۲۸ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۱۹

حجت الاسلام عابدی:

علامه کاشف الغطاء مدافع فلسطین بود

علامه کاشف الغطاء مدافع فلسطین بود

قم - استاد حوزه علمیه قم گفت: علامه کاشف الغطاء به دفاع از فلسطین پرداخته بود و این بحث بسیار پرفروغ و عمده در آثار وی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد عابدی ظهر پنجشنبه در همایش بررسی اندیشه‌های کلامی علامه کاشف الغطاء که با حضور اساتید حوزه و صاحب‌نظران در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه باید در مورد شخصیت و اندیشه و اخلاق علامه کاشف الغطاء بحث‌های جداگانه صورت گیرد به موسوعه وی اشاره و اضافه کرد: تصحیح چنین آثاری از لحاظ فنی جای تأمل بسیاری دارد و وقت‌گیر و دشوار است.

وی افزود: در برخی قسمت‌های متن موسوعه مشخص می‌شود که سخن علامه کاشف الغطاء به درستی فهم نشده است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: مجموعه‌ای از موسوعه که با عنوان اندیشه کلامی منتشر شده، کلامی نیست و موضوعات فقهی، زندگینامه و ... است.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این آثاری که ارائه شده بحث علامه در مورد بابیت و بهائیت و فرق ضاله است.

حجت الاسلام عابدی افزود: ظاهراً گروهی در شام به ترویج افکار بنی امیه می‌پرداختند که در این مجموعه نقدهای جالبی در این زمینه و وهابیت و جنایات آنان وجود دارد.

وی اظهار داشت: پیش بینی دقیق علامه کاشف الغطاء در مورد وهابیت این است که عاقبت کار آنان برادرکشی و جنایاتی است که آنان در حق مسلمین انجام خواهند داد و امروز این موضوع تحقق یافته است.

دین اسلام جهانی است

رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآن توجه به مسیحیت و گروه‌های تبشیری مسیحی را از دیگر ابتکارات مرحوم کاشف الغطاء برشمرد و افزود: ایشان در مورد دین پیامبر قبل از نبوت بحث کرده و گفته است اگر آن زمان، مسیحیت دین خدا بود چرا پیامبر(ص) مسیحی نبوده است و در پاسخ آورده که مسیحیت دینی نبوده که برای همه بشریت باشد برخلاف اسلام که جهانی بوده است.

وی اضافه کرد: از این دست مباحث در آثار کاشف الغطاء زیاد است؛ از جمله مقایسه میان انجیل‌های رسمی و غیر رسمی و اینکه مسیحیت، مسیحیت واحدی نیست و برخی از آنان دو خدایی، برخی موحد و برخی سه خدایی هستند و باید میان آنان تفکیک شود.

حجت الاسلام عابدی اظهار داشت: وی حتی در مورد بودا و کنفوسیوس به صورت مفصل و در مورد معاد جسمانی و سخنان متکلمان بحث کرده است و معاد جسمانی را از ضروریات دین می‌داند.

وی اضافه کرد: علامه کاشف الغطاء ظاهراً استادی در علم کلام نداشته برخلاف فلسفه که به درس خارج استاد خود می‌رفته است و یک دوره اسفار را تصحیح کرده است که نسخه خطی آن در نزد خانواده ایشان موجود است و حواشی متعددی بر این کتاب وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آثار کلامی آن مرحوم بیشتر به وهابیت و بحث نبوت اختصاص دارد در صورتی که این بحث در آثار کلامی گذشته بسیار کم است.

وی افزود: بحث مفصلی هم در مورد فلسطین و اسرائیل دارد و به دفاع از فلسطین پرداخته و این بحث بسیار پرفروغ و عمده در آثار وی مطرح شده است.

کد خبر 4203642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha