۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۳۰

نماینده ولی فقیه در استان سمنان:

امر به معروف از مبانی ارزشی فرهنگ اسلامی و قرآنی است

امر به معروف از مبانی ارزشی فرهنگ اسلامی و قرآنی است

سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: امر به معروف در فرهنگ و مبانی ارزشی و عالی قرآنی متبلور می شود و تکلیف همه ما است که این فریضه مهم را در قالب اصول اسلامی تقویت و اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد شاهچراغی بعد از ظهر چهارشنبه در نشستی با اعضای ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر به میزبانی دفتر خود با بیان اینکه امر به معروف در زمره احکام اجتماعی اسلامی است که انسان با نگاهی به آن اوج عظمت و تدبیر را در دین مبین اسلامی درک می کند، ابراز داشت : اگر این فریضه نهادینه شود، می توانیم امیدوار باشیم که در جامعه تذکر به نصیحت و خیرخواهی تلقی و زمینه استقبال عمومی از این دستور الهی مهیا شود.

وی با بیان اینکه جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، همجواری با فرایضی مانند نماز است، افزود: امروز همانطور که برای نماز حساسیت به خرج می دهیم باید برای امر به معروف نیز چنین کنیم.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه تلقی برخی از امر به معروف مزاحمت است و این به دلیل عدم آگاهی و کم کاری دستگاه های ذی ربط در مقوله ترویج فرهنگ اسلامی محسوب می شود، گفت: اجرای امر به معروف از باب عیب‌جویی نیست بلکه از باب خیرخواهی و زندگی اجتماعی است و این اصلی است که نهادهای فرهنگی ما باید بدان عنایت داشته باشند.

آیت الله شاهچراغی بیان داشت: از این بدتر زمانی است که فرد با خود می اندیشد که نکند با امر به معروفش برای کسی مزاحمت ایجاد کند که این امر آسیبش از مورد نخست حتی بیشتر است که فردی امر به معروف را از باب عیب جویی در نظر بگیرد لیکن این عوامل باعث می‌شود تا تذکر زبانی در جامعه از رونق بیفتد و مردم از بیان معروفات و تذکر منکرات شانه خالی کنند که این مطلوب جامعه اسلامی نخواهد بود.

وی افزود: تذکر نصیحتی برادرانه است و امر به معروف بر پایه خیرخواهی بنا شده، لیکن این موارد باید به قشر جوان جامعه آموخته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نخستین اصل رعایت عدالت است و فرد آمر باید عادل باشد و از حب و بغض دوری کند تا تذکر زبانی او همراه با دوستی و رفاقت باشد.

آیت الله شاهچراغی بیان داشت: اگر امر به معروف با دوستی همراه نباشد کارساز نیست و این امر دور از حقیقت ذاتی امر به معروف تلقی می شود.

کد خبر 3813786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha