۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۴۹

نماینده مردم اسفراین:

برنامه جامع برای توسعه صادرات غیرنفتی در خراسان شمالی وجود ندارد

برنامه جامع برای توسعه صادرات غیرنفتی در خراسان شمالی وجود ندارد

اسفراین- نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در خراسان شمالی برنامه جامع وجود ندارد.

هادی قوامی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه درزمینهٔ صادرات غیرنفتی در خراسان شمالی ضعیف هستیم اظهار کرد: متأسفانه به دلیل نداشتن برنامه جامع برای توسعه صادرات غیرنفتی در استان تاکنون بسیار ضعیف عمل شده است.

قوامی بابیان اینکه محصولات متنوعی در استان تولید می‌شود که قابلیت صادرات به تمام نقاط کشور و کشورهای همسایه را دارد، افزود: با توجه به اینکه تاکنون برای صادرات محصولات غیرنفتی خراسان شمالی اقدامی انجام‌نشده، لازم است در این زمینه تلاش شود.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی دارای چند صنعت بزرگ است که سالانه ظرفیت صادرات یک میلیارد دلار کالا را دارد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خراسان شمالی به‌ویژه درزمینهٔ معادن، تولید سنگ‌های تزئینی کم‌نظیر که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف همچون کره جنوبی را دارد.

قوامی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان و معدن کاران خراسان شمالی به دلیل نبود برنامه جامع برای صادرات محصولات متنوع متحمل ضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات تولیدی استان ازجمله محصولات کشاورزی زراعی، باغی و تولیدات دامی جنبه صادراتی دارد و به دلیل فراهم نبودن زمینه صادرات در انبارها از بین می‌رود، تصریح کرد: پیاز یکی از محصولات کشاورزی است که امسال در انبارها مانده و کشاورزان نتوانستند این محصول را به فروش برسانند.

قوامی افزود: با در نظر گرفتن صنایع جانبی سقف قابلیت محصولات صادراتی خراسان شمالی افزایش خواهد یافت.

قابلیت صادرات دو میلیارد دلار کالا در استان 

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه با فراهم شدن زیرساخت‌های صادرات، سالانه قابلیت صادرات دو میلیارد دلار تولیدات در خراسان شمالی وجود دارد، گفت: اما متأسفانه سهم صادرات ما در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است.

قوامی اظهار کرد: این میزان صادرات به معنای آن است که ما هم‌اکنون پنج درصد از صادرات غیرنفتی بالقوه را در استان داریم.

وی افزود: اگر برنامه جامع درزمینهٔ صادرات وجود داشته باشد می‌توان علاوه بر فروش محصولات، بدهی‌های موجود به کشورهای مختلف از طریق تهاتر محصولات تولیدی در استان تصفیه شود.

وی بابیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی که دارای برند مرغوب و شناخته‌شده بودند اکنون غیرفعال شده است، گفت: مسئولان باید برای رونق تولیدات و صنایع استان و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی مشکلات را موردبررسی قرار دهند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید ازلحاظ مالی، حقوقی، علمی و تسهیلاتی حمایت شوند چراکه بسیاری از این افراد گرفتار مالیات و مشکلات عمده درزمینهٔ صادرات هستند.

قوامی افزود: اگر درزمینهٔ صادرات غیرنفتی در استان چشم‌انداز درست وجود داشته باشد ضمن اینکه برافزایش صادرات اثرگذار خواهد بود می‌توان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آسیای میانه، ازبکستان و سایر کشورها صادرات فعال داشت.

وی بابیان اینکه با تمرکز و عملکرد درست در این زمینه می‌توان صادرات و اشتغال را در خراسان شمالی افزایش داد، تصریح کرد: استان دارای ظرفیت‌های بسیار قوی درزمینهٔ صادرات غیرنفتی است که متأسفانه از آن‌ها غافل هستیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین درزمینهٔ گردشگری غنی هستیم که اگر جنبه‌های گردشگری در خراسان شمالی فعال و تقویت شود صادرات غیرنفتی استان بیش‌ازپیش افزایش خواهد داشت.

کد خبر 3911738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha