۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۰۳

آخرین وضعیت گیلان بعداز بارش برف؛

انسداد ۵۴راه روستایی گیلان/قطعی برق تا شب برطرف می شود

انسداد ۵۴راه روستایی گیلان/قطعی برق تا شب برطرف می شود

رشت-سومین روزبارش برف در مناطق کوهستانی وجلگه ای گیلان بابسته شدن راه روستایی۵۴ روستا و قطعی برق سه هزار مشترک همراه بود که به گفته مسئولان تلاش می شود که برق مشترکان تا امشب وصل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شرایط استان گیلان بعداز سومین روز از بارش برف براساس گزارشات رسیده با قطعی آب و برق، مسدود شدن تعدادی از راه های روستایی در شهرها به ویژه با توجه به شدت بارش ها در مناطق شرقی همراه بوده است. براساس این گزارشات ارتفاع بارش برف در مناطق کوهستانی به حدود یک متر و گاها تا یک متر ۳۰ سانتی متر و در مناطق جلگه ای نیز تا ۳۰ سانتی متر رسیده است.

در مناطق جلگه ای گیلان نیز بیشترین بارش ها از شامگاه گذشته تاکنون در شهرهای لاهیجان، سیاهکل و آستانه اشرفیه گزارش شده است.

 قطعی برق بیش از ۳هزار مشترک در لاهیجان، سیاهکل و آستانه اشرفیه

تا این لحظه براثر این بارش ها برق بیش از سه هزار مشترک در شهرهای ذکر شده قطع و ۳۵۰ اکیپ شرکت توزیع برق گیلان از شب گذشته در تلاش هستند که برق این مشترکان را وصل کنند.

پارگی سیم ها براثر بارش شدید برف علت اصلی اکثر این قطعی ها عنوان شده و با توجه به شناور بودن این قطعی تنها حدود نیم درصد از مشترکان برق این سه شهر در خاموشی به سر می برند. از سوی دیگر آب هزار و ۳۰۰ مشترک روستایی در  ۱۰ روستای رودبار و سیاهکل نیز به علت قطعی برق ایستگاه ها پمپاژ قطع بوده که  تاکنون آب ۹ روستای وصل و تنها روستای شاه شهیدان رودبار به علت بارش بیش از یک متر و قطعی برق همچنان قطع است.

ماموران شرکت برق تلاش می کنند تا برق این روستای ۵۰ خانواری را وصل کنند تا مردم روستا از آب آشامیدنی هم برخور دار شوند.

همچنین لازم به ذکر است که راه روستایی ۵۴ روستای امش، اطاقور لنگرود، شفت و ماسال نیز به دلیل شدت بارش برف بسته است که در حال حاضر راهداران در تلاش هستند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان این مسیرها را بازگشایی کنند.

آماده باش ۴۰۰ امدادگر برای ارائه خدمات

گفتنی است با توجه به برودت هوا و لزوم ذخیره خون برای خدمات رسانی به بیماران خاص،   سازمان انتقال خون گیلان نیز از شهروندان گیلانی خواسته تا به پایگاه های انتقال خون برای اهدای خون مراجعه کنند.

همچنین با شدت گرفتن بارش ها در مناطق کوهستانی و جلگه ای گیلان از شامگاه گذشته ۴۰ تیم امدادی و نجات گران جمعیت هلال احمر استان گیلان با ۴۰۰ نیرو در آماده باش و در حال ارائه خدمات به شهروندان و مسافران هستند. مرکز امدادی هوایی جمعیت هلال احمر گیلان نیز با یک فروند بالگرد آمادگی لازم برای خدمات رسانی در زمان لازم دارد.

معاون عمرانی استانداری گیلان نیز در این رابطه با اشاره به هشدارهای هواشناسی استان گیلان مبنی بربارش برف از روز شنبه در این استان، اظهار کرد: جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران به ریاست استاندار گیلان و با حضور تمامی دستگاه های اجرایی، تشکل های مردمی و NGO و همچنین فرمانداران و بخشداران و شهرداران استان وتقسیم کارهای لازم برگزار شد.

استقرار ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنیگن و نیمه سنگین

حجت شعبانپور با بیان اینکه ازهمه امکانات و ماشین آلات بخش خصوصی و دولتی در زمان بروز بحران استفاده می شود، افزود: بیش از ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات در بخش خصوصی و دولتی برای مقابله با هرگونه مشکلی در آماده باش هستند.

معاون عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه طی دو روز و شب گذشته شاهد بارش برف در مناطق کوهستانی و جلگه ای به ویژه مناطق شرقی استان بوده ایم، گفت: براساس گزارشات رسیده همه دستگاه های با توجه به وظایف خود پای کار هستند.

وی به وضعیت راه های استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه به رغم هشدارهای پلیس راه استان مبنی بر بسته بودن محور رشت به قزوین در گردنه کوهین به علت کولاک و بارش شدید برف متاسفانه عده ای از شهروندان به این هشدارها توجه نکرده و با سفر به این منطقه سبب ایجاد مشکلاتی شده بودند.

به گفته شعبانپور شب گذشته فرماندار، بخشدارو مسئولان راهداری در مناطق لوشان، منجیل و رودبار تلاش کردند تا در راه ماندگان را در مساجد، مدارس و منازل مردم اسکان دهند.

وی با اشاره به بارش شدید برف در ارتفاعات استان گیلان تصریح کرد: محور پونل به خلخال که همانند سال های گذشته به دلیل احتمال رانش بسته شده بود در این ایام نیز تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 معاون عمرانی استانداری گیلان در ادامه با بیان اینکه با توجه به بارش برف اولویت اصلی همه مسئولان باز بودن شریان های اصلی سپس فرعی و روستایی است، گفت: با توجه به ادامه بارش ها تا شامگاه امشب تمام عوامل راهداری در مناطق مورد نظر برای خدمات رسانی حضور دارند.

بیشترین بارش برف در مناطق شرقی گیلان

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در این زمینه اظهار کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارش برف در اوایل هفته جاری تمامی دستگاه ها براساس وظایف در آماده باش کامل بوده و هستند.

عباس صابر با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین بارش برف از مناطق شرقی استان گزارش شده است، افزود: شهرستان های لاهیجان، آستانه اشرفیه و سیاهکل به ویژه مناطق کوهستانی از بارش برف بیشتری برخوردار بوده اند.

وی به باز بودن اکثر راه های اکثرهای اصلی استان نیز اشاره و تصریح کرد: این امکان وجود دارد که برخی از راه های به صورت موردی در یک مدت زمان اندک بسته بوده باشد ولی تمامی دستگاه ها راهداری در منطق حضور و در حال ارائه خدمات رسانی هستند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان در ادامه همچنین به قطعی برق تعدادی از شهروندان به ویژه در شرق استان نیز اشاره کرد و یادآورشد: این قطعی ها به دلیل پارگی سیم های برق است و در حال حاضر اکیپ هایی در محل حاضر در تلاش هستند که تا حد امکان تا غروب امروز قطعی ها برطرف شود.

وی با اشاره به قطعی آب برخی مشترکان در این منطقه نیز، افزود: زمان وصل شدن برق و آب در این مناطق بستگی به میزان آسیب دیدگی دارد.

تضعیف سامانه سرد و بارشی از نواحی غربی گیلان

کارشناس سازمان هواشناسی گیلان نیز درباره آخرین وضعیت هوای استان اظهار کر د: در حال حاضر ارتفاع برف در لاهیجان به ۳۵ سانتی متر و براساس آخرین اخبار دریافتی از ایستگاه مرکز تحقیقات کشاورزی در شهر رشت به ۱۷ سامتی متر رسیده است.

مازیار غلامی ادامه داد: الگوهای حاکم بر نقشه های هواشناسی استان گیلان در حال حاضر نشان دهنده تضعیف سامانه سرد و بارشی از نواحی غربی است.

 وی با بیان اینکه این روند کاهش ابر در نواحی مرکزی نیز آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در نواحی شرقی از جمله لاهیجان و لنگرود و برخی مناطق اطراف شاهد بارش خفیف برف هستیم.

 کارشناس سازمان هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه انتظار می رود طی دو سه ساعت آینده شاهد قطع شدن تدریجی این وضعیت باشیم، گفت: روند کاهش برف از اواخر امشب و صبح فردا ادامه دارد.

به گفته این کارشناس از صبح فردا غالب پدیده جوی در سطح استان گیلان یخبندان شدید است که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز ادامه دارد.

کد خبر 4211985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha