۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۷

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه قم:

نرخ رشد جمعیت قم بالاتر از میانگین کشوری است

نرخ رشد جمعیت قم بالاتر از میانگین کشوری است

قم - معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: نرخ رشد جمعیت در قم ۲،۳۳ درصد و در کشور ۱،۲۴ است که استان قم در این رابطه رتبه پنجم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد شاکر آرانی در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی استان قم که غروب شنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، به آمار و اطلاعات تحلیلی حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ استان قم و آمار مقایسه‌ای با کشور اشاره و اظهار کرد: در این سرشماری ۲۴ میلیون خانوار در کشور ثبت شده است که ۳۸۳ هزار خانوار سهم استان قم است که سهم یک و ۵۸ صدم درصدی استان قم را نشان می‌دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم افزود: به نسبت جمعیتی نیز استان قم با جمعیت یک میلیون و ۲۹۰ هزار نفری، یک و ۶۲ صدم درصد از جمعیت کل کشور را دارد.

وی به جمعیت روستایی استان قم نیز اشاره کرد وگفت: جمعیت روستایی استان قم ۶۲ هزار نفر هستند که ۳ دهم درصد از کل جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد و نسبت شهری در قم ۹۵ درصد است در حالی که این شاخص در کشور ۷۴ درصد است.

شاکر آرانی میانگین سنی در کشور را ۳۱ سال خواند که این رقم در استان قم ۲۹ است و تاکید کرد: این مسئله جوان‌تر بودن جمعیت استان قم را به نسبت میانگین کشوری نشان می‌دهد اما در سال‌های آینده با رسیدن پیک جمعیت میان سال به سال‌های پیری روند پیشروی استان به سمت پیری جمعیت را خواهیم داشت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم ادامه داد: متوسط رشد سالانه جمعیت در کشور یک و ۲۴ صدم درصد است اما این رقم در استان قم بیشتر از میانگین کشوری و ۲ ممیز ۳۳ درصد است که استان در این رابطه رتبه پنجم در کشور را دارد.

وی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در استان قم از رتبه سوم تراکم جمعیت استان قم بعد از تهران و البرز خبر داد و تصریح کرد: شهر قم یک میلیون و ۲۰۱ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است که این رقم ۹۷ درصد جمعیت استان است.

شاکر آرانی از وجود ۳۶۱ آبادی در استان قم خبر داد و گفت: ۲۲۴ آبادی دارای سکنه و ۱۳۷ آبادی فاقد سکنه است ضمن اینکه در منطقه کهک هیچ آبادی بدون سکنه‌ای وجود ندارد.

کد خبر 4161170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha