۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲

علی اکبر کریمی در بازدید از مهر؛

حجم عظیمی ازمشاغل در مرکزی مورد تهدید است/نیازمند مدیران کارآمدیم

حجم عظیمی ازمشاغل در مرکزی مورد تهدید است/نیازمند مدیران کارآمدیم

اراک- نماینده اراک، خنداب وکمیجان درمجلس گفت: وجود چالش های مختلف درصنایع بزرگ استان مرکزی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی، حجم عظیمی از فرصت های شغلی را در استان مورد تهدید قرارداده است.

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در جریان بازدید از دفتر این خبرگزاری در استان مرکزی به صنایع استان و مشکلات کارگران اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال های گذشته تعداد نیروی کار شاغل در چند واحد صنعتی بزرگ اراک بیش از ۱۲هزار نفر بوده که به شدت کاهش داشته و هم اکنون کمتر از نصف شده اند و در این مسئله فقط بالا رفتن سطح فناوری و محرومیت این شرکت ها از فناوری مدرن دخیل نیست، بلکه عوامل دیگری نیز تاثیرگذار هستند.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسئله دو علت دارد اول این که حجم تولیدات این کارخانه ها پایین آمده و علت بعدی اینکه در حفظ نیروها تلاشی نشده و به راحتی تعدیل شده اند که این شاخص خود نشان دهنده وضعیت نامطلوب اشتغال استان مرکزی است و نکته مهم اینکه هر استان و منطقه بایستی با گذشته خودش قیاس شود تا نتیجه گیری درست از آن حاصل آید.

نیمه فعال بودن صنایع بزرگ در استان مرکزی یک خسارت عظیم ملی است

کریمی تشریح کرد: در حال حاضر واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی با ظرفیت بسیار پایین ۲۰ یا ۳۰ درصدی مشغول کار هستند که یک خسارت عظیم ملی است و همچنین حجم قابل توجهی از فرصت های شغلی در استان مرکزی در حال از بین رفتن است که باید حل این معضل در سطح استانی و ملی پیگیری شود.

وظایف قانونی نمایندگان مجلس قانون گذاری و نظارت است و انتقال مسائل و مشکلات مردم و دستگاه های دولتی به نماینده ها برای پیگیری به مرور زمان جا افتاده ولی به طور قانونی وظیفه اصلی نمایندگان ملت این نیست.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان کرد: در سال جاری مسائلی مد نظر مجمع نمایندگان استان مرکزی است که مهمترین آن حل مشکلات صنایع استان مرکزی و ساماندهی فضای اقتصادی استان است.

کریمی خاطرنشان ساخت: در این راستا نیز جلسات، بازدیدها و بررسی های زیادی به انجام رسیده و تلاش هایی برای حل این مشکلات به عمل آمده که در سال جاری نیز باید به این روند را ادامه داد.

بیشترین مراجعات مردمی به دفاتر نمایندگان مربوط به مساله بیکاری است

وی گفت: از دیگر حوزه های مورد پیگیری باید به مساله بیکاری اشاره کرد زیرا اشتغال جوانان امری حائز اهمیت بوده و یکی از مسائل اصلی مطرح شده در مراجعات مردمی به دفاتر نمایندگان همین مشکل است.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: در این حوزه نیز پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و تسهیل و تسریع سرمایه گذاری های جدید در استان در دستور کار است تا از مشاغل موجود حفاظت و صیانت شود و زمینه برای ایجاد مشاغل جدید به وجود آید.

کریمی گفت: همچنین اعمال نظارت بر جذب و به کارگیری نیروها در دستگاه های دولتی و شرکت های صنعتی برای جلوگیری از اعمال تبعیض، جذب نیروهای بومی و رعایت قانون و مقررات در استخدام ها از دیگر مباحثی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگرچه در آمارها استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری را دارد اما به این مطلب نقد بسیار جدی علمی و کارشناسانه وارد است، شهرستان های اراک و خمین در بین شهرستان های استان مرکزی بدترین وضعیت را به لحاظ نرخ بیکاری دارند و باید برای این مشکل چاره اندیشی شود.

صنایع آلاینده در اراک بایستی از کانون جمعیتی دور شوند

کریمی اظهار داشت: در بحث رفع مشکل آلودگی هوا نیز که از معضلات جدی مردم شهرستان اراک و شهرستان های اطراف است پیگیری ها از سوی نمایندگان ادامه دارد و تلاش داریم منشاء آلودگی های صنعتی را از کانون های جمعیتی دور کنیم.

وی ادامه داد: مساله دیگر تقویت مدیریت در استان مرکزی است، چرا که این استان نیازمند مدیرانی قوی، توانمند و کارآمد برای پیگیری مسائل و مشکلات مردم و اداره علمی و تخصصی امور دارد که امیدواریم در دولت دوازدهم با توجه به تذکرات داده شده به مسئولین، این مطالبه به خوبی پاسخ داده شود و از حداکثر ظرفیت مدیران بومی استان استفاده شود.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان داشت: توجه به زیرساخت های آموزش و پرورش و آموزش عالی در استان نیز از دیگر مسائل مهم است و باتوجه به وجود ظرفیت ها و استعدادهای بسیار، تقویت و ارتقای سطح کیفی آموزش عالی از مسائلی است که باید دنبال شود.

کریمی خاطرنشان ساخت: همچنین نظر به اینکه تعداد متقاضیان دانشگاه ها رو به کم شدن است باید تلاش کنیم در این زمینه از کمیت گرایی به سمت کیفیت گرایی حرکت کنیم.

کد خبر 4057497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha