۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸

دیکشنری آکسفورد «پساحقیقت» را کلمه سال خواند

دیکشنری آکسفورد «پساحقیقت» را کلمه سال خواند

صفتی که موقعیتی را توصیف می کند که در آن «حقایق عینی نسبت به حرف های برانگیزنده احساسات تاثیر کمتری دارند»، به عنوان کلمه سال انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، در عصر دونالد ترامپ و برگزیت، آکسفورد دیکشنریز (Oxford Dictionaries) کلمه «پساحقیقت» را به عنوان کلمه سال بین المللی خود معرفی کرده است.

این دیکشنری این کلمه را به عنوان صفتی توصیف کرده که «به شرایطی مرتبط یا وابسته است که در آن حقایق عینی نسبت به حرف های برانگیزنده احساسات و باورهای شخصی تاثیر کمتری دارند» و گفته استفاده از واژه «پساحقیقت» در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال قبل افزایشی حدود ۲ هزار درصدی داشته است. به گفته مولفان این دیکشنری، افزایش نجومی استفاده از این واژه «در پس زمینه محتوایی رفراندوم اتحادیه اروپا در بریتانیا و انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده» بوده است.

هدف کلمه سال آکسفورد دیکشنریز «به تصویر کشیدن سالی که در حال گذر است در زبان» بوده و پساحقیقت بعد از انتخاب بحث برانگیز پارسال این دیکشنری که اموجی «چهره با اشک های شوق» بود از راه می رسد. البته تیم های دیکشنری ایالات متحده و بریتانیای این ناشر بعضی مواقع انتخاب هایی متفاوت دارند؛ مثلا در سال ۲۰۰۹ بریتانیا واژه «ساده ها» و آمریکا «آن فرند» (unfriend) را انتخاب کرد، اما امسال تیم های هر دو سمت اقیانوس اطلس یک واژه را انتخاب کردند.

از دیگر کلمه هایی که نامزد انتخاب شدن به عنوان کلمه سال بود می توان به «alt-right» اشاره کرد که کوتاه شده کلمه «آلترناتیو رایت» یا «راست جایگزین» است و در توصیف آن آمده است: «یک گروه بندی ایدئولوژیکی که با دیدگاه های رادیکال محافظه کارانه یا واکنش گرایانه ارتباط دارد و شاخصه آن انکار سیاست های عام و استفاده از رسانه های آنلاین به منظور گسترش محتوای عمدا بحث برانگیز است.»

استفاده از این واژه که در سال ۲۰۰۸ برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت در فصل بهار و تابستان امسال بسیار بالا رفت و به گفته این دیکشنری ۳۰% کل استفاده آن فقط در ماه آگوست بود.

واژه «برگزیتی» (Brexiteer) هم کلمه دیگری بود که در کنار «coulrophobia» یا ترس از دلقک ها و «هایگی» (hygge) که کلمه ای دانمارکی برای توصیف حسی آرام از راحت بودن است، با «پساحقیقت» رقابت می کرد.

اما افزایش بالای استفاده از پساحقیقت باعث شد این کلمه در نهایت اول شود. کسپر گرت وول رییس آکسفورد دیکشنریز می گوید: «ما در ابتدا افزایش استفاده از این کلمه را در ماه ژوئن با مطرح شدن رای برگزیت و نامزدی دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه مشاهده کردیم. با توجه به اینکه نشانی از کاهش استفاده از این کلمه دیده نمی شود، اگر پساحقیقت به یکی از کلمه های اصلی توصیف کننده دورانی که در آن زندگی می کنیم؛ تبدیل بشود من متعجب نخواهم شد.»

کد خبر 3826659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha