۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷

عزم ایران برای ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی

عزم ایران برای ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی

نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور مسئولان میراث فرهنگی، محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور معاون میراث فرهنگی، رئیس اداره ثبت آثار تاریخی، معاون سازمان محیط زیست، قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع و مسئولان و کارشناسان کمیسیون ملی یونسکو، بنیاد سوکو (آلمان) و متخصصان میراث طبیعی و صندوق ملی محیط زیست صبح امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد.

محمد حسن طالبیان در آغاز این نشست به عزم جدی ایران در ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تاکید کرد و گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یکی از اتفاقات مهمی است که پرونده آن توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست در حال تدوین است.

وی افزود: در ۲۱تیرماه ۱۳۸۵ جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی - هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها ۲۰هزار هکتار از این جنگل‌هاست درحالی‌که سهم ایران از جنگل‌های هیرکانی ۲میلیون هکتار است. با این اعتراض قرار شد پرونده مشترک ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی توسط ایران و آذربایجان به یونسکو ارائه شود.

به گفته وی، درحال حاضر برای تدوین پرونده مشترک با آذربایجان اختلافات جزئی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: ایران عزم جدی برای ثبت این پرونده در فهرست میراث جهانی دارد که در این میان می توان بیابان لوت را مفتاح این مسیر ارزشمند قلمداد کرد.

جنگل‌های هیرکانی از دوره سوم زمین‌شناسی تاکنون به حیات خود ادامه داده است. همچنین رویشگاه‌های وسیع از گونه‌های هیرکانی در کشورهای اروپایی از بین‌رفته و تنها فسیل گیاهان هیرکانی در آن کشورها باقی‌مانده است.

۶نقطه از جنگل‌های هیرکانی در پارک ملی گلستان، گلاته، حوزه ۴۶کجور نوشهر، ۲هزار و ۳هزار تنکابن، حوزه ۱۴قلعه رودخان، حوزه۱۵ ماسوله و حوزه یک آستاراچای پیشتر ثبت ملی شده بودند. قدمت جنگل‌های هیرکانی ۴۰میلیون سال برآورد شده‌است.

در این نشست پروفسور هانس کناب از بنیاد سوخو، نصیری قیداری رئیس کمیسیون ملی یونسکو، دکتر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره اهمیت ثبت جنگل‌های هیرکانی سخن گفتند.

کد خبر 3870698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha