۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۰۳

سفیر ازبکستان در ایران:

اشتراکات فرهنگی موجب تقویت روابط ایران و ازبکستان می شود

اشتراکات فرهنگی موجب تقویت روابط ایران و ازبکستان می شود

قزوین- سفیر ازبکستان در ایران گفت: مشترکات فرهنگی بهترین ظرفیت برای توسعه روابط ایران و ازبکستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در ایران روز سه شنبه در دیدار با استاندار قزوین اظهار کرد: باید ارتباط استانهای ازبکستان و ایران را تقویت کنیم تا زمینه ارتباط بیشتر مردم فراهم شود.

سفیر کشور ازبکستان در ایران اظهار امیدواری کرد: آمادگی داریم در تمام حوزه ها از جمله بخش صنعت و معدن بتوانیم ضمن همکاری، روابط خود را با استان قزوین در این زمینه توسعه بخشیم.

عبدالله یف بیان کرد: در ازبکستان سرمایه گذاران زیادی از روسیه، چین و سایر کشورها آمده اند ما با ۳۲ میلیون جمعیت ظرفیت زیادی داریم.

وی یادآور شد: با داشتن منابع انرژی مانند نفت، گاز و معدن می توانیم کارهای خوبی با ایران انجام دهیم.

عبدالله یف بیان کرد: سالانه ۴ میلیون تن پنبه تولید می کنیم که امروز در نساجی خود استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: تبادل کالا ۴۲۰ میلیون دلار با ایران بود که بیشتر آن پنبه بود  سال ۲۰۱۷  این تبادل به ۳۲۰ میلیون دلار رسید که مناسب نیست، البته در میان کشور آسیای میانه بیشترین است.

عبدالله یف گفت: دنبال توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران و استان قزوین هستیم، توریسم در ازبکستان اهمیت زیادی دارد و ما آماده توسعه صنعت توریسم هستیم زیرا شهرهای تاریخی ما جذابیت های زیادی دارد.

سفیر ازبکستان در ایران افزود: البته پروازهای مستقیم به ازبکستان قطع شده که برای توسعه روابط باید ان را برقرار کنیم.

وی اظهار کرد: دو بار وزیر خارجه ازبکستان به ایران آمده و وزیر خارجه ایران نیز یک بار به ازبکستان سفر کرده اند در سال آینده سفرهای زیادی خواهیم داشت که بتواند به توسعه مناسبات منجر شود.

عبدالله یف ادامه داد: آماده راه اندازی تورهای گردشگری برای توسعه مناسبات فرهنگی هستیم و در گام اول اماده ایم روابط استان قشقه دریا در ازبکستان با استان قزوین را برقرار کنیم.

سفیر ازبکستان ضمن دعوت از استاندار و هیئت تجاری استان قزوین برای سفر به ازبکستان برای خواهرخواندگی بین قزوین و قشقه دریا اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: در صورت افزایش گردشگران ایرانی و دایر شدن پرواز مستقیم می توان نسبت به لغو روادید اقدام کرد.

در این نشست در خصوص لغو روادید و تسهیلات لازم برای سفر گردشگران گفتگو شد که مهمترین علت آن پایین بودن تعداد گردشگر از ایران به ازبکستان عنوان شد.

کد خبر 4238693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha