا گفت: ما اطمينان پيدا كرده ‌ايم كه ايران به دنبال سياست‌ هاي مقطعي و تاكتيكي براي بازي دادن دنيا نيست و در جهت جلب اعتماد جهاني وارد سياست‌هاي موثر و جديدي شده است. وي ديالوگ سياسي اتحاديه اروپا با ايران در مورد همكاري‌ هاي منطقه ‌اي را مورد استقبال قرار داد. وزير خارجه ايتاليا نيز گفت كه تصميم اروپا بر اين است كه با ايران اعتماد و همكاري را توسعه دهد و توافقات موضوع هسته‌ يي را آغاز اين روند مي‌داند.
کد خبر 38122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha