به گزارش خبرگزاری مهر، سهتار نوازان جوان سه گروه سنی «الف»، «ب» و «ج» در هفتمین روز از یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیش روی هیات داوران متشکل از حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری به اجرای رپرتوار مرحله نهایی پرداختند.
لطفا روی فرهنگ شنیداری بیشتر کار کنید
مسعود شعاری نوازنده، مدرس سهتار و عضو هیات داوران بخش ساز سهتار درباره کیفیت اجراهای شرکتکنندگان جشنواره گفت: اجراها بد نبود و من آنها را نسبت به اجرای جوانهای ۲۰ سال قبل امیدوارکنندهتر دیدم. طبیعتاً اشکالاتی هم در کار این جوانان دیده میشود که تا حدودی طبیعی است. البته این موضوع درباره هنرمندانی که در مناطق دور دست زندگی می کنند و دسترسی چندانی به استادان موسیقی ندارند، شکل برجسته تری داشت. به هر حال ساز سهتار یک زمانی منزوی بود اما خوشبختانه در حال حاضر روزنههای خوبی برای دیدهشدن این ساز به وجود آمده است. این رویه به شکل درستی پیش رفته و جای امیدواری زیادی وجود دارد.
وی درباره موزیکالیته اجراها و درک هنرمندان از ردیف توضیح داد: من امروز این درک را در شرکتکنندگان دیدم. جوانانی که سهتار مینواختند، مشخص بود که کار کرده و موسیقیهای مختلفی گوش دادهاند. وقتی هیات داوران از آنها میخواستند برخی از گوشهها را بنوازند، آنها میتوانستند از پس این موضوع بربیایند.
داور بخش سهتار یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: من جوانان مستعدی در این جشنواره دیدم اما هنوز هم معتقدم که آنها باید بیشتر روی فرهنگ شنیداری کار کنند زیرا جوانان میتوانند آثار استادان برجسته را گوش کنند. خود من هم یک دورهای این کار را انجام دادهام و فقط از طریق گوش کردن به آثار موسیقایی اساتید به آموختههایم اضافه کردم.
این هنرمند ضمن اشاره به اهمیت تداوم جشنواره موسیقی جوان، اظهار کرد: جشنواره موسیقی جوان جشنواره معتبری است و خروجی خوب و مثبتی دارد و امیدوارم ستاد جشنواره و شرکتکنندگان این جشنواره در سالهای آینده هم به همین شکل با قدرت به کارشان ادامه دهند. من وقتی برگزیدگان دوره قبل جشنواره را میبینم که در جشنوارههای دیگر کنسرت میگذارند، خوشحال میشوم و دوست دارم امسال هم همین اتفاق برای نفرات برتر رخ بدهد.
شرکت کنندگان در اجرای خواسته های داوران موفق نبودند
بهداد بابایی نوازنده مطرح سهتار و دیگر عضو هیات داوران سهتار جشنواره موسیقی جوان هم گفت: برآیند داوران در بخشهای مختلف جشنواره این است که گروه سنی «الف» به نسبت گروههای سنی «ب» و «ج» اجرای رضایتبخشتری داشتند که شاید این موضوع به خاطر این است که از گروه سنی «الف» توقع بیشتری میرود. اساساً سؤالات بخش خلاقیت بیشتر از شرکتکنندگان گروههای سنی «ب» و «ج» پرسیده میشد که سؤالات بسیار سادهای هم بود اما متأسفانه اکثر شرکتکنندگان در اجرای خواستههای هیأت داوران موفق عمل نمیکردند و از خودشان ضعف نشان میدادند.
وی افزود: مسأله ریتم یک مسأله کاملاً ریاضی است و دوستان هنرمند باید به صورت جدیتری به این مسأله بپردازند. خلاقیت زمانی موضوعیت پیدا میکند که بحث چگونگی ملودیپردازی در بستری از ریتم مطرح شود. از این جهت فکر میکنم انتظار از هنرمندان شرکتکننده حداقل در گروه سنی «ج» قدری بیشتر از این بود اما باید توجه کرد که خیلی از جوانان مستعد ساز سهتار هم به هر دلیلی در این جشنواره شرکت نکرده بودند.
بابایی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا شرکتکنندگان ساز سهتار اصالت اجراها را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اغلب دوستان اجراهای خوش سُنوریته و با موزیکالیتهای داشتند، ولی مشکل اینجاست که خیلی از این هنرمندان جوان زبان، بیان و متر و زمانبندی گوشهها را رعایت نمیکردند. مشکل دیگر هم این بود که اغلب قریب به اتفاق شرکتکنندگان فقط گوشههای آوازی را حفظ کرده بودند، در حالیکه هیات داوران گوشههای ضربی دستگاهها را هم برای حفظکردن از آنها خواسته بودند. شاید لازم باشد برای سال آینده قید شود که حفظ آوازیها و ضربیهای یک دستگاه الزامی است.
بهداد بابایی در پایان به تأثیر جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: تأثیر جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح دانش و توان جوانان غیرقابل انکار است. این جشنواره عرصهای برای رقابت است و شرکتکنندگان آن میتوانند ضمن افزایش ارتقاء سطح کیفی نوازندگیشان، خودشان را با رقابت کردن با همقطارانشان محک بزنند. من به جشنواره موسیقی جوان و تأثیرش در بالابردن سطح دانش و بینش جوانان ایمان دارم و این جشنواره را در عرصه رقابت در موسیقی بیرقیب میدانم و آرزوی توفیق برای دستاندرکاران این جشنواره دارم.
نظر شما