۲۳ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۰

ویراست دوم «چطور زندگی کنیم؟» منتشر شد

ویراست دوم «چطور زندگی کنیم؟» منتشر شد

ترجمه ویراست دوم کتاب «چطور زندگی کنیم: سرگذشت مونتنی در یک سئوال و بیست جواب»‌ نوشته سارا بیکوِل با ترجمه مریم تقدیسی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ترجمه ویراست دوم کتاب «چطور زندگی کنیم: سرگذشت مونتنی در یک سئوال و بیست جواب» ‌ نوشته سارا بیکوِل با ترجمه مریم تقدیسی به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ترجمه ویراست اول این کتاب در سال ۹۲ توسط این ناشر به چاپ رسید و حالا ترجمه ویراست دوم آن راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی ویراست دوم این کتاب در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده است.

میشل اکم دو مونتنی نجیب‌زاده، دولتمرد و شراب‌سازی که در سال ۱۵۳۳ تا ۱۵۹۲ در منطقه پریگور در جنوب غربی فرانسه زندگی می‌کرد، با نوشتن این کتاب ایده ای را ابداع کرد؛ ایده نوشتن درباره خود به منظور خلق آینه‌ای که مردم در آن به انسان بودن خود پی ببرند. او خلاف بسیاری از شرح‌حال نویسان زمان خود، شرح حال خود را به منظور ثبت موفقیت‌ها و دستاوردهای خود ننوشت. همچنین برای ثبت صحت نوشته‌های خود اتفاقات تاریخی را به شهادت نگرفت، هرچند می‌توانست این کار را انجام دهد.

مونتنی کتاب خود را در سال‌هایی نوشت که جنگ‌های مذهبی و داخلی کشورش را به نابودی کشید. او که متعلق به نسلی محروم از ایدئالیسم امیدبخشی بود که هم‌عصران پدرش از آن بهره‌مند بودند، با تمرکز بر زندگی خصوصی‌اش خود را با بدبختی‌های جامعه وفق داد. او از آشوب جست، مقام خود را حفظ کرد، در مقام قاضی بخش به پرونده‌های دادگاهی رسیدگی کرد و همچون بردبارترین شهردار تاریخ «بوردو» آن‌جا را اداره کرد. او در این مدت به نوشتن قطعاتی کاوشگرانه و آزاد مشغول بود که به آن‌ها عناوین ساده‌ای می‌داد. او در مجموع ۱۰۷ مقاله نوشت؛ برخی شامل یک یا دو صفحه‌اند، برخی دیگر بسیار طولانی‌تر.

۲۰ بخش این کتاب که عنوان هرکدام یک سوال است، به این ترتیب هستند:

«سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: نگران مرگ نباشید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: توجه کنید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: متولد شوید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: زیاد مطالعه کنید، غالب آن‌چه را می‌خوانید فراموش کنید و کندذهن باشید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: از عشق و فقدان جان سالم به در ببرید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: از ترفندهای کوچک استفاده کنید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: همه‌چیز را زیر سئوال ببرید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: در پستوی مغازه اتاقی خصوصی داشته باشید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: صمیمی باشید و با دیگران زندگی کنید» و «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: از خواب عادت بیدار شوید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: با میانه‌روی زندگی کنید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: پاسدار انسانیتتان باشید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: کاری کنید که هیچ کس قبلا نکرده است»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: دنیا را ببینید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: کارتان را خوب انجام دهید ولی نه زیاد خوب»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: فقط بر حسب اتفاق فلسفه‌ورزی کنید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: در همه چیز تامل کنید؛ حسرت هیچ‌چیز را نخورید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: خود را رها کنید»، «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: عادی و ناکامل باشید» و «سئوال: چطور زندگی کنیم؟ جواب: بگذارید زندگی جواب خود باشد».

نوشته‌های مونتنی نشان می‌دهند که او وقتی قلم به دست می‌گرفت درباره تجارب و حالات ذهنی‌اش درست همان‌طور که اتفاق افتاده بودند، می‌نوشت. او این تجارب را مبنای پرسش‌های خود و در راس آن‌ها سئوالی قرار داد که او را به مانند بسیاری از هم‌عصرانش مجذوب خود ساخته بود. شاید این جمله از لحاظ دستوری در زبان انگلیسی صحیح نباشد، ولی می‌توان آن را در سه کلمه ساده بیان کرد: «چطور زندگی کنیم؟»

سارا بیکول در یادداشتش بر ابتدای این کتاب نوشته است: «نخستین بار بیست سال قبل، زمانی که در بوداپست بودم با مونتنی آشنا شدم؛ آن زمان به قدری محتاج خواندن کتابی در قطار بودم که دل به دریا زدم و از یک دست‌دوم فروشی ترجمه ارزانی از «مقالات» را خریدم. این یگانه کتاب انگلیسی زبان قفسه بود؛ اصلا انتظار نداشتم از این کتاب طرفی ببندم. نمی‌دانم به خاطر این اتفاق از چه کسی تشکر کنم؛ شاید از بخت و این حقیقت که بهترین اتفاقات زمانی در زندگی رخ می‌دهند که آنچه را به گمانتان می‌خواهید نمی‌یابید؛ و این حقیقتی است که رنگ و بوی مونتنی را دارد.»

این کتاب ۴۳۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3870936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha