۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲

امیر محمدی:

آزادسازی سوسنگرد نباید فراموش شود

آزادسازی سوسنگرد نباید فراموش شود

شیراز – رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ارتش در فارس گفت: آزادسازی سوسنگرد از درخشان‌ترین نقاط دفاع مقدس محسوب می شود و نباید اجازه داد چنین رویدادها و افتخارآفرینی‌هایی فراموش شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی وکاربردی ارتش در فارس، امیرسرتیپ دکترحسین محمدی افزود: ۲۶ آبان‌ماه سالروز شکست حصر سوسنگرد است، روزی که رزمندگان اسلام در اقدامی ایثارگرانه و دقیق، دشمن بعثی را از مرزهای این شهر دور کردند.

وی در تشریح عملیات شکست حصر سوسنگرد، گفت: بعد از آنکه تلاش دشمن بعثی در مهرماه ۵۹ برای اشغال سوسنگرد با شکست مواجه شد، بار دیگر در میانه‌های آبان ماه همان سال تلاش دیگری را آغاز و سوسنگرد را محاصره کرد.

فرمانده اسبق آجا در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد گفت: دشمن از این تلاش خود به لحاظ استراتژی ۲هدف را دنبال می‌کرد؛ اول بستن راه‌های مواصلاتی نیروهای ایران و غلبه بر آنها و دوم دست یافتن به نقاط مرتفع قبل از رسیدن فصل باران، محور حمیدیه- سوسنگرد - بستان از هر دو خصوصیت برخوردار بود.

امیر محمدی با بیان اینکه جاده یاد شده می‌توانست بهترین مسیر تدارکاتی برای عراق باشد، گفت: به واسطه ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی خوزستان، با اندک بارانی سیل در بخش‌های زیادی از این استان جاری و زمین غیر قابل عبور می‌شد؛ حال آنکه منطقه‌ی مورد نظر به دلیل مرتفع بودن زیر آب نمی‌رفت؛ بنابراین عراق علاقمند به تصرف سوسنگرد بود تا پس از آن حمیدیه را اشغال کرده و هم به هدف گفته شده برسد و هم با یک خیز دیگر پادگان دشت آزادگان در شمال حمیدیه را به اشغال درآورد؛ اگر چنین می‌شد، بیرون راندن آنان کار بسیار دشواری بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: عملیات آزاد سازی سوسنگرد شامگاه ۲۵ آبانماه ۱۳۵۹ با درک دقیق اوضاع و تحلیل صحیح راهبرد دشمن در شرایطی که مدافعان شهر آخرین مقاومت‌ها را انجام می‌دادند با تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی ارتش، پشتیبانی نیروی هوایی ارتش، همراهی نیروهای سپاه و ستاد جنگ‌های نامنظم دکتر چمران در امتداد جاده سوسنگرد - حمیدیه آغاز شد.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ارتش در فارس اضافه کرد: در این عملیات رزمندگان اسلام موفق شدند که ضمن شکستن خط محاصره، نیروهای دشمن بعثی از داخل شهر عقب برانند و یک پیروزی بزرگ و روحیه بخش را کسب کنند.

امیرمحمدی آزادسازی سوسنگرد را از نقاط درخشان و الهام بخش ۸ سال دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: حماسه ی سوسنگرد تجلی پیروزی ایمان، اراده، شجاعت، ایثار و تکلیف گرایی و مقدمه‌ای برای خروج جبهه‌های نبرد از بن‌بست ناشی از رویکرد بنی صدر در صحنه اداره جنگ تلقی می‌شود و نقطه عطفی راهبردی و جدی در فراهم سازی زمینه‌های تحول در وضعیت جنگ و پیشبرد هدف بیرون راندن اشغالگران بعثی و دست‌یابی به پیروزی‌های سرنوشت ساز در روند ادامه جنگ بشمار می‌رود .

این فرمانده ارتش در دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش بی بدیل مقام معظم رهبری در این عملیات، گفت: نقش آفرینی های ماندگار و سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب اسلامی، در کسوت نماینده حضرت امام(ره) در شورای عالی دفاع، و در کل دوران دفاع مقدس بویژه در مقطع آزادسازی سوسنگرد و ایجاد وحدت و همدلی بین نیروهای مسلح، آموزه‌های گرانقدری را فراروی جوانان نسل امروز قرار داده است.

کد خبر 4146581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha