۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰

گزارش مهر؛

افزایش۳۰درصدی حضور مسافر درماسوله/روزانه ۲۰۰۰خودرو وارد شهرمی شود

افزایش۳۰درصدی حضور مسافر درماسوله/روزانه ۲۰۰۰خودرو وارد شهرمی شود

فومن-شهرک تاریخی ماسوله باقدمت بیش از۸۰۰ ساله که هرساله میزبان جمع زیادی ازمسافران است امسال نیز با افزایش۳۰درصدی حضور مسافر روبه رو بوده و روزانه بیش از دوهزار خودرو به این شهر وارد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم اصغری: ماسوله شهری تاریخی و توریستی است که به عنوان نمونه ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی شناخته می شود. در این شهر گزینه های بسیاری برای گردشگران و مسافرانی برای بازدید از این شهرک تاریخی وجود دارد.

ماسوله نخستین شهر تاریخی زنده کشور محسوب می شود که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. فضای مه آلود ماسوله و همچنین زیبایی چشم نواز آن در هنگام باران پاییزی و برف زمستانی زبانزد خاص و عام است و طبیعت بهشت‌گونه آن در کنار جلوه های تاریخی و فرهنگی این شهر، زیبایی آن را دو چندان کرده اند.

شهری با قدمت ۸۰۰ ساله

این شهرک تاریخی در ۶۰ کیلومتری مرکز شهر رشت قرار دارد شهری با وسعت ۱۰۰ هکتاری با معماری خاص و زیبا که بر اساس منابع مختلف، قدمت آن به حدود ۸۰۰ تا هزار سال پیش می رسد. این شهر جایی است که شما می توانید تلفیق تاریخ، طبیعت و فرهنگ را به خوبی در مشاهده کنید. این شهر در دامنه‌ کوهپایه ای در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد به صورت پلکانی شکل گرفته و پایین ترین نقطه آن با بالاترین نقطه حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارد.  

در نگاه اول شاید تنها ساختار این شهر و پلکانی بودن معماری آن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند اما در کنار این ویژگی، وجود کوهستان های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز، آبشار نیز افراد علاقه مند به همه این مواهب را به ماسوله بکشاند. محدوده مرکزی ماسوله از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه و در طرف شرق آن نیز دره های زیبا دیده محصور شده است.

معماری ماسوله متعلق به دوران زند بوده که شباهت بسیاری به برخی از روستاهای دیگر در سایر نقاط ایران از جمله به اورامان در استان کردستان، کنگ در خراسان رضوی و وفس در استان مرکزی است. این نوع از معماری سبب شده محلات و خانه ها در این دیار، شکلی متفاوت داشته باشند. در این نوع معماری، محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام ها علاوه بر آن که به خانواده ها تعلق دارند، محلی برای عبور و اصطلاحا پیاده رو نیز می باشند.  

این شهرک تاریخی در طول ایام سال همیشه میزبان مهمانان، گردشگران و مسافران بسیار زیادی است اما این بازدید در ایام تعطیلات نوروزی و شش ماهه نخست سال همیشه با افزایش روبه رو است.

تلاش برای خدمات دهی بهتر به بیشتر به مسافران و گردشگران

شهردار ماسوله نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نام این شهرک تاریخی برای همه ایران و حتی بسیاری از کشورهای جهان آشنا است، اظهار کرد: هرساله شاهد حضور گسترده گردشگران و مسافران به این شهر تاریخی هستیم.

حسن آقاجانی با اشاره به اینکه اکثر مسافرانی که در طول ایام سال به استان سرسبز گیلان سفر می کنند از شهرک تاریخی ماسوله نیز بازدید به عمل می آورند، افزود: ماسوله همیشه یکی از مقاصد گردشگری محسوب شده است.

وی با بیان اینکه در همین راستا و به منظور خدمات دهی مناسب مدیریت شهرداری این شهر تلاش می کند تا امکانات و جاذبه جدید و مناسبی در اختیار مسافران قرار دهد، گفت: امسال نیز اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.

شهردار ماسوله با اشاره به قدمت ۸۰۰ ساله این شهرک براساس منابع مختلف، تصریح کرد: طی آمار جدیدی که در حوزه باستان شناسی به دست امده قدمت این شهر به بیش از سه هزار سال تخمین زده شده است.

وی به زیبایی معماری و تاریخی این شهرک در کنار مواهب طبیعی کوه و جنگل و آبشار نیز اشاره کرد و یادآورشد: احیای آسیاب آبی و وجود بیش از سه موزه در مرکز بازار، این شهر را برای مسافران و گردشگران زیبا و دیدنی کرده است.

آقاجانی همچنین با اشاره به استفاده از معماری پلکانی برای ساخت خانه و بناها در این شهر، افزود: شهرداری نیز تلاش کرده تا با استفاده از طرح های جدید و جذاب حضور در بام خانه یکی و حیاط خانه دیگری را برای گردشگران جذاب جلوه دهد.

نبود پارکینگ یکی از مشکلات این شهر 

وی در ادامه به ساماندهی دستفروشان در ورودی این شهر نیز اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته نبود فضای کافی پارکینگ برای پارک خودروها همیشه یکی از مشکلات و دغدغه های اصلی مسئولان این شهر و مسافران و شهروندان بوده است.

شهردار ماسوله با بیان اینکه در همین راستا و به منظور آسایش و راحتی مسافران، گردشگران و شهروندان امسال فضای بیشتری به این موضوع اختصاص داده شده است، تصریح کرد: البته با توجه به این حجم ورود خودرو نیازمند اقدامات اساسی تری هستیم.

وی با اشاره به ورود روزانه بیش از دو هزار خودرو در طی این ایام به ماسوله، اظهار کرد: این آمار نشان از افزایش و رشد ۳۰ درصدی حضور مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

 حضور روزانه حدود ۸ هزار نفر در ماسوله

آقاجانی با بیان اینکه حضور مسافران در این شهرک تاریخی از قبل سال نو و از تاریخ ۲۴ اسفندماه آغاز شده است، گفت: در روزهای ابتدایی شاهد ورود روزانه بیش از ۵۰۰ خودرو به این شهرک بودیم که این تعداد از ابتدای تعطیلات نورزی تا به روز گذشته به بیش از دو هزار ۴۰۰ خودرو در طول روز رسیده است.

وی همچنین به تعداد مسافرانی که از این شهرک دیدن کرده اند نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم میانگین سرنشینان هر خودرو را سه نفر درنظر بگیریم روانه حدود هشت هزار نفر از این شهر بازدید می کنند که البته این امار قطعی و دقیق نبوده بلکه باید مراجعه مربوطه آمار را اعلام کنند.

شهردار ماسوله ضمن درخواست از مسافران و گیلانیان عزیز برای مدیریت زمان حضور خود در این شهرک، افزود: از ساعت ۱۲ ظهر الی ۲۰ شب زمان پیک حضور مسافر و ترافیک در این شهرک تاریخی است و به همین منظور از مسافران عزیز درخواست میشود زمان حضور خود در این شهرک را تنظیم و مدیریت کنند.

کد خبر 4259536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha