۲ دی ۱۳۸۵، ۸:۳۹

نشر حرفه ای باعث توسعه جریان فرهنگ در کشور می شود

نشر حرفه ای باعث توسعه جریان فرهنگ در کشور می شود

هاشمی نژاد - مدیر نشر افق ، گفت : نشر حرفه ای باعث رشد توسعه و شعله ور شدن جریان فرهنگ در کشور می شود .

مدیر نشرافق درباره استاندارد نشر حرفه ای در ایران به خبرنگار مهر، گفت :  هر فرد حرفه ای دو مشخصه اصلی دارد اول اینکه درآمد و گذران زندگی اش از راه حرفه ای باشد که به آن اشتغال دارد . دوم اینکه متخصص در حرفه اش باشد ، منظور از تخصصی هم تخصص سازمانی و نه فردی است . تخصصی که منجر به ایجاد روابط حرفه ای می شود .

وی افزود : البته با این تعریف یک وزارتخانه دولتی را که سالیانه صد عنوان کتاب منتشر می کند را نمی توانیم ناشر حرفه ای بدانیم زیرا فعالیت های  آنان بیشتر از جنس خیریه ای است و جنبه کسب منفعت اقتصادی ندارد .

رضا هاشمی نژاد تصریح کرد : نشر حرفه ای بر اساس درآمد این حرفه و گردش مالی مثبت تولید کتاب ، برنامه ریزی اقتصادی برای تولید و کسب سود انجام می دهد .

این ناشر خاطر نشان کرد : اگر فعالیت تولید کتاب در یک موسسه نشر فرایندی جز این باشد دیگر نمی تواند به جامعه الگو ارائه کند ؛ این الگو فرهنگی و اقتصادی است . فرهنگی از آن جهت که تولید کتاب در یک موسسه فرهنگی به توسعه فرهنگی کمک می کند و اقتصادی از آن جهت که موجب رشد موسساتی می شود که اینگونه فعالیت اقتصادی را الگوی خود قرار می دهند .

مدیر نشر افق یادآور شد : با این حساب فردی که به امید استفاده از حمایت های سیستم دولتی و به امید حمایت های پنهان آغاز به کار می کند را نمی توانیم ناشر حرفه ای بدانیم هرچند که دستگاه عرض و طویلی را به وجود آورده باشد .

رضا هاشمی نژاد تصریح کرد : جهت غلط حمایت های دولتی در حوزه نشر نه تنها موجب تکثیر یافتن الگوی نشر حرفه ای نشده است بلکه نشر کشور را - برای توسعه اقتصادی و کسب درآمد - به بهره گیری از روابط شخصی وابسته کرده است .

وی در ادامه گفت : البته اگر کسی سیستم جدیدی در تولید و عرضه کالا ارائه کند که قابلیت تکثیر داشته باشد حتما باید مورد حمایت قرار گیرد - مانند اینکه از صاحب مزرعه نمونه حمایت می کنند - اما باید دید حمایت های دولتی تاکنون در کدام جهت بوده است و آیا به توسعه نشر حرفه ای کمک کرده یا سیستم نشر بیماری بوجود آورده است .

مدیر نشر افق در پایان خاطرنشان کرد : ناشرحرفه ای کسی است که فعالیت خود را براساس بازارواقعی فعالیت بخش خصوصی تنظیم و محاسبه کند ، با این حساب ناشر حرفه ای به هیچ وجه تکیه به فروش دولتی ندارد . اگر ناشر به سیستم دولتی تکیه کند - الگویی که محدود به بیست یا پنجاه نفر خواهد شد - از مسیر فعالیت حرفه ای خارج شده چون این الگو برای دیگر فعالین این بخش تکثیر پذیر نیست و بازار اقتصاد آزاد مبتنی بر رقابت را تضعیف می کند .

کد خبر 425151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha