۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۳

با حضور کارشناسان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

نشست نقد و بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» برگزار شد

سومین نشست از سلسله گفتگوهای حوزه رویکردهای داستانی دفاع مقدس با بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه، مجتبی رحماندوست، محمدرضا موحدی و مجید قیصری، نویسنده کتاب «نگهبان تاریکی» حضور داشتند.

محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در ابتدای جلسه با پرسش این سوال که چه نوع نگاهی در جامعه به دفاع مقدس وجود دارد و اصلا باید به این مقوله چگونه نگاه کرد گفت: به نظر بنده این کتاب به خوبی مقوله دفاع مقدس را نشان داده و به گونه‌ای «نگهبان تاریکی» تلفیقی از نماد و اسطوره است.

مجید قیصری نویسنده کتاب گفت: تنظیم داستان نوعی فن است و باید بدانیم که اولین و آخرین قصه در داستان خیلی مهم است. کوبنده بودن داستان اول و آخر باعث جذب مخاطب شده و یکی از دلایل طولانی شدن این کار تنظیم و جایگیری این دو داستان بود.

مجتبی رحماندوست فعال عرصه ادبیات دفاع مقدس گفت: برخی از ادبیات جنگ در خود جنگ تولید شده و برخی حتی در جنگ آغاز می‌شود. که این یک نوع ادبیات دفاع مقدس است و حتی شعارهایی که دیگر افراد را به سمت جبهه‌های نبرد می‌کشاند نیز ادبیات دفاع مقدس است.

محمدرضا موحدی در ادامه این نشست با تشریح دسته‌بندی‌های مختلف ادبیات گفت: ادبیات تقسیم‌بندی‌های زیادی از قبیل زمانی، سلیقه‌ای و غیره دارد که در این اثر از کدام مورد تقسیم‌بندی قرار است استفاده کنیم؟ برداشت من از این اثر انسان محور بودن آن است و به نظرم این کتاب با داستان‌های انسان محورانه‌ای که در خود دارد اصلا در بحث دفاع مقدس قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 4033253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha