۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۳۰

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

خمس پشتوانه حرکت سیاسی جهان اسلام است

خمس پشتوانه حرکت سیاسی جهان اسلام است

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه منظومه جهان تشیع بر حول محور خمس و زکات تداوم حیات می‌یابد گفت: خمس پشتوانه حرکت و فعالیت‌های سیاسی دنیای اسلام است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش بین المللی خمس و تعالی فرهنگ جامعه که پیش ظهر پنج‌شنبه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با تجلیل از مقام شامخ حضرت صدیقه کبری(ع) برگزار شد، گفت: لازم است مقام والا و ماندگاری تعزیت حضرت زهرا(س) را از امام علی(ع) یاد بگیریم.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) با تکریم حضرت فاطمه زهرا(س) به جایگاه بانوان در اسلام اعتلا داده است، گفت: وجه تمایز اسلام با دیگر تمدن‌ها تکریم و عزت بخشی به بانوان جامعه است.

خمس راه خودسازی و عبادت است

امام جمعه قم در ادامه خمس را یک فریضه چندبعدی ارزیابی کرد و گفت: خمس مؤلفه‌ای تأثیرگذار در خودسازی و عبودیت مؤمنان است.

وی با بیان اینکه خمس و زکات یک اصل عبادی خاص است، گفت: تنها با خمس و زکات است که مصالح عالیه جهان اسلام تأمین می‌شود.

آیت الله اعرافی با اعلام اینکه خمس در نظام اقتصادی اسلام جایگاه خاصی دارد، اظهار کرد: تنظیم و مدیریت وجوهات خمس در نظام فرهنگی، اجتماعی انکار ناپذیر است.

وی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه با خمس قابل کنترل است، گفت: خمس در واقع یک منظومه مهم فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه اسلام یک دین ذاتاً سیاسی است، افزود: نظام سیاسی و حرکت‌های مردمی با اشاعه و ترویج خمس شکل می‌گیرد و پایدار می‌ماند.

آیت الله اعرافی خمس را محور تزکیه فردی، ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه ارزیابی کرد و گفت: ترویج خمس نشان دهنده ارتباط مکلفان با گروه مرجعیت و ولایت فقیه است.

وجوهات مردمی تنها راه درآمدی حوزه‌هاست

وی بر ارتقای علمی و فلسفه شناسی در ابعاد خمس تأکید کرد و گفت: ضروری است مفاهیم و فلسفه خمس و زکات در سطح مدارس و دانشگاه‌ها به بهترین نحوی ترویج شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه محور حوزه‌های علمیه مبتی بر خمس است، گفت: خمس نشان دهنده رابطه عاطفی مردم با علماست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه تکیه گاه حوزه‌ها بر مردم است، گفت: حوزه‌های علمیه باید مخارج خود را از طریق وجوهات اعطایی مردم تأمین کند تا مستقل و شجاع بماند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سطح دریافتی طلاب و فضلای حوزه علمیه بسیار پایین‌تر از عموم جامعه است، گفت: علما و طلاب با ایجاد ارتباط عاطفی و معنوی با مردم ارتزاق مختصری دارند.

کد خبر 3915544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha